T3 2.1DJ loopt warm

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door infineonz »

Onze T3 loopt sinds vorige week te warm. Temperatuurmeter staat op 3/4 van de klok en motor is zeer warm.
Radiateur is dan gek genoeg koud. 1 slang is heet naar de radiateur, de andere is koud/lauw.
Dikke slang van thermostaathuisdeksel naar radiateur is ook koud. Er is dus een flow probleem naar/door de radiateur.

- Thermostaat vernieuwd (+Getest in pan water, langzaam gekookt naar 100c, gaat volledig open)
- Thermostaathuis vernieuwd (begon wat uit te lubberen bij boutgaten)
- Waterpomp vernieuwd (meer preventief, dat het zeker is dat hij goed circuleert)
- Druktest op systeem gedaan, geen uitwendige lekkages.
- Radiateur doorgespoeld met leidingwater, paar metaaldeeltjes en vervuiling, geen grove delen waargenomen.
- Koelslangen worden hard bij hete motor, niet hard genoeg om het naar het bijvulvat te lozen.
- Dikke koelslang van thermostaathuisdeksel naar radiateur word ook hard, als ik daarin knijp zie je het water in expansievat 'deinen' dus thermostaat is open.
- Kachel wordt warm, niet bloedheet
- Radiateur is 3 jaar oud koelwater g12+ ook
- Alle vloeistoffen op niveau (expansievat vol, bijvulvat op max)
- Met hete motor draai ik de ontluchtingsnippel van de radiateur open, spuit gelijk het koelvloeistof uit de radiateur, dus geen lucht bovenin.

Blijft alleen nog over dat de koppen/koppakking lek is? Of heeft 1 van jullie nog een ander gouden tip/idee?
Groet Michel
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door krisg »

Er moet temperatuurverschil zijn tussen de inkomende en uitgaande slang van je radiator, dat is net de bedoeling.
Maar als je radiator koud blijft, zit er daar of net ervoor een opstropping.

Je zegt sinds vorige week, deed die dat eerder niet ? hoelang heb je je bus ? waar ben je er al mee geweest ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door infineonz »

Ik weet dat er enigszins temp. verschil moet zijn tussen aanvoer en retour. Maar als de radiateur koud blijft met een hele hete motor gaat dat niet goed.
30.000KM gereden met bus sinds aankoop.
Komt het voor dat er nog een klein koelcircuit aan de zijkant van de radiateur in tact blijft en de rest dicht zit? Wanneer ik ontluchtingsnippel openzet spuit het koelwater eruit, dat suggereert dat de hele radiateur vol zit, maar hij is dan hartstikke koud.
Groet Michel
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door krisg »

Deels verstopte radiator kan.
Onze California had een te kleine radiator, maar die werd wel warm.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een 3 jaar oude radiateur met G12+ die al dicht zit is zeer onwaarschijnlijk. De thermostaat dient niet bij 100 graden, maar eerder al volledig open te zijn. (Ca 85 graden). Die zou ik beter controleren / vervangen. En als je denkt dat er een obstructie in je radiateur zit, koop je toch gewoon een nieuwe? Dat kost minder dan een nieuwe DJ... Mixen van G11 en G12 zou theoretisch, afhankelijk van het merk dit soort problemen kunnen geven, maar dat moet je kunnen zien aan de koelvloeistof.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door infineonz »

Heb 1 thermostaat aangepast dat hij volledig openstaat, waselement/kleppen eruit gezaagd. Slangen bij motor wel warm toevoer vanuit thermostaathuis naar radiateur niet echt warm. Slangen erg opgeblazen terwijl motor niet goed warm is, mijn conclusie is helaas getrokken.
Compressie in koelsysteem.. Wordt vervolgd.
Groet Michel
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

infineonz schreef: 21 nov 2019 20:47 - Druktest op systeem gedaan, geen uitwendige lekkages.
Blijft alleen nog over dat de koppen/koppakking lek is?
Aangezien je druktest in orde is heb je geen lekke koppakking. Heb je de leidingen van voor naar achter al eens doorgespoeld?
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door krisg »

Eigenlijk is het vrij eenvoudig, je slang naar voren wordt warm, op een bepaald punt in het circuit gaat het plots kouder zijn, daar zit je probleem.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door René Vis »

infineonz schreef: 21 nov 2019 23:22 Heb 1 thermostaat aangepast dat hij volledig openstaat, waselement/kleppen eruit gezaagd. Slangen bij motor wel warm toevoer vanuit thermostaathuis naar radiateur niet echt warm. Slangen erg opgeblazen terwijl motor niet goed warm is, mijn conclusie is helaas getrokken.
Compressie in koelsysteem.. Wordt vervolgd.
De thermostaat is dubbel werkend , dat houd in ,als de motor warm is opent de thermostaat de doorgang naar de radiateur EN sluit de doorgang om de motor snel warm te krijgen. als je de kleppen van de thermostaat verwijderd zal de koelvloeistof weinig of niet naar de radiateur stromen .
Rene
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door Kire »

Precies, het water zoekt de weg van de minste weerstand (en dat is dan niet door de radiateur).
En ik heb eens last gehad van een defecte dop op het expansievat; de druk liep te hoog op, waardoor het 'overal' begon te lekken. Ik had het ene lek nog niet gerepareerd of het lekte wel ergens anders.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door hippie »

krisg schreef: 22 nov 2019 07:31 Eigenlijk is het vrij eenvoudig, je slang naar voren wordt warm, op een bepaald punt in het circuit gaat het plots kouder zijn, daar zit je probleem.
Is de slang naar de radiator ook door gesploeld ?
Omdat er wat vervuiling in de radiator was .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Klopt je meter of sensor op juiste waarden. Kabelboom in orde? Al gemeten of te warm echt te warm is? Mijn radiator wordt maar lauw tenzij ik 130 tegenwind rij. Dan wordt die heet en is al weer lauw voordat ik goed en wel stil sta.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
infineonz
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2015 14:35

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door infineonz »

Alle koelslangen worden heet, radiateur nu ook zonder thermostaat, dus weet zeker dat alle slangen/buizen/radiateuren open zijn.

To do:
- Ga de dop is vervangen (die gaat miss niet open bij de gewenste druk ' 1,1 bar' , daarom slangen wat harder wellicht)
- Nieuwe geteste thermostaat erin
- Koelwater nameten met externe meter (om sensor probleem te tackelen)

Als die dan nog daadwerkelijk warmloopt blijft alleen de koppakking nog over ben ik bang.
Groet Michel
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door hippie »

Als het de koppakking is zou er toch ook olie in de koelvloeistof komen , of zit ik ernaast ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door Kire »

hippie schreef: 23 nov 2019 11:34 Als het de koppakking is zou er toch ook olie in de koelvloeistof komen , of zit ik ernaast ?
Dat hoeft niet perse.
De koppakking kan ook lek zijn tussen verbrandingsruimte en koelwaterkanaal.
En bij een Land Rover 300 Tdi eens meegemaakt: gewoon lek achteraan het blok en blies daar naar buiten, wat bij iedere compressieslag duidelijk te horen was.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 2.1DJ loopt warm

Ongelezen bericht door RoonT3 »

dj heeft geen koppakking. Maar lekken kan het wel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie