.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3731
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ga ik ook doen tegen die tijd maar nog ervaring maar lees net dat puur plantaardig is en minder water in zit dat is altijd goed dat merk je wel [[thumbup]]

HVO 100

https://www.veenemaolie.nl/nl/brandstof ... table-oils
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
1 x Honda transalp 600 en nu ook 1x Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2539
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

EDIT: En je laat jezelf weer voor de gek houden.

HVO zelf is op basis van hergebruikte plantaardige (bak en braad) olie. Of zou men ook stiekum verse olie gebruiken? Als er genoeg plantaardige olie voor bakken en raden wordt gebruikt om op te kunnen dieselen........zullen we de boeren in ere moeten houden en daar gaat de biodiversiteit dan weer.

Voor blauwe diesel zie je dat Esso 30% HVO bijmengt met conventionele diesel. Er is ook met maar 20%. Niks 100% puur plantaardig waar je dan op rijdt. Er is wel 100% HVO maar of dat aan de pomp te krijgen is?

B100 zou dus 100% biodiesel zijn, dat is wat anders dan HVO of GTL


https://www.boerderij.nl/Mechanisatie/A ... s-336907E/

En met deze brandstoffen dus ook het gekunstel als met Ethanol. Aromaatvrij/arm en schraal voor de rubbers en pakkingen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 352
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 05 dec 2019 13:56Iemand ervaring mee? Is een stukje duurder, maar wil ik wel eens een keer proberen.
Kun je rustig doen, de diesel is veel zuiverder dan reguliere diesel en verbrand daardoor beter, met minder rookontwikkeling ook bij koude start.
Iemand met een Range Rover Classic met 300 Tdi motor rijdt momenteel op HVO en de koude start in een parkeergarage geeft veel minder rookontwikkeling en ook veel minder stank. Je moet wel even kijken waar je tankt er is nogal prijsverschil (€ 1,49/l of € 1,69/l).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wij gebruiken blauwe diesel in al onze (oude) trekkers en bedrijfsauto's en bussen. Zijn eerst overgegaan van conventioneel naar GTL en daarna naar 100% Blauwe diesel. Uit een ander district heb ik een bericht gehoord over een verstopt brandstoffilter van conventioneel naar Blauwe diesel, maar verder is alles tot dusver probleemloos. Omdat de NEN certificering nog niet voltooid is, geeft niet elke fabrikant garantie, maar o.a Deutz Fahr, Renault en Volkswagen dus wel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2539
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zo ver ik kan nagaan heb je de conventionele diesel uit aardolie gewonnen. GTL uit aardgas. Biodiesel uit 'verse' plantaardige oliën en gewassen. En de nieuwe generatie biodiesel (HVO) uit gebruikte plantaardige oliën of biomassa afvalstroom dan wel algen.

Het zal dan wel kloppen dat de B voor 'bio' staat en 100 voor het percentage aandeel. Lees wel dat er zeker voordelen zijn maar dat er ook ruimte is om je motor nog optimaler te laten draaien.

100% blauwe diesel kan dus een mix zijn van 30% bio en 70% conventioneel (zie esso). B100 is dan blauwe diesel met 100% bio component.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2539
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wel goed spulletje voor je gemoedsrust;

https://www.neste.nl/neste-my is een grote producent. Met mijn bus kan ik zomaar 11 ton CO² verminderen per jaar tegen 800 euro meerkosten.

Dat is ongeveer de CO² opname die ik met mijn 550 bomen kan bewerkstelligen. Dat is een win win situatie als ik overschakel.

snap wat je bedoelt Hylke, ging me meer om dat er opeens over blauwe diesel/biodiesel wordt gesproken en dat dat nog wel de nodige verschillen/oorsprong in kan zitten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wij gebruiken de 100% bio blauwe diesel. De prijs is flink gezakt het afgelopen jaar, maar conventionele diesel is goedkoper. In mijn eigen bus heb ik het niet. Wij kopen op het werk in de bulk en daar tank ik prive niet uit. Onze brandstofleverancier raadde gebruik in de (oude) werkboten (Perkins motoren) af, omdat er waarschijnlijk teveel rommel losgeweekt zou worden en je voor verrassingen komt te staan. Hij zou het risico niet nemen.
Onze scbaapsherder wisselt blauwe tot nu toe zonder problemen af met conventioneel in een oude Citroën Jumpy. Ons blauwe dieselwagenpark zijn een T6 4 motion, 2 Kangoo's, de stoomcleaner, 2 Deutztrekkers (6 en 14 jaar oud) en in de andere districten New Holland en Massey Fergusontrekkers en Volkswagen Caddy's. Ik kan het niet onderbouwen, maar op basis van onze ervaring bij verschillende toepassing, lijkt het mij behoorlijk veilig. Misschien wel het brandstoffilter even een keer extra vervangen als je een tijdje overgeschakeld bent. Hebben wij nooit gedaan trouwens. Maar goed, ik geef alleen ervaring door, geen garanties... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 352
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Een kennis met een oude DAF 2500 vrachtwagen (voor de hobby) tankt tegenwoordig alleen maar GTL diesel. En dat het duurder is maakt hem niks uit omdat hij weinig rijdt met het ding.
Hij heeft eens een uitlaatgas meting laten verrichten en die oude diesel (Euro 0) haalde de emissie eisen voor Euro 5 :!:
Het verschil tussen GTL diesel of HVO diesel is niet zo groot. GTL wordt gemaakt uit aardgas en dat is ook meteen het grootste nadeel, aardgas komt, net als olie, uit de grond en zorgt voor CO2 toename bij verbranding.

Groet,

Erik.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 352
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Daar was ik niet bij, dus dat weet ik niet. Maar dat is wat de eigenaar vertelde en dat was ook meteen de reden dat hij nu 'altijd' GTL tankt.

En een boordwerktuigkundige op een schip liet weten dat 'zijn' Cummins diesels (met pompverstuivers) er prima op draaiden (GTL). De motorolie bleef nu veel schoner.

Groet,

Erik.
Plaats reactie