.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kerst hè... krijg je dat.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 353
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 12 dec 2019 13:49 Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel.
Gister een gesprek gehad met mijn brandstofleverancier en die vertelde dat momenteel tot 7% bio-componenten worden toegevoegd (in de vorm van palmolie, zonnebloemolie <frituur>, koolzaadolie, etc.) Meer dan 7% van dat soort producten kan niet omdat de diesel dan niet meer voldoet aan de NEN-EN590 norm.
Hij zei dat volgend jaar 12% bio-componenten moest worden toegevoegd, dus zou er dan 12% HVO bijgemengd gaan worden, dan voldoet de diesel wel aan NEN-EN590. B20 en B30 voldoen wel aan NEN 590, maar B100 niet, dus zou je van de motorfabrikant toestemming moeten krijgen dat B100 NEN-EN15940 gebruikt mag worden in de betreffende motor.
(Uit een TNO rapport: TNO 2018 R10231) Moderne motoren (Euro VI) hebben geavanceerdere motorregelingen en emissiecontrolesystemen, waardoor deze voertuigen niet automatisch goed overweg kunnen met brandstoffen die buiten de EN590-norm vallen.
En ook: Vrachtwagendieselmotoren met een bouwjaar voor 2013 (Euro V en lager) zijn veelal vrijgegeven voor hogere blends.

Aanvulling:
B100 geeft naast een lagere roetuitstoot (gemiddeld 35% minder), ook minder uitstoot van NOx (gemiddeld 5% lager, tijdens tests met uitschieters tot 24% minder).
SAE_Study_Hydrotreated_Vegetable_Oil_HVO_as_a_Renewable_Diesel_Fuel.pdf
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2539
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nu een paar duizend op blauwe diesel gereden met toch enkele bijzonderheden. Bij de eerste ritten was het duidelijk merkbaar dat de motor stiller draaide maar met ook minder vermogen. Dat wende wel ondanks dat ik nu moest terugschakelen de tunnel uit of langere hellingen.

Nu ik ook zicht krijg op het verbruik is dat niet een weinig verschil..... Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6 en dat met 20 cent per liter meer.

Ik heb ondertussen dus ook al 2x stilgestaan met lege tank....... Normaal kan ik ruim +70 km rijden op reserve maar nu is dat na 40 á 50 km al op. Gister dan ook na bijtanken uit de jerrycan bij de eerste pomp weer gewone diesel getankt. En dan merk je opeens weer dat je meer vermogen hebt en is de toename in geluid ook weer relatief.

Terug op gewone diesel :oops:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Larsje
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Larsje »

Da's een pittig verschil, alhoewel je basis verbruik op gewone diesel mij ook wel erg hoog lijkt. Met mijn 1Y (1.9 liter ongeblazen) krijg ik het verbruik niet onder de 1:10. Binnenkort is mijn tank leeg genoeg om eens langs het tankstation te gaan, ben benieuwd hoe mijn ervaring gaat zijn.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 343
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door ReneK »

:x
RoonT3 schreef: 30 dec 2019 15:58 Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6
Hebben we het over een T3 met dit verbruik :( ?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2539
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Klopt een 2.8HDI (Iveco blok) in een jumper L2H2 met 4x4...... Leeggewicht van een volle T3.......

Verbruik is wel ook met veel aanhanger. Met een JX of 1Y reed ik ook makkelijk 1:12 of op vakantie zuiniger. Maar met een 2.5 ford diesel of turbo diesel lang/hoog/imperial was het ook 1:7 tot 8.....

geur is wel een goeie. dat scheelt zeker.

maar met hoger verbruik en 20 cent per liter meerkosten scheelt dit toch bijna €1500 per jaar!
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 30 dec 2019 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

.

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 764
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: .

Ongelezen bericht door hippie »

Is er iemand die alleen nog blauwe-diesel tankt ?
Zit er ook aan te denken om dat te doen , lees alleen veel verschilende berichten over verbruik en vermogen verlies
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2111
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: .

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Ik tank alleen blauwe diesel... Verbruik iets hoger, huidige literprijs verschilt niet veel met diesel.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: .

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hier op mijn werk draait alles op blauwe diesel. Trekkers, stoomcleaner, bedrijfsauto's en -bussen. Afgelopen voorjaar ging bij onze nieuwe T6 de brandstofpomp en een verstuiver al na 20.000 km kapot. VAG wilde onderzoeken of dit van de brandstof kwam. Dit is onderzocht, maar lag niet aan de brandstof. Deze is ook EN590 gecertificeerd, dus let daar wel op. Er wordt veel blauwe diesel verkocht wat eigenlijk een biodiesel is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 353
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: .

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 27 sep 2021 07:34Deze is ook EN590 gecertificeerd
Dat is heel belangrijk, ook m.b.t. garantieclaims.

Groet,

Erik.
Plaats reactie