.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel. Zij adviseren klanten die geen hinder willen of kunnen ondervinden over te stappen naar Blauwe Dieselproducten. Inmiddels is al 70% van hun klantenbestand over op Blauwe Diesel. De problemen waar alle brandstofhandelaren tegenaan lopen met de verplichte bijmenging met biodiesel is door de branchorganisatie NOVE via een brandbrief onder de aandacht gebracht bij de VNPI-branche organisatie van de aardolieindustrie, waarin zij stellen dat de huidige EN590-specificatie voor de maanden oktober, november, maart en april met de daarbij behorende klasse C (CFPP van -5 grC) niet voldoet. Er zijn namelijk de afgelopen weken volop problemen geweest, terwijl er nog geen echt lage temperaturen zijn geweest. Een helder product dat filters doet verstoppen, maar voldoet aan de specificatie is in hun ogen niet uit te leggen en zij willen actie, daar dit al meermalen is aangekaart door de NOVE.
Wel grappig dus dat wij ons afvragen of Blauwe Diesel net zo goed is als conventioneel, terwijl de brandstofleveranciers problemen ondervinden met conventioneel en Blauwe Diesel aanbevelen bij klanten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb nu zelf ook 50% bijgetankt en merk een beduidend rustiger en stillere 2.8hdi. Maar ook het mindere vermogen is merkbaar. Roken doet die nog steeds.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 12 dec 2019 13:49 Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel.
Er waren 10 jaar geleden al problemen met de reguliere diesel en toen werd nog maar 7% biodiesel toegevoegd. Ik kwam onlangs bijgaand artikeltje (uit 2010) tegen:
26-Publicatie_Cumela_Brandstofproblemen_zijn_gebleven.pdf
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

hylkeanne schreef: 12 dec 2019 17:07 Lagere vermogen bij hogere toerentallen viel mij ook op. Dat wordt ook overal geschreven. Maar is niet schrikbarend. Roken doet die van mij bij geen enkel toerental, ook niet bij 'volgas'.

Hylke
Dat is voor mij weer een interessant nieuwtje. Dat is nog nooit iemand bij ons opgevallen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Door het verminderde geluid en rustigere loop rij ik zelf ook rustiger.... Trek wel door in de versnellingen vanwege de overbrengingsverhoudingen maar op kruissnelheid kan ik nu in lagere toeren rijden. Reed ik eerst boven 2200 toeren (meestal op 2500rpm streepje) in 5e omdat de motor dan 'rustig' draaide nu kan ik dat op 2000 toeren en aanzienlijk stiller. Met de 2000 toeren rij ik ca. 90 op de teller in 5e en dat is iets boven 80 gps
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hippie »

Achterhoek loopt jammer genoeg achter met blauwe-diesel .
In de buurt alleen 20 of 30 % blauw , wil ook graag de 100% proberen .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door luizenbos »

ik kwam dit tegen https://raivereniging.nl/artikel/nieuws ... halen.html

bied perspectief en dat wat hlyke bedoelt met de blauwe diesel geeft ook aan dat er wat mogelijk is ik voor mijn zelf :mrgreen: moet er weer compleet induiken voor de nieuwste e ontwikkelingen op dat gebied .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Minder van alles is enige perspectief dat werkelijk bijdraagt aan vermindering van de (over)last van mensen. Helaas is de consumptiemaatschappij precies wat het is. Het onderste uit de kan en daarna zien we wel verder.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door rick »

Bij mij in de straat zuigen ze de bladeren op.
De zuigcapaciteit laat duidelijk te wensen over.
Het gaat namelijk blaadje voor blaadje.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Leg mij eens uit waarom 1 uur bladblazen op ca. 2 á 3 L fijn geraffineerde alkylaatbenzine meer uitstoot zou genereren dan 1700 km rijden.....op 68 liter diesel (1:25) of 85 liter benzine (1:20). Ik heb nog nergens een referentie naar een wetenschappelijk onderzoek gevonden.

Veel ongefundeerde uitspraken en polariserende meningen. Dat gaat dan over de ecologische gevolgen o.a. het opwaaien van pollen en bacterien/schimmels van hondenpoep in de lucht ,welke mogelijk niet onderzocht of aangetoond maar het zou zo maar eens kunnen, de luchtwegen kunnen aantasten. Geluidoverlast (duh...had je zelf ff de hark moeten pakken om ze voor te zijn), opzuigen is nog slechter omdat je het 'micro-leven' dan door een rollercoaster jaagt en uit zijn natuurlijke omgeving weghaalt (jeee... gedwongen migratie) en de verschraling van de bodem(leven) door minder aanwezige en inwerkende organische stof. Als we zo gaan beginnen.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zo beginnen we niet... zo eindigen wij. Het begin van het einde is al lang begonnen. Maar laten we er tot die tijd nog maar wat van maken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kerst hè... krijg je dat.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 12 dec 2019 13:49 Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel.
Gister een gesprek gehad met mijn brandstofleverancier en die vertelde dat momenteel tot 7% bio-componenten worden toegevoegd (in de vorm van palmolie, zonnebloemolie <frituur>, koolzaadolie, etc.) Meer dan 7% van dat soort producten kan niet omdat de diesel dan niet meer voldoet aan de NEN-EN590 norm.
Hij zei dat volgend jaar 12% bio-componenten moest worden toegevoegd, dus zou er dan 12% HVO bijgemengd gaan worden, dan voldoet de diesel wel aan NEN-EN590. B20 en B30 voldoen wel aan NEN 590, maar B100 niet, dus zou je van de motorfabrikant toestemming moeten krijgen dat B100 NEN-EN15940 gebruikt mag worden in de betreffende motor.
(Uit een TNO rapport: TNO 2018 R10231) Moderne motoren (Euro VI) hebben geavanceerdere motorregelingen en emissiecontrolesystemen, waardoor deze voertuigen niet automatisch goed overweg kunnen met brandstoffen die buiten de EN590-norm vallen.
En ook: Vrachtwagendieselmotoren met een bouwjaar voor 2013 (Euro V en lager) zijn veelal vrijgegeven voor hogere blends.

Aanvulling:
B100 geeft naast een lagere roetuitstoot (gemiddeld 35% minder), ook minder uitstoot van NOx (gemiddeld 5% lager, tijdens tests met uitschieters tot 24% minder).
SAE_Study_Hydrotreated_Vegetable_Oil_HVO_as_a_Renewable_Diesel_Fuel.pdf
Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Nu een paar duizend op blauwe diesel gereden met toch enkele bijzonderheden. Bij de eerste ritten was het duidelijk merkbaar dat de motor stiller draaide maar met ook minder vermogen. Dat wende wel ondanks dat ik nu moest terugschakelen de tunnel uit of langere hellingen.

Nu ik ook zicht krijg op het verbruik is dat niet een weinig verschil..... Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6 en dat met 20 cent per liter meer.

Ik heb ondertussen dus ook al 2x stilgestaan met lege tank....... Normaal kan ik ruim +70 km rijden op reserve maar nu is dat na 40 á 50 km al op. Gister dan ook na bijtanken uit de jerrycan bij de eerste pomp weer gewone diesel getankt. En dan merk je opeens weer dat je meer vermogen hebt en is de toename in geluid ook weer relatief.

Terug op gewone diesel :oops:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Larsje »

Da's een pittig verschil, alhoewel je basis verbruik op gewone diesel mij ook wel erg hoog lijkt. Met mijn 1Y (1.9 liter ongeblazen) krijg ik het verbruik niet onder de 1:10. Binnenkort is mijn tank leeg genoeg om eens langs het tankstation te gaan, ben benieuwd hoe mijn ervaring gaat zijn.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door ReneK »

:x
RoonT3 schreef: 30 dec 2019 15:58 Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6
Hebben we het over een T3 met dit verbruik :( ?
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Plaats reactie