.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door luizenbos »

Ga ik ook doen tegen die tijd maar nog ervaring maar lees net dat puur plantaardig is en minder water in zit dat is altijd goed dat merk je wel [[thumbup]]

HVO 100

https://www.veenemaolie.nl/nl/brandstof ... table-oils
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

EDIT: En je laat jezelf weer voor de gek houden.

HVO zelf is op basis van hergebruikte plantaardige (bak en braad) olie. Of zou men ook stiekum verse olie gebruiken? Als er genoeg plantaardige olie voor bakken en raden wordt gebruikt om op te kunnen dieselen........zullen we de boeren in ere moeten houden en daar gaat de biodiversiteit dan weer.

Voor blauwe diesel zie je dat Esso 30% HVO bijmengt met conventionele diesel. Er is ook met maar 20%. Niks 100% puur plantaardig waar je dan op rijdt. Er is wel 100% HVO maar of dat aan de pomp te krijgen is?

B100 zou dus 100% biodiesel zijn, dat is wat anders dan HVO of GTL


https://www.boerderij.nl/Mechanisatie/A ... s-336907E/

En met deze brandstoffen dus ook het gekunstel als met Ethanol. Aromaatvrij/arm en schraal voor de rubbers en pakkingen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 05 dec 2019 13:56Iemand ervaring mee? Is een stukje duurder, maar wil ik wel eens een keer proberen.
Kun je rustig doen, de diesel is veel zuiverder dan reguliere diesel en verbrand daardoor beter, met minder rookontwikkeling ook bij koude start.
Iemand met een Range Rover Classic met 300 Tdi motor rijdt momenteel op HVO en de koude start in een parkeergarage geeft veel minder rookontwikkeling en ook veel minder stank. Je moet wel even kijken waar je tankt er is nogal prijsverschil (€ 1,49/l of € 1,69/l).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wij gebruiken blauwe diesel in al onze (oude) trekkers en bedrijfsauto's en bussen. Zijn eerst overgegaan van conventioneel naar GTL en daarna naar 100% Blauwe diesel. Uit een ander district heb ik een bericht gehoord over een verstopt brandstoffilter van conventioneel naar Blauwe diesel, maar verder is alles tot dusver probleemloos. Omdat de NEN certificering nog niet voltooid is, geeft niet elke fabrikant garantie, maar o.a Deutz Fahr, Renault en Volkswagen dus wel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zo ver ik kan nagaan heb je de conventionele diesel uit aardolie gewonnen. GTL uit aardgas. Biodiesel uit 'verse' plantaardige oliën en gewassen. En de nieuwe generatie biodiesel (HVO) uit gebruikte plantaardige oliën of biomassa afvalstroom dan wel algen.

Het zal dan wel kloppen dat de B voor 'bio' staat en 100 voor het percentage aandeel. Lees wel dat er zeker voordelen zijn maar dat er ook ruimte is om je motor nog optimaler te laten draaien.

100% blauwe diesel kan dus een mix zijn van 30% bio en 70% conventioneel (zie esso). B100 is dan blauwe diesel met 100% bio component.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wel goed spulletje voor je gemoedsrust;

https://www.neste.nl/neste-my is een grote producent. Met mijn bus kan ik zomaar 11 ton CO² verminderen per jaar tegen 800 euro meerkosten.

Dat is ongeveer de CO² opname die ik met mijn 550 bomen kan bewerkstelligen. Dat is een win win situatie als ik overschakel.

snap wat je bedoelt Hylke, ging me meer om dat er opeens over blauwe diesel/biodiesel wordt gesproken en dat dat nog wel de nodige verschillen/oorsprong in kan zitten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wij gebruiken de 100% bio blauwe diesel. De prijs is flink gezakt het afgelopen jaar, maar conventionele diesel is goedkoper. In mijn eigen bus heb ik het niet. Wij kopen op het werk in de bulk en daar tank ik prive niet uit. Onze brandstofleverancier raadde gebruik in de (oude) werkboten (Perkins motoren) af, omdat er waarschijnlijk teveel rommel losgeweekt zou worden en je voor verrassingen komt te staan. Hij zou het risico niet nemen.
Onze scbaapsherder wisselt blauwe tot nu toe zonder problemen af met conventioneel in een oude Citroën Jumpy. Ons blauwe dieselwagenpark zijn een T6 4 motion, 2 Kangoo's, de stoomcleaner, 2 Deutztrekkers (6 en 14 jaar oud) en in de andere districten New Holland en Massey Fergusontrekkers en Volkswagen Caddy's. Ik kan het niet onderbouwen, maar op basis van onze ervaring bij verschillende toepassing, lijkt het mij behoorlijk veilig. Misschien wel het brandstoffilter even een keer extra vervangen als je een tijdje overgeschakeld bent. Hebben wij nooit gedaan trouwens. Maar goed, ik geef alleen ervaring door, geen garanties... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Een kennis met een oude DAF 2500 vrachtwagen (voor de hobby) tankt tegenwoordig alleen maar GTL diesel. En dat het duurder is maakt hem niks uit omdat hij weinig rijdt met het ding.
Hij heeft eens een uitlaatgas meting laten verrichten en die oude diesel (Euro 0) haalde de emissie eisen voor Euro 5 :!:
Het verschil tussen GTL diesel of HVO diesel is niet zo groot. GTL wordt gemaakt uit aardgas en dat is ook meteen het grootste nadeel, aardgas komt, net als olie, uit de grond en zorgt voor CO2 toename bij verbranding.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

Daar was ik niet bij, dus dat weet ik niet. Maar dat is wat de eigenaar vertelde en dat was ook meteen de reden dat hij nu 'altijd' GTL tankt.

En een boordwerktuigkundige op een schip liet weten dat 'zijn' Cummins diesels (met pompverstuivers) er prima op draaiden (GTL). De motorolie bleef nu veel schoner.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hippie »

hylkeanne schreef: 05 dec 2019 21:40 Het enige dat bij mij echt oud is, is de brandstoftank onder de bus. Leidingen en motor is allemaal nieuw waardig. Dus het argument van oude rommel zou bij de tank van toepassing kunnen zijn.

Nu kom ik maandelijks bij een zakelijk georiënteerd tankstation, waar het ook aangeboden wordt. Dus ik ga als het weer zo ver is, als de tank dus bijna leeg is, maar gewoon een poging wagen.

Hylke
het zette mij ook aan het denken en ben benieuwd wat jij er van gaat vinden .
wel dit gevonden met + en - ervaringen http://www.watersportalmanak.nl/nieuws/ ... watersport .
en vraag mij dan af of het ook nog invloed heeft op de fijnstof-mrb .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Kire »

hippie schreef: 06 dec 2019 16:00en vraag mij dan af of het ook nog invloed heeft op de fijnstof-mrb .
Reken daar maar niet op, daar is al genoeg over gesproken en 'gelobbyd', maar de overheid moet geld hebben, dus ook geen accijnsverlaging omdat het schoner is.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hippie »

Voor werk al 11 jaar met ad-blue aan het rijden .
2x vermogenveries gehad door ad-blue storing .
Filter is dan wel een optie .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door luizenbos »

toen ik mijn auto kocht wist ik helemaal niks ik blijk dus nu de euro norm 5 te hebben met adblue was dat geweest euro norm 6 blijkt en er is een aparte tank dat in de auto zit en bij gevuld moet houden .

Anders gaat die in de nood loop en kun je niet harder rijden 20 km had ik gelezen en sommig gevallen starten niet eens meer weer iets waar je rekening moet houden . ergens ben ik blij dat het er bij mij niet in zit .

Het word er niet makkelijk op hoor [[sad]] het schijnt dat het in 2025 word het weer herzien [[uuhhmm]] of bij gesteld .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 05 dec 2019 13:56 Iemand ervaring mee?
We dwalen af.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Rudolph Diesels prototype liep ook op PPO... dus we zijn weer terug bij af. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Blauwe diesel B100

Ongelezen bericht door hippie »

[[thumbup]]
Ben benieuwd hoe die start met -10 .
Normaal word er met vorst een anti-vlok middel aan diesel toegevoegt .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie