Pagina 2 van 3

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 12 dec 2019 13:49
door Roerdomp
Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel. Zij adviseren klanten die geen hinder willen of kunnen ondervinden over te stappen naar Blauwe Dieselproducten. Inmiddels is al 70% van hun klantenbestand over op Blauwe Diesel. De problemen waar alle brandstofhandelaren tegenaan lopen met de verplichte bijmenging met biodiesel is door de branchorganisatie NOVE via een brandbrief onder de aandacht gebracht bij de VNPI-branche organisatie van de aardolieindustrie, waarin zij stellen dat de huidige EN590-specificatie voor de maanden oktober, november, maart en april met de daarbij behorende klasse C (CFPP van -5 grC) niet voldoet. Er zijn namelijk de afgelopen weken volop problemen geweest, terwijl er nog geen echt lage temperaturen zijn geweest. Een helder product dat filters doet verstoppen, maar voldoet aan de specificatie is in hun ogen niet uit te leggen en zij willen actie, daar dit al meermalen is aangekaart door de NOVE.
Wel grappig dus dat wij ons afvragen of Blauwe Diesel net zo goed is als conventioneel, terwijl de brandstofleveranciers problemen ondervinden met conventioneel en Blauwe Diesel aanbevelen bij klanten.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 12 dec 2019 14:55
door RoonT3
Ik heb nu zelf ook 50% bijgetankt en merk een beduidend rustiger en stillere 2.8hdi. Maar ook het mindere vermogen is merkbaar. Roken doet die nog steeds.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 13 dec 2019 08:26
door Kire
Roerdomp schreef: 12 dec 2019 13:49 Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel.
Er waren 10 jaar geleden al problemen met de reguliere diesel en toen werd nog maar 7% biodiesel toegevoegd. Ik kwam onlangs bijgaand artikeltje (uit 2010) tegen:
26-Publicatie_Cumela_Brandstofproblemen_zijn_gebleven.pdf
Groet,

Erik.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 13 dec 2019 12:35
door Roerdomp
hylkeanne schreef: 12 dec 2019 17:07 Lagere vermogen bij hogere toerentallen viel mij ook op. Dat wordt ook overal geschreven. Maar is niet schrikbarend. Roken doet die van mij bij geen enkel toerental, ook niet bij 'volgas'.

Hylke
Dat is voor mij weer een interessant nieuwtje. Dat is nog nooit iemand bij ons opgevallen.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 13 dec 2019 16:30
door RoonT3
Door het verminderde geluid en rustigere loop rij ik zelf ook rustiger.... Trek wel door in de versnellingen vanwege de overbrengingsverhoudingen maar op kruissnelheid kan ik nu in lagere toeren rijden. Reed ik eerst boven 2200 toeren (meestal op 2500rpm streepje) in 5e omdat de motor dan 'rustig' draaide nu kan ik dat op 2000 toeren en aanzienlijk stiller. Met de 2000 toeren rij ik ca. 90 op de teller in 5e en dat is iets boven 80 gps

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 14 dec 2019 14:46
door hippie
Achterhoek loopt jammer genoeg achter met blauwe-diesel .
In de buurt alleen 20 of 30 % blauw , wil ook graag de 100% proberen .

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 18 dec 2019 14:41
door luizenbos
ik kwam dit tegen https://raivereniging.nl/artikel/nieuws ... halen.html

bied perspectief en dat wat hlyke bedoelt met de blauwe diesel geeft ook aan dat er wat mogelijk is ik voor mijn zelf :mrgreen: moet er weer compleet induiken voor de nieuwste e ontwikkelingen op dat gebied .

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 18 dec 2019 14:57
door RoonT3
Minder van alles is enige perspectief dat werkelijk bijdraagt aan vermindering van de (over)last van mensen. Helaas is de consumptiemaatschappij precies wat het is. Het onderste uit de kan en daarna zien we wel verder.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 18 dec 2019 15:16
door rick
Bij mij in de straat zuigen ze de bladeren op.
De zuigcapaciteit laat duidelijk te wensen over.
Het gaat namelijk blaadje voor blaadje.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 18 dec 2019 15:57
door RoonT3
Leg mij eens uit waarom 1 uur bladblazen op ca. 2 á 3 L fijn geraffineerde alkylaatbenzine meer uitstoot zou genereren dan 1700 km rijden.....op 68 liter diesel (1:25) of 85 liter benzine (1:20). Ik heb nog nergens een referentie naar een wetenschappelijk onderzoek gevonden.

Veel ongefundeerde uitspraken en polariserende meningen. Dat gaat dan over de ecologische gevolgen o.a. het opwaaien van pollen en bacterien/schimmels van hondenpoep in de lucht ,welke mogelijk niet onderzocht of aangetoond maar het zou zo maar eens kunnen, de luchtwegen kunnen aantasten. Geluidoverlast (duh...had je zelf ff de hark moeten pakken om ze voor te zijn), opzuigen is nog slechter omdat je het 'micro-leven' dan door een rollercoaster jaagt en uit zijn natuurlijke omgeving weghaalt (jeee... gedwongen migratie) en de verschraling van de bodem(leven) door minder aanwezige en inwerkende organische stof. Als we zo gaan beginnen.....

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 18 dec 2019 16:23
door Roerdomp
Zo beginnen we niet... zo eindigen wij. Het begin van het einde is al lang begonnen. Maar laten we er tot die tijd nog maar wat van maken.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 19 dec 2019 15:51
door Roerdomp
Kerst hè... krijg je dat.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 20 dec 2019 09:13
door Kire
Roerdomp schreef: 12 dec 2019 13:49 Ik krijg net een leuke brief van onze brandstofleverancier onder ogen. Zij stellen de kwaliteit van reguliere dieselolie niet meer te kunnen garanderen nu er volgend jaar 16,4% biodiesel bijgemengd moet worden bij de reguliere diesel.
Gister een gesprek gehad met mijn brandstofleverancier en die vertelde dat momenteel tot 7% bio-componenten worden toegevoegd (in de vorm van palmolie, zonnebloemolie <frituur>, koolzaadolie, etc.) Meer dan 7% van dat soort producten kan niet omdat de diesel dan niet meer voldoet aan de NEN-EN590 norm.
Hij zei dat volgend jaar 12% bio-componenten moest worden toegevoegd, dus zou er dan 12% HVO bijgemengd gaan worden, dan voldoet de diesel wel aan NEN-EN590. B20 en B30 voldoen wel aan NEN 590, maar B100 niet, dus zou je van de motorfabrikant toestemming moeten krijgen dat B100 NEN-EN15940 gebruikt mag worden in de betreffende motor.
(Uit een TNO rapport: TNO 2018 R10231) Moderne motoren (Euro VI) hebben geavanceerdere motorregelingen en emissiecontrolesystemen, waardoor deze voertuigen niet automatisch goed overweg kunnen met brandstoffen die buiten de EN590-norm vallen.
En ook: Vrachtwagendieselmotoren met een bouwjaar voor 2013 (Euro V en lager) zijn veelal vrijgegeven voor hogere blends.

Aanvulling:
B100 geeft naast een lagere roetuitstoot (gemiddeld 35% minder), ook minder uitstoot van NOx (gemiddeld 5% lager, tijdens tests met uitschieters tot 24% minder).
SAE_Study_Hydrotreated_Vegetable_Oil_HVO_as_a_Renewable_Diesel_Fuel.pdf
Groet,

Erik.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 30 dec 2019 15:58
door RoonT3
Nu een paar duizend op blauwe diesel gereden met toch enkele bijzonderheden. Bij de eerste ritten was het duidelijk merkbaar dat de motor stiller draaide maar met ook minder vermogen. Dat wende wel ondanks dat ik nu moest terugschakelen de tunnel uit of langere hellingen.

Nu ik ook zicht krijg op het verbruik is dat niet een weinig verschil..... Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6 en dat met 20 cent per liter meer.

Ik heb ondertussen dus ook al 2x stilgestaan met lege tank....... Normaal kan ik ruim +70 km rijden op reserve maar nu is dat na 40 á 50 km al op. Gister dan ook na bijtanken uit de jerrycan bij de eerste pomp weer gewone diesel getankt. En dan merk je opeens weer dat je meer vermogen hebt en is de toename in geluid ook weer relatief.

Terug op gewone diesel :oops:

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 30 dec 2019 16:24
door Larsje
Da's een pittig verschil, alhoewel je basis verbruik op gewone diesel mij ook wel erg hoog lijkt. Met mijn 1Y (1.9 liter ongeblazen) krijg ik het verbruik niet onder de 1:10. Binnenkort is mijn tank leeg genoeg om eens langs het tankstation te gaan, ben benieuwd hoe mijn ervaring gaat zijn.

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 30 dec 2019 17:13
door ReneK
:x
RoonT3 schreef: 30 dec 2019 15:58 Van ca. 1:7,5 terug naar 1:5 á 6
Hebben we het over een T3 met dit verbruik :( ?