Pagina 3 van 3

Re: Blauwe diesel B100

Geplaatst: 30 dec 2019 17:42
door RoonT3
Klopt een 2.8HDI (Iveco blok) in een jumper L2H2 met 4x4...... Leeggewicht van een volle T3.......

Verbruik is wel ook met veel aanhanger. Met een JX of 1Y reed ik ook makkelijk 1:12 of op vakantie zuiniger. Maar met een 2.5 ford diesel of turbo diesel lang/hoog/imperial was het ook 1:7 tot 8.....

geur is wel een goeie. dat scheelt zeker.

maar met hoger verbruik en 20 cent per liter meerkosten scheelt dit toch bijna €1500 per jaar!

Re: .

Geplaatst: 26 sep 2021 19:46
door hippie
Is er iemand die alleen nog blauwe-diesel tankt ?
Zit er ook aan te denken om dat te doen , lees alleen veel verschilende berichten over verbruik en vermogen verlies

Re: .

Geplaatst: 27 sep 2021 07:34
door Roerdomp
Hier op mijn werk draait alles op blauwe diesel. Trekkers, stoomcleaner, bedrijfsauto's en -bussen. Afgelopen voorjaar ging bij onze nieuwe T6 de brandstofpomp en een verstuiver al na 20.000 km kapot. VAG wilde onderzoeken of dit van de brandstof kwam. Dit is onderzocht, maar lag niet aan de brandstof. Deze is ook EN590 gecertificeerd, dus let daar wel op. Er wordt veel blauwe diesel verkocht wat eigenlijk een biodiesel is.

Re: .

Geplaatst: 27 sep 2021 13:13
door Kire
Roerdomp schreef: 27 sep 2021 07:34Deze is ook EN590 gecertificeerd
Dat is heel belangrijk, ook m.b.t. garantieclaims.

Groet,

Erik.

Re: .

Geplaatst: 27 sep 2021 18:23
door hippie
Hylke , Michel en Erik bedankt voor de antwoorden .
Zal hier vast nog wel een paar vragen over stellen .

Re: .

Geplaatst: 28 sep 2021 00:21
door Kire
Even een aanvulling:
Zoals al eerder gemeld zijn er meerdere 'soorten' blauwe diesel en 100% blauwe diesel voldoet NIET aan EN590 (maar aan de EN 15940 norm). Peugeot en Citroen hebben in 2020 hun Euro 5 en Euro 6 dieselmotoren 'vrij gegeven' voor gebruik van 100% HVO 'diesel' (EN15940).
Blauwe diesel 20%, 30% 40% en 50% zijn gemengd met fossiele diesel en voldoen wel aan EN590. Bij Michel op het werk hebben ze dus een gemengde blauwe diesel.
Ook Neste MY Renewable Diesel (kleurloos) voldoet NIET aan EN590 maar, net als 100% blauwe diesel aan EN15940.

Maar in mijn Land Rover 300 Tdi zou ik wel 100% HVO durven tanken (100% blauwe of Neste MY).

Groet,

Erik.