Ik zit even na te denken over dit probleem. Ik geloof voor geen meter dat eea te maken heeft met eventuele axiale speling maar met het gebrek aan smering op ALLE plekken. Immers heeft de oliepomp nog helemaal niets gedaan. En nu wordt het allemaal theoretisch:
- een startmotor draait een bepaald rpm, dit is altijd lager dan stationair.
- hoe lager de rpm van de lopende motor hoe minder de druk ergo een stationair lopende motor levert de minste oliedruk
- minste oliedruk is minste smering
- koude motor heeft dikke olie
- dikke olie is lastiger te verpompen dan dunne olie
- een langzaam ronddraaiende motor start minder snel dan een snel draaiende motor
- een racemotor wordt idd voorgedraait zonder ontsteking om te zorgen dat oa de kop voldoende olie heeft, ik zet dit er niet bij om appels met peren te vergelijken want dat zijn we aan het doen maar om gezeur te voorkomen
Dus wat is wijsheid, de startmotor zo vrij mogelijk laten draaien en daarmee de toeren hoger te krijgen of de axiale speling van de krukas opheffen omdat deze dan op een paar zijdelingse pasvlakken schade (die volgens mij ingecalculeerd en voorzien van voorzorgsmaatregelen is) oploopt, of minder toeren en minder smering hebben maar geen axiale speling en de daarbij horende slijtage maar wel voor een iets langere tijd?
Ik denk dat beide versies bij een goed ontworpen en in elkaar gezette motor prima manieren zijn om te starten. Meest belangrijk is om met een koude motor wel toeren te maken maar niet teveel, dus rustig wegrijden en niet eerst warmdraaien op stationair toerental (is voor luchthappers zelfs fataal). Ter illustratie: mijn Clio 1.8 16v (niet de beste maar zeker niet de slechtste motor ooit) liep altijd een paar minuten 2000 rpm na de start om vervolgens het circuit op te gaan en vol te gaan gassen. Er ging altijd wel iets kapot maar het blok eigenlijk niet, vooral veel blik ging stuk...
Maar er is vast iemand die mij kan uitleggen waarom ik een complete idioot ben dat ik dit denk, maar ga niet met uitzonderingen zoals 1 type motor of ontwerpfouten aankomen want die zaken zijn allemaal hersteld en daarmee is de oorspronkelijke fout reeds toegegeven en hoef je die niet als argument te gebruiken, en hoewel ik het zelf heb aangegeven dat race motoren anders zijn is het ook niet de bedoeling om exotische omstandigheden als argument te gebruiken, ik heb het als illustratie gebruikt, en om aan te geven dat ik deze appels en peren vind.
En als laatste dit is mijn theorie, hij zal niet 100% zijn maar het is mijn mening na een weekje thuisonderwijzer/kinderoppas/zzp-er met veel werk te zijn geweest, dus alle input is welkom als deze maar onderbouwt is
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot