Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Kire »

RoonT3 schreef: 15 mar 2020 09:32 weet je dat zeker? In veel andere (revisie) sets zit deze niet en dan is het volgens de onderdeel tekening nog altijd het 3e (middelste) lager.
Nee!
Maar bij veel motoren is dat wel het geval o.a. bij de LR Defender motoren. En of het op de achterste of middelste lager zit maakt voor de werking niks uit. (Vaak is het achterste lager zwaarder uitgevoerd omdat daar ook het vliegwiel hangt). Een krukas kan altijd iets heen en weer schuiven in de lagers, als er ergens maar iets zit dat dit heen en weer schuiven beperkt.
RoonT3 schreef: 15 mar 2020 09:32Dat zou moeten betekenen dat de rand van deze schaal bedoelt is om als 'lagering' te functioneren en zo ook het vlak op de krukas.
Precies.
En de meeste druk komt erop als je de koppeling intrapt, je drukt de diafragmaveer 'weg'/in en daardoor het hele vliegwiel + krukas. Bij de Defender druk ik e.e.a naar voren, maar bij mijn bus druk ik de krukas naar achteren.

Groet,

Erik.
IVARIO
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 aug 2016 15:46
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door IVARIO »

Jongens, jongens, rustig aan hoor...
Mijn vraag was goed bedoeld en kwam voort uit nieuwsgierigheid en interesse om te leren.
Niet iedereen heeft dezelfde technische bagage, dus als er al eens een vraag voorbij komt, die "technisch gesproken" niet helemaal juist blijkt te zijn, dan hoeft dat toch niet meteen tot venijnige antwoorden te leiden?

In ieder geval allen bedankt voor de reacties.
Gr.,
Ivar

"Hobbeldebobbel met Lobke Wobbel"
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Johannus »

Wat kunnen we concluderen?

- Bij Volkswagen zit de lagering anders in elkaar dan bij Engelse auto's
- Elke krukas heeft axiaal lagers
- Bij het intrappen van de koppeling druk je als het ware de krukas naar de voorkant van de motor. Voorkant: = distributiezijde (bij een busje dus: achteruit de bus uit :-) )
- Bij normaal gebruik slijten de axiaal lagers vrijwel niet, want zoveel druk komt er ook weer niet op de krukas, èn de boel is gesmeerd

Niet te druk om maken: Volkswagen staat er niet om bekend dat ze last hebben van overmatige slijtage van de axiaal lagers.

Filmpje van een Ford motor die uitelkaar wordt gehaald ( met krukas lager schade): Kijk even naar minuut 17:40 Daar zie je (heel kort,snel) de axiaal lagers, zo zien er er (bij mijn weten) ook ongeveer uit bij VW: halve maantjes die naast/tussen de krukas en het onderblok liggen, middelste lager).

https://www.youtube.com/watch?v=u82jwyLMvI8

Enkel bij uitzonderlijke momenten is het aan te raden niet de koppeling in te trappen: Motoren die al echt al hééél lang stil staan (jaaaaren)... Daarbij zouden deze lagers helemaal droog kunnen staan en is het goed om vóór je de boel belast eerst enige oliedruk te creëren. Maar jaaaaren dus he? Niet eens echt nodig als je je camper na een jaar of 2 weer uit de stalling haalt.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Voormalig Lid 24

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 24 »

Ik sluit me volledig bij Ivar aan of de genuanceerde reactie van Jaap. Ik probeerde ook slechts aan te geven met een voorbeeld dat langdurig intrappen van een koppeling in sommige gevallen niet goed hoeft te zijn voor een auto.

MIjn realitycheck Ronald is wat uitgebreider:
- wist niet dat "Engelse shit' (dank je, Olaf) of 'brakke Engelse mechanica' (genuanceer, Ronald!) niet gewenst is op dit forum, kijk uit Johannes, je noemt Ford!!
- er zijn forumleden die aan de hand van een post kunnen beoordelen of mensen 'ze niet op een rijtje hebben' (opnieuw bedankt, Ronald),
- had het gevoel bij velen dat men oude(re) techniek waardeert met een voorliefde voor VW, daar zat ik dus naast.
- begrijpend lezen is ook niet ieders ding. Als je dat al niet kunt, vraag dan normaal om nadere uitleg die Ivar even later ook gaf door een artikel te citeren.

Kortom, de realitycheck is aangekomen: ik ben vertrokken naar de Engelse of Duitse fora.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Rolf,

Dat het aangehaalde artikel dan juist is op de brakke Engelse mechanica staat hier niet ter discussie. Echter is dit voortschrijdend inzicht enkel van nut op de vermelde voertuigen en NIET de busjes van een decennia later. Uit dat artikel is 'om niet je koppeling lang ingedrukt te houden' enigszins van toepassing. Maar dat staat los van de axiale verschuiving en heeft te maken met de druk op de kwetsbaar bekend staande koppelingsvork, het slijten van druklager/drukvingers en je aangehaalde veiligheidsprobleem wanneer je natte gladde voet eraf schiet. (lijkt mij trouwens ook een typisch Engels probleem met dat klimaat daar)

Aangezien wij hier op een T3 forum zitten mag je aannemen (of lezen) dat mijn antwoord daarop betrekking heeft (vraagstelling/antwoord in relatie tot T3 techniek) en niet op je eigen Engelse voorliefde. Mijn eigen liefde voor Engelse techniek is vroeg gestorven met de LandRover 109 en Austin K2 in vergelijk met de toenmalige andere meer bedrijfszekere beschikbare voertuigen.

Het beste [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Tot nu toe heb ik mijn leven lang gestart met ingetrapte koppeling, vooral om zeker te zijn dat ik niet meteen voor- of achteruit spurt in het geval dat ik vergeet voor het starten hem in zijn vrij te zetten.
Maar na het lezen van dit artikel , ga ik voortaan een voertuig dat lang stil heeft gestaan, de eerste keer starten zonder koppeling en in zijn vrij!
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

vwt3fan schreef: 15 mar 2020 22:14 Tot nu toe heb ik mijn leven lang gestart met ingetrapte koppeling, vooral om zeker te zijn dat ik niet meteen voor- of achteruit spurt in het geval dat ik vergeet voor het starten hem in zijn vrij te zetten.
Maar na het lezen van dit artikel , ga ik voortaan een voertuig dat lang stil heeft gestaan, de eerste keer starten zonder koppeling en in zijn vrij!
Mag hopen dat je dit sarcastisch bedoelt. Hoeveel motorpech heb je al gehad naar aanleiding van je leven lang starten met ingetrapte koppeling?

Koppeling problemen genoeg gekend. Maar niks in relatie tot axiaal krukasprobleem. Om nu de uitzondering de regel te maken.... het is niet dat die Britse mechaniek opeens besmettelijk is op de busjes. :roll:
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ja nou, ik heb ook een Fiat Ducato 2.5D in een opslag staan en wie weet hoe axiaal lustig die is??? En een BMW steptronic automaat die al 3 jaar stilstaat en een Sahara beige T3 Joker zonder motor!
Maar ik meen het serieus hoor, speciaal door het lezen van dit artikel ga ik lang stilstaande voertuigen alleen nog koppelingsvrij starten.
Dat heeft waarschijnlijk minder te maken met Duitse of Italiaanse mechaniek maar eerder met 'Good Vibes', die lang meegaan nadat je dat voertuig weer eens hebt opgestart !
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke :wink:

ieder mens heeft recht om zijn eigen fouten maken. laat ze :!:

ik doe ook op mijn manier 40 jaar en heb daardoor nooit iets van die bovengeschetste manier hinder ondervonden . maar ook zal wel iets doen

MAAR op doordrammen op jouw manier weliswaar met goede bedoelingen zit niet iedereen er op te wachten dus de kunst voor jouw is op tijd te stoppen begrijp je de nuance .

en de ideeën te vriend te houden dus hou het luchtig [[foei]] en haal dat laatste bericht van jouw weg .

dat is na doordrammen ik moet en zal . [[feuer]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ach, het komt Hylke af en toe en soms vaak wat fanatiek zijn computerpen uit, maar inhoudelijk vind ik het allemaal wel interessant.
Bijvoorbeeld, ik moet binnenkort een turbo vervangen en nu weet ik dat ik die eerst moet smeren [[toast]]
Kortom, je leert er wel wat van. En aan die kennis kan een ieder zijn eigen invulling aangeven.
Dat Floris en Armando momenteel knorrig zijn kan ik me voorstellen na zo'n klappende waterdrukslang en ontdekken dat het een roestzooi blijkt waar je het ff snel wilde isoleren. Dan wil je ff geen gezeur aan de kop. Maar dat is nou eenmaal het lot van de T3 rijder, en is daar speciaal een forum voor opgericht om het leed wat te verzachten.

Maar omdat dit topic wegens ontbreken van eerdere topics daarover, aangeeft dat het bij de VW T3 geen topic is, kan je wellicht concluderen dat axiale problematiek niet vaak voorkomt bij een VW uit die tijd. De T3, de Golf en de T4 zijn gebrouwen door autoingenieurs in hart en nieren. Kortom, Volkswagen in zijn Top tijd. Vanaf de negentiger jaren is het machtscentrum binnen het VW concern verschoven van de ingenieurs naar de managers. Met alle negatieve gevolgen voor de mechaniek van dien. Wat er bij de zuigerveren van de TFSI allemaal wel niet gebeurt wil je niet weten. En met de 2.0 BiTurbo diesel al precies hetzelfde!
Mechanisch zo mooi als een Golf of een T3, T4 was en wordt het wellicht nooit meer bij VW.
Bernd Jaeger beweerde ooit eens tegen mijn neefje: "De 1,6D motor van Volkswagen is de beste motor ooit gebouwd!"
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik zit even na te denken over dit probleem. Ik geloof voor geen meter dat eea te maken heeft met eventuele axiale speling maar met het gebrek aan smering op ALLE plekken. Immers heeft de oliepomp nog helemaal niets gedaan. En nu wordt het allemaal theoretisch:

- een startmotor draait een bepaald rpm, dit is altijd lager dan stationair.
- hoe lager de rpm van de lopende motor hoe minder de druk ergo een stationair lopende motor levert de minste oliedruk
- minste oliedruk is minste smering
- koude motor heeft dikke olie
- dikke olie is lastiger te verpompen dan dunne olie
- een langzaam ronddraaiende motor start minder snel dan een snel draaiende motor
- een racemotor wordt idd voorgedraait zonder ontsteking om te zorgen dat oa de kop voldoende olie heeft, ik zet dit er niet bij om appels met peren te vergelijken want dat zijn we aan het doen maar om gezeur te voorkomen

Dus wat is wijsheid, de startmotor zo vrij mogelijk laten draaien en daarmee de toeren hoger te krijgen of de axiale speling van de krukas opheffen omdat deze dan op een paar zijdelingse pasvlakken schade (die volgens mij ingecalculeerd en voorzien van voorzorgsmaatregelen is) oploopt, of minder toeren en minder smering hebben maar geen axiale speling en de daarbij horende slijtage maar wel voor een iets langere tijd?

Ik denk dat beide versies bij een goed ontworpen en in elkaar gezette motor prima manieren zijn om te starten. Meest belangrijk is om met een koude motor wel toeren te maken maar niet teveel, dus rustig wegrijden en niet eerst warmdraaien op stationair toerental (is voor luchthappers zelfs fataal). Ter illustratie: mijn Clio 1.8 16v (niet de beste maar zeker niet de slechtste motor ooit) liep altijd een paar minuten 2000 rpm na de start om vervolgens het circuit op te gaan en vol te gaan gassen. Er ging altijd wel iets kapot maar het blok eigenlijk niet, vooral veel blik ging stuk...

Maar er is vast iemand die mij kan uitleggen waarom ik een complete idioot ben dat ik dit denk, maar ga niet met uitzonderingen zoals 1 type motor of ontwerpfouten aankomen want die zaken zijn allemaal hersteld en daarmee is de oorspronkelijke fout reeds toegegeven en hoef je die niet als argument te gebruiken, en hoewel ik het zelf heb aangegeven dat race motoren anders zijn is het ook niet de bedoeling om exotische omstandigheden als argument te gebruiken, ik heb het als illustratie gebruikt, en om aan te geven dat ik deze appels en peren vind.

En als laatste dit is mijn theorie, hij zal niet 100% zijn maar het is mijn mening na een weekje thuisonderwijzer/kinderoppas/zzp-er met veel werk te zijn geweest, dus alle input is welkom als deze maar onderbouwt is :-)

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

een auto tot -40 buiten is wat anders dan met +10 hiero...... Hulpverleningsvoertuigen is ook zo'n gevalletje apart. Naast warme motor is warm interieur misschien ook wel handig voor de patient. De uitgekiende bestuurder in een BMW of Porsche heeft waarschijnlijk geen slimme toerenteller nodig of zelfdenkende autostart procedure. Dat zal nodig zijn voor de betweterige yup. Natuurlijk willen ze kwaliteit hoog in het vaandel, dus beschermen ze hun goede naam tegen het gebruik door gemakzuchtige mensen. Startmotor draait altijd langzamer dan het stationair toerental van een motor. Hoe schakelt de bendix anders uit als deze toerentallen gelijk liggen. Een motor heeft een stationair toerental waarop deze nog soepel draait en oppakt. Om te starten kan 1 slag voldoende zijn, hoeveel toeren zou dat zijn met de handslinger? Elke motor heeft dus ook een minimum toerental waarop die aanslaat. Dat is denk ik minimaal 25% van stationair toerental en de startmotor draait waarschijnlijk belast maximaal 50% van het stationair toerental.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door Coen »

hylkeanne schreef: 22 mar 2020 18:37 Dat is ridicuul
Vind het hele onderwerp tamelijk ridicuul gezien de leeftijd van onze busjes. Zijn wel andere dingen die eerder kapot zullen gaan. Zijn toch rijdende Russische roulettes nietwaar?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
TijnCU
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1703
Lid geworden op: 04 jun 2009 17:54
Locatie: De Friese Meren

Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?

Ongelezen bericht door TijnCU »

Wat een TOPic is dit :-D Ik begon uit interesse te lezen n.a.v. de titel, en er zit natuurlijk een waarheid in het verhaal. Als ik het mij goed herinner is mij met de rijles aangeleerd om de koppeling altijd in te drukken voor het starten, dus ik vermoed dat de meeste mensen dit doen. Ik heb de axiaal lagers wel een paar keer vervangen bij diverse VAG motoren, maar nog niet gezien dat ze versleten waren. Lagerschade komt meer voor op de gewone krukaslagers en op de drijfstanglagers. Desalniettemin geen onzin vraag. Ik zou er bij een VAG motor uit het tijdperk 1979-2006 niet bang voor zijn, andere bouwjaren kan ik zelf niets over zeggen want nooit uit elkaar gehaald.
groeten, Tijn
Daily driver project 1981 camper 1.8T 375pk
Volvo V50 1.6D 2010
Aprilia Tuono R 2004
Plaats reactie