Getrandt in België...ploffend luid geluid en vermogen P2)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
ekwant_1978
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:40

Getrandt in België...ploffend luid geluid en vermogen P2)

Ongelezen bericht door ekwant_1978 »

Hallo allemaal.

Ik heb mijn bus weggebracht om na te laten kijken. Nu is alles klaar (o.a. carburateurs gereviseerd) maar blijkt de tik in de motor wel groot en wordt revisie aangeraden.

Nu ben ik ernstig aan het twijfelen omdat wij ook een Subaru Outback 3.0R hebben die wij er eigenlijk uit willen doen. Levert alleen niets op. Nu is de twijfel, of de 2.0 reviseren of de motor van de Sub erin bouwen.

Heeft iemand enig idee wat er allemaal nodig is voor ombouw naar de 3.0 R motor? of waar ik goede info kan vinden?
Laatst gewijzigd door ekwant_1978 op 08 aug 2020 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door RoonT3 »

http://rjes.com/ veel info over subaru motoren
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door René Vis »

De tik in de motor , is dat geen stoter die even op druk moet komen?
Rene
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door Kire »

René Vis schreef: 22 apr 2020 11:38 De tik in de motor , is dat geen stoter die even op druk moet komen?
Rene
Dat zou kunnen, bij mijn waterboxer heb ik dat ook, alleen na lange stilstand (4-6 maand), anders niet, dan loopt het motortje meteen mooi.
Maar het kan wel 10 minuten duren voordat zo'n leeggelopen stoter weer op druk is.
En ik heb een keer een (verkeerd) oliefilter gehad (Mann W719/4) dat leeg liep of zo, want toen had ik het getik na tijd stilstand al....
Maar met een Mann W719/12 oliefilter geen last meer.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door Ewout »

Dacht ik ook. Straks ga je een complete en kostbare motorwissel in, terwijl de “tik” wellicht simpel te verhelpen is, of nog beter, zichzelf oplost (stoter die op druk moet komen).

En onderteken je berichten svp even met je eigen naam, dat vinden we hier normaal.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
ekwant_1978
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:40

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door ekwant_1978 »

Ik heb de bus laten nakijken in Millingen (bij VW-Oldskool). Die komt met de opmerking. Vorig jaar heb ik er redelijk wat mee gereden (ook toen wel een tik maar meestal was die na 15 minuten lopen weg).
Hij heeft het over een een klepstoter die vast zit.
Enige wat ik daarna wel heb gehad is diesel in de VW (ik weet het stom, stom stom. Vlak na de wissel van E10 dacht ik super plus te tanken (paarse tank) maar bleek diesel....GRRRRR). Denk dat dat ook niet echt mee hielp
Dus eigenlijk zeggen jullie, liever revisie dan 3.0 blok
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Ik denk dat voorgaande suggeties aangeven om vanuit originaliteit en kosten beter een lekke klepstoter te vervangen dan een motor te wisselen of volledig te reviseren om enkel de tik te verhelpen.
Volgens mij zal diesel tanken de klepstoter niet meer doen tikken, mits je niet via je olievuldop hebt getankt ;-)
Succes!
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
ekwant_1978
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:40

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door ekwant_1978 »

Dus enkel de klepstoter doen en geen revisie als ik het goed begrijp.
Bedankt voor het meedenken
ekwant_1978
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:40

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door ekwant_1978 »

Ik ga eerst maar zelf eens kijken, horen en rijden...

Bedankt voor de info, kom er nog op terug

[[thumbup]] [[thumbup]] [[thumbup]]
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door casss »

Nog even voor de beeldvorming - als jij de motor goed laat reviseren en dat geheel uitbesteed ben je al gauw 4000 euro verder.

Als je de subaru motor in laat bouwen, gaat het je vast ook een dergelijk bedrag kosten, want waarschijnlijk moet je wat dingen aanpassen aan de versnellingsbak, het front aanpassen om radiateur te kunnen plaatsen, koelbuizen kopen en plaatsen, systeem voor verwarming aanpassen, tank aanpassen voor brandstofpomp (?).

Als je bus verder netjes en origineel is zou ik voor optie 1 gaan. Maar als hij met een kleine ingreep weer prima loopt zou ik dat eerst proberen. Ik heb nog een setje nieuwe klepstoters liggen...
gr, Cas
ekwant_1978
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2020 15:40

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door ekwant_1978 »

@Cass,

Voorlopig even geen Subaru motor erin, te veel gedoe.
Voor de klepstoters ga ik kijken. Hij had erover de er 1 vast zat.
Hoe moeilijk is het dat te vervangen? Ben technisch ingesteld en heb de nodige ervaring en heb ook ruimte om er een tijd over te doen...
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door Kire »

ekwant_1978 schreef: 01 mei 2020 10:16Voor de klepstoters ga ik kijken. Hij had erover de er 1 vast zat.
Hoe moeilijk is het dat te vervangen? Ben technisch ingesteld en heb de nodige ervaring en heb ook ruimte om er een tijd over te doen...
Tja, naar ik begrepen had moet het mogelijk zijn om die hydraulische klepstoters te vervangen na verwijderen van de tuimelaars, stoterstangen en stoterstangbuizen. Daartoe had ik al nieuwe stoterstangbuizen aangeschaft met een veerconstructie (zoals bij de luchtgekoelde Deutz tractor motoren voorkomt), aangezien je de 'vaste' stoterstangbuizen normaal tegelijk met de cilinderkop monteert.

Maar het probleem van tikkende stoters is bij mijn motor langzaam minder geworden (10 jaar en 35.000 km verder). In het begin duurde het ook wel 15 minuten voordat het getik ophield. Maar met 68.000 km op de teller (toen ik hem kocht) leek het mij niet waarschijnlijk dat e.e.a. al versleten was.
Wel heb ik volgens voorschrift olie ververst (en tevens het oliefilter) EN ik heb altijd een vol synthetische motorolie gebruikt (Esso Ultron 5W-40). Voor deze olie moet ik nu een vervanger zoeken omdat deze bijna op is en mijn olieleverancier de zaak heeft opgedoekt (hij had nog oude voorraad). Mobil Super 3000 X1 5W40 zou de opvolger zijn, maar dit terzijde.

Groet,

Erik.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door casss »

Klepstoter vervangen is makkelijk.

1.afdekplaat tussen motor en uitlaat demonteren en gat rondom stoterpijpje aan de kant van de motor schoonmaken
2. Klepdeksel loshalen
3. Veertje dat klepstoterpijpjes op zn plaats houdt loshalen
4. De betreffende tuimelaars demonteren
5. Pushrods eruit halen
6. Stoterpijpje eruit halen
7. Met magneetje de stoter uit het gat vissen.

Inbouwen in omgekeerde volgorde.

Aandachtspunten:
1. Zorg dat er geen zand in de motor komt
2. Monteer alles weer op de zelfde positie en plaats
3. Vul de nieuwe stoter voor montage
4. Zorg dat de pushrods goed in het kuiltje van de stoter en tuimelaar zit
5. Stel de voorspanning opnieuw af
6. Laat de boel een dag staan
7. Als je start gelijk een halfuurtje rijden met verschillende toerentallen zodat hij goed inloopt op de nokkenas.
8. Gelijk een nieuwe kledekselpakking en nieuwe rubbertjes voor de stoterpijjes monteren voorkomt olielekken.
9. Als alleen schoonmaken van een vervuilde stoter toereikend is kun je een aantal stappen overslaan
10. Klinkt als veel werk, maar als je het eenmaal hebt gedaan valt het mee.
gr, Cas
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door René Vis »

als je weet welke stoter het is kan je die ook afstellen op 0,100 MM
Rene
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door casss »

Hoe bedoel je dat Rene? Dat je hem een beetje los zet in de hoop dat hij inwendig loskomt?
gr, Cas
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: CU 2.0l reviseren of Subaru 3.0R motor

Ongelezen bericht door René Vis »

nee , de 4 a 5 mm speling dat de stoter nu heeft omdat de niet vult met olie , afstellen op 1 mm speling
Rene
Plaats reactie