LDA problemen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Hi!

Naast m’n gedoe met de eerste versnelling werkt m’n LDA ook niet meer mee. Het slangetje aan de zijkant, van een soort stof was er laatst ineens af, maar motor reedt gewoon prima.
Weet iemand wat dit slangetje doet?
Ik heb m geprobeerd er weer op te zetten, maar hij bleef doorscheuren. Moet ik even vervangen dus. Heb het nu even makkelijk opgelost met wat tape en een tie wrap, maar er glipt wel olie tussendoor.
Ik sta op het punt om ongeveer 1000km te rijden dus vroeg me af of dit heel veel kwaad kan?
Ook heb ik het idee dat ik ietwat vermogen verlies heb.

Wat denken jullie?



Groetjes,
Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dat is toch crue. Zonder LDA heb je bij turbodruk geen extra inspuiting. Dat kan je ervaren als minder vermogen. Slangetje geeft dus de druk vanuit de inlaat door aan de LDA. Olie zou daar niet mogen zitten. Ik hoop voor je dat die olie er niet uitkomt zoals de slang nu gemonteerd zit. Hopelijk is dat van olie dat onder zwaartekracht in de slang gelopen is wanneer die los lag...... Als een olierestje dan met de druk meegevoerd wordt ben ik niet zo bang, maar dit moet dan niet blijven duren.... Die olie in zulke mate is dus niet goed en kan duiden op overmatige olie in je inlaat. Via de carterontluchting of turbolagering. In beide gevallen slijtage symptoom.

Zonder LDA kan je nog wel rijden. Maar met minder vermogen dus bijna gewoon een 1.6D
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Ik denk dat er geen olie uit de LDA zelf komt inderdaad, aangezien ik dat dan wel had moeten zien gebeuren bij gas geven toen het slangetje er niet op zat.
Als ik het goed begrijp zou m’n turbo dus gewoon weer normaal moeten werken na vervanging van het slangetje? Ofwel, dan zal ik het gemis in vermogen weer terug krijgen.

Klopt het dat mijn LDA niet beweegt als dit slangetje er niet ‘luchtdicht’ op bevestigd zit?
Ik checkte vanmorgen namelijk. Toen ik gas gaf reageerde mijn LDA daar niet op.
Ik hoop dat ik alleen het slangetje hoef te vervangen, en niet de hele LDA hoef aan te pakken 😬

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Is het een goed idee om zodra ik een vervang slangetje heb, een keer te kijken wat er gebeurd als ik de motor op hoge toeren laat lopen zonder het slangetje? Dan zou ik kunnen kijken of ik uit een van de twee plekken dus olie zie komen.
Ik zal er dan foto’s van maken en hierin plaatsen, om te checken wat jullie vinden.

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Onbelast, dus met de hand vol gas geven zou de LDA wel moeten uitslaan. Doet die dat niet klopt er iets niet. Je kan ook even een drukmeter (met laag meetbereik, ik had een -0,5 tot +1,5 bar meetschaal) op slangetje aansluiten om te zien of je turbodruk hebt.

Als je zeker weet dat je druk hebt (dus turbo werkt, wastegate werkt) moet je beweging zien, zo niet dan is wellicht je membraan lek. Of nagaan of de afstelling van het stangetje goed is.

Onbelast gassen zonder slangetje heeft geen zin. Haal dan even de slang vanaf turbo naar inlaat en je weet zeker hoe vet/olieachtig die van binnen is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door Bob »

Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 02 jun 2020 19:15 Onbelast vol gas, precies wat je niet wil.

Hylke

Ik weet niet wat jij wil, maar soms ontkom je er niet aan om bepaalde handelingen uit te voeren die je onder normale omstandigheden niet uitvoert. Ik roep niet op om maar doelloos te gaan gassen, enkel probleem onderzoeken.

Niemand gaat een heel jaar voor de lol op een kerncentrale zitten en toch worden mensen bestraald voor onderzoek en genezing.

[edit] laat ik lief zijn, als je de redenering van Hylke volgt kan je de LDA ook testen zonder te gassen en dan met een compressor. Regel wel de druk even terug naar maximaal 0,8 - 1 bar.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

RoonT3 schreef: 02 jun 2020 19:00 Haal dan even de slang vanaf turbo naar inlaat en je weet zeker hoe vet/olieachtig die van binnen is.
Bedoel je het slangetje dat ik er zometeen op ga zetten?
Of de slang tussen turbo en inlaatspruitstuk?

Ik ben nog vrijwel een leek in het fixxen van m'n motor, maar leuk vind ik het wel. Sorry voor de voor zich sprekende vragen haha :)
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Ik heb het idee dat het membraam in m'n LDA lek is nadat ik zojuist deze check heb gedaan.

https://www.youtube.com/watch?v=UuyqNiZsThw

Wanneer ik dit doe trekt hij zichzelf weer gewoon helemaal in, en geeft een klein tufje lucht als ik m'n vinger van het tuutje haal.
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ja ik bedoel de grote slang tussen turbo en inlaat. Als daar olie in verzameld zie je dat gelijk als je de turbozijde losmaakt. Je zou bij serieuze lekkage via turbo of ontluchting dit ook moeten zien aan je (grijze)uitlaatgas als je na stationaire loop eens onbelast gas geeft (of doe maar niet, dat wil je net niet, dus open schroeven en kijken.)

Wat betreft lekke LDA kan je kloppen dan. Wanneer je hem uittrekt, tuutje afsluit, en dan stangetje los laat en deze schuift gelijk weer grotendeels in op de veerdruk is het niet goed. Het laatste tufje wat je ervaart kan komen door de stand van het membraan. Wellicht dat die in onbelaste stand net voldoende afsluit maar bij druk opbouw dus het lek vrij geeft.

https://www.youtube.com/watch?v=yqp6cMvJ6wc

in dit filmpje zie je wel olie aan de vinger vanaf het andere tuutje. Dat is dan verklaarbaar door een lek membraan, de luchtdruk vanuit de inlaat kan dan doorstromen incl. de olie(residu of damp). Anders lijkt het mij niet logisch dat olie of resten het einde van het slangetje kunnen bereiken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Ik heb het slangetje tussen inlaat en LDA vervangen voor een mooi stevig rubber slangetje, blij dat ik die kon krijgen in dit kleine bergdorpje. Morgen vertrek ik naar de westkust van Frankrijk, ongeveer 1000km. Ik zal dan dus even goed voelen wat m´n vermogen doet.
Ik ga zometeen checken hoe vies de inlaatslang naar de turbo is betreft olie/residu. Als ik het goed begrijp zou deze dus vies kunnen zijn doordat het membraam in m'n LDA lek is, waardoor er olie door de LDA kan komen en zo via het slangetje naar de inlaat/turbo geduwd kan worden toch?

In dat geval wil ik een LDA repair kit bestellen ( https://www.ebay.co.uk/itm/Reparatursat ... 0795957703 ) en deze naar de westkust laten verzenden. Dan ga ik daar een dagje priegelen en hopelijk het membraam vervangen, zodat ik weer een goede LDA heb, en de slang richting de turbo een beetje schoon kan maken zodat ik weer wat turbo vermogen terug krijg. Klopt dit een beetje wat ik nu zeg?

Super bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

http://www.bugetti3000.de/de/product_in ... motor.html

kan je rechtstreeks bestellen. Zie ook lijstje materiaal/gereedschap.

Was Sie sonst noch benötigen:
- Schraubensicherung (mittel- oder hochfest) schroefdraadborging (loctite)
- Drehbank oder Trennschleifer zum Auftrennen der Druckdose draaibank, slijptol, amaril om de rand los te slijpen
- Metallbohrer ø 3,2mm boortje 3,2mm
- Locheisen ø 2mm holpijp 2 en 5 mm ofwel gatentang voor de schroefgaatjes in membraan
- Locheisen ø 5mm
- Inbusschlüssel 2,5mm inbussleutel 2,5mm
- Spitzzange oder entsprechender Schlüssel zum Gegenhalten der M3-Muttern punttang of steeksleuteltje m3 (dop of ring zal niet passen in de smalle rand)

advies bankschroef of materiaalklem om de LDA in te spannen bij boorwerk

verder het nodige geduld en op zijn tijd bakkie thee

Ik zie dat er 6 schoefjes/boutjes in de set zitten. Veel revisie LDA's staan ook met 6 st. afgebeeld. Echter zie je ook met 8 boutjes wat mij wat afdichting betreft meer vertrouwen geeft. M3 in slechte kwaliteit heb je zo dol gedraaid. Als je de juiste hebt in 10.9 zou het kunnen maar 8 geeft mij een beter gevoel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Super bedankt mannen, ga eens goed de slangen checken op waar de olie precies vandaan komt!
Als ik dit precies weet bestel ik de LDA repair kit :)

Thanks!
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door Coen »

Als het slangetje vast zit en de lda beweegt bij gas geven dan hoef je geen revisiesetje te kopen.
Beetje oliedamp in inlaatcircuit kan makkelijk tot een drupje olie via het slangetje leiden. ‘No sweat’😉
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door Coen »

Maar revisiesetje gaat dát niet oplossen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: LDA problemen

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Ik ga inderdaad eerst het probleem van de olie opzoeken, voordat ik een revisiesetje bestel. Ik ga kijken hoe heftig de olie is, indien het meevalt met een reinigingsspray aan de slag zoals ik al in veel youtube videos voorbij heb zien komen. Hopen dat het meevalt!

Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Plaats reactie