Raadsel schurend schrapend geluid

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Dag busgenoten,

Ik dacht dat ik er vanaf was met het vernieuwen van de as-lagers, maar het schurende geluid bij het achterwiel rechts is niet geheel verdwenen.
Bij een bocht naar rechts hoor je duidelijk een aanlopend geluid. Met en zonder koppeling ingedrukt.

Voordat we de lagers van het wiel vervingen, was het erger. Je hoorde het ook wanneer je rechtdoor reed. In de bocht naar rechts was het erger.

Er lijkt een overeenkomst te zijn met het ietsje aanlopen van de rem in die remtrommel. Iets aanlopen en dan weer vrij, repeat.
Rem wat losser zetten heeft niet geholpen.

Iemand een idee wat te doen?

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door Coen »

Lager op de juiste spanning gezet?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Er zit iets speling op het wiel, maar minimaal. Ik heb niet exact 500 Nm toegepast, dat is geloof ik wat er voor staat? Wel geprobeerd om nog iets aan te draaien met sleutel 46 (je voelt je net een legomannetje met zulk gereedschap). Verder aandraaien lukte niet. Ik weet niet hoeveel 500 Nm is , maar als ik aan de sleutel hang en met alle macht probeer aan te draaien, krijg ik hem niet verder. En noem me geen watje 🙂.

Slagsleutel heb ik ook, maar je kunt de boel ook kapot draaien.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door Coen »

Moet zeker een anderhalve meter pijp op de sleutel om hem op moment te krijgen. Gaat echt niet kapot.
Ik had een paar jaar geleden een slepend geluid. Bleek dat het lager niet vast genoeg (zeg maar gewoon los) zat.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Was dat slepende geluid ononderbroken?

Bij mij loopt het iedere wielomwenteling eventjes aan. Dat voel je ook als je met de hand het wiel ronddraait, dan loopt de rem iets tegen de trommel aan. Nu hebben we de rem wat losser gezet, maar helaas geen resultaat. Remtrommel voel na een rit van een half uur met oa snelweg koel aan (andere velgen warm). Dus los genoeg lijkt me.

Ik zit ook te denken richting het stukje as waar het wiel op zit.

Zo’n buis heb ik (nog) niet, maar aandraaien is wel iets wat ik nog wil proberen. Enige is dat ik bang ben iets kapot te maken.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door Coen »

Was niet ononderbroken, dat was het gekke. Dan weer wel en dan weer een paar honderd kilometer niet.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door RVB »

Ideetje: ankerplaat die tegen de rand van de trommel loopt, schurend geluid. Oplossing Plaat wat verbuigen. (En ook bout goed vaszetten) kan zijn dat de speling hem net doet aanlopen.

aandrijfasbouten die niet vast zitten. De bout zelf loopt aan of dat bruggetje tussen de bouten.

Iets in de rdmtfommel wat niet vast zit, los ligt. Bij mij ooit het handremstelhefboompje.

Zitten je wielbouten vast.. zou niet weten hoe die voor dat geluid zorgen, maar kan geen kwaadd het te checken...

Verder kom ik even niet.

Vr. Fr. Rolf
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Dag Rolf, bedankt voor het meedenken.
Ik heb zelf ook over nagedacht. Mijn theorie is dat de as overbelast is geweest. Ik ga gewoon de wielas vervangen en het huis en de plaat waar het wiel op vastgedraaid wordt. Hopelijk ben ik er dan vanaf.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door RVB »

Er is een grote kans dat het probleem weg is als alles vervangt. Maar. Je theorie is wat globaal. Want als er overbelasting plaatsvond, waar bestond die dan uit en welk gevolg. Maar.. ik ga je niet tegenhouden hoor. Overigens; Ankerplaat en aandrijfasbouten zijn vrij eenvoudig te controleren.

Ik dacht aan nog iets. Draait het wiel soepel? Ging het goed toen je het lager plaatste? Of heb je mss te veel geweld gebruikt? (Al zou een probleem met het nieuwe lager de kans wel groot maken dat hij warm loopt)

Succes. Rolf
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

De diagnose is idd wat algemeen. Preciezer denk ik aan een iets verbogen astap. En wel omdat het aanlopen binnen een wielomwenteling niet constant is, maar op een punt even en verderop weer niet.
Ik heb wel eens wat te veel in de bus vervoerd. Ruim 50 m2 hardhouten vloer....sorry busje... Indertijd had ik links een kast, dus daar iets minder belast.

Verder heeft vorig jaar een garage bij de vorige vervanging van de lagers de astap niet goed aangehaald waardoor deze almaar losser ging zitten totdat het onderweg keihard kloenk kloenk kloenk ging. Ik dacht wiel niet goed aangedraaid. Bleek dat ik de hoofdmoer met de hand met de waterpomptang een stuk aan kon draaien! Vertrouwen in een goede behandeling bij een garage van deze oldtimer wordt minder en minder. Komende lagers worden dus al de derde set die eronder gaat.

Je begrijpt misschien wel waarom ik alles maar vervang.

Ik zal zeker eerst de krik er nog eens onder zetten en de boel inspecteren. Ankerplaat recht, inbussen van aandrijfas controleren. Misschien nog proberen moer 46 aan te draaien, maar ik wil niets kapot maken.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door RVB »

Ah, helder, een zware vloer in je bus zal geen probleem zijn. Een gat in de snelweg of onverhard rijden zal veel meer moment geven en zo een grotere belasting zijn. En daar kunnen ze tegen. Maar kaboenkeboem en steeds weer iets wat niet klopt is idd reden om het roer om te gooien lijkt mij. Ik ken iemand die steeds weer in de problemen kwam. Ook hij reed ooit rond rond met een niet goed aangedraaide centrale bout. Steeds was er iets wat niet klopte. Ik zei ook tegen hem... gewoon vervangen. En hij dacht na elke reparatie dat het nu klaar was en goed zat. Wat bleek; aangekomen na een reis van 1000 km, en kijkend naar zijn wiel viel hem iets op. Hij zag dat hij geen centrale moer meer had én het deel van de asstomp(zo noem je dat dacht ik) waar de moer op zat weg was. Dat was afgebroken .Dat zou niet mogen kunnen denk je... maar het was wel zo. Net als het wiel... het zou er niet meer op mogen zitten.. maar het was wel zo. Kortom verkeerd gemonteerd komen er bijzondere krachten los.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
EeVeeWee
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 889
Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
Locatie: Amersfoort

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door EeVeeWee »

Mocht je hem willen lenen, ik heb in Amersfoort een momentsleutel tot 500 Nm liggen.

Afbeelding
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door hippie »

blauw schreef: 21 jul 2020 20:38 Er zit iets speling op het wiel, maar minimaal. Ik heb niet exact 500 Nm toegepast, dat is geloof ik wat er voor staat? Wel geprobeerd om nog iets aan te draaien met sleutel 46 (je voelt je net een legomannetje met zulk gereedschap). Verder aandraaien lukte niet. Ik weet niet hoeveel 500 Nm is , maar als ik aan de sleutel hang en met alle macht probeer aan te draaien, krijg ik hem niet verder. En noem me geen watje 🙂.

Slagsleutel heb ik ook, maar je kunt de boel ook kapot draaien.

Groeten, Arjan
Ik kwam net een you-tube filmpje tegen en die man had het over 350 NM .
Heb het opgezocht in "So wird's gemacht" en er zijn 2 verschillende soorten kroonmoeren .
Plaatje uit wphb .
24025.jpeg
Misschien heb je er iets aan .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Nou Eric, ik stuur je zo een pb’tje.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

@Rob; dat wiel mag er zeker niet meer op zitten...

@Ronnie; dank voor het uitzoeken. Ik heb 10 Splintteile (of zoiets). Dus 500 Nm.

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Raadsel schurend schrapend geluid

Ongelezen bericht door blauw »

Rolf, ik heb de remschoenen helemaal vrij gezet en toch liep het aan. Blijkt de remtrommel tegen te ankerplaat te lopen. Valt haast niet op als je naar de trommel kijkt. En op de ankerplaat zie je het al helemaal niet.

Misschien is daarmee het geluid weg.

Ik kan de rand misschien even aaien met de schuurschijf?

Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Plaats reactie