Startproblemen t3
Re: Startproblemen t3
Zeer herkenbare probleem. Tijdens lange ritten, vaak na het tanken, wilde de bus niet meer starten. Afgelopen 2 jaar hiermee geworsteld. Ondanks gereviseerde motor, accu, dynamo, startmotor. Alles onderzocht en vervangen. Probleem bleef. Uiteindelijk bleek, op aanwijzing van oud-T3-ganger, die ook hetzelfde euvel had, het lag aan het startslot. Deze was versleten en was makkelijk en goedkoop te vervangen (internet Bus-Scheune.de 12 euro). Nu start de bus weer gewoon. Heerlijk idee, om gewoon weer weg te kunnen rijden.
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Startproblemen t3
Ook hier herkenbaar .
Tip van deze ervaringsdeskundige is om voor dat luttele bedrag een nieuwe bij de reserveonderdelen voor onderweg te steken.
Bij mij ging overigens een goedkope nieuwe maar 2 jaar mee en daarmee is het dus geen garantie voor een storingsvrije toekomst.
Tip van deze ervaringsdeskundige is om voor dat luttele bedrag een nieuwe bij de reserveonderdelen voor onderweg te steken.
Bij mij ging overigens een goedkope nieuwe maar 2 jaar mee en daarmee is het dus geen garantie voor een storingsvrije toekomst.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Startproblemen t3
Beste mannen,
Eerder al even een vraag gesteld bij mijn “even voorstellen” topic. Maar hier zelfde probleem. Deze, zeg maar gerust, niet hele ervaren hobbyist vraagt zich bij het lezen van dit topic af of het bij jullie gaat om de motor of de startmotor? Bij mij start ie bij aandrukken direct, maar startmotor doet soms niks na tijdje rijden. Klikt wel en stekkertje is al vervangen. Beetje wiebelen of volgas starten helpt niet.
Groet,
Rik
Eerder al even een vraag gesteld bij mijn “even voorstellen” topic. Maar hier zelfde probleem. Deze, zeg maar gerust, niet hele ervaren hobbyist vraagt zich bij het lezen van dit topic af of het bij jullie gaat om de motor of de startmotor? Bij mij start ie bij aandrukken direct, maar startmotor doet soms niks na tijdje rijden. Klikt wel en stekkertje is al vervangen. Beetje wiebelen of volgas starten helpt niet.
Groet,
Rik
Re: Startproblemen t3
Doorzoek even het forum op "contactblokje", dan krijg je wat je zoekt. Onderdeel is vrij simpel te vervangen en kost niet veel.
https://boelm.nl/volkswagen/t25-t3-1979 ... -pins.html
Maar het is niet gezegd dat het ook de oorzaak van je probleem is.
https://boelm.nl/volkswagen/t25-t3-1979 ... -pins.html
Maar het is niet gezegd dat het ook de oorzaak van je probleem is.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Startproblemen t3
Dank LeoF.
Misschien mag ik toch nog wat vragen. Denk je daar aan als de rest van elektronica gewoon doet?
Misschien mag ik toch nog wat vragen. Denk je daar aan als de rest van elektronica gewoon doet?
Re: Startproblemen t3
Er zijn niet veel oorzaken die het falen van de startmotor veroorzaken. Je schrijft dat je wel een klik hoort. Dat is het relais op de startmotor. Als je die hoort, is het niet draaien van de startmotor een gebrek aan voldoende stroomsterkte, als gevolg van:
- slechte accu
- gecorrodeerde elektrische contacten (massakabel V-bak bijvoorbeeld)
- gecorrodeerde behuizing van de startmotor (die als massa dient)
Het relais op de startmotor zelf kan ook haperen, maar ik zou eerst met staalborstel en schuurpapier e.e.a. opschuren. Dit kan maar zo de goedkope oplossing zijn. Massaproblemen en corrossie zijn vaak oorzaak van storingen in de T3.
Aanvulling: Veel mensen vervangen hun startmotor bij dit soort storingen, maar als je hem open krijgt (kruiskopjes zijn wrs verrot) is hij eenvoudig roestvrij te maken. Mechanisch zijn de Boschstarters behoorlijk robuust.
- slechte accu
- gecorrodeerde elektrische contacten (massakabel V-bak bijvoorbeeld)
- gecorrodeerde behuizing van de startmotor (die als massa dient)
Het relais op de startmotor zelf kan ook haperen, maar ik zou eerst met staalborstel en schuurpapier e.e.a. opschuren. Dit kan maar zo de goedkope oplossing zijn. Massaproblemen en corrossie zijn vaak oorzaak van storingen in de T3.
Aanvulling: Veel mensen vervangen hun startmotor bij dit soort storingen, maar als je hem open krijgt (kruiskopjes zijn wrs verrot) is hij eenvoudig roestvrij te maken. Mechanisch zijn de Boschstarters behoorlijk robuust.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Startproblemen t3
Accu is goed, had ik al gecheckt. Dank!
Rest nog niet geprobeerd, ga ik doen! Zou dat volgens jou ook verklaren waarom ie het eenmaal afgekoeld wel weet doet?
Groet,
Rik
Rest nog niet geprobeerd, ga ik doen! Zou dat volgens jou ook verklaren waarom ie het eenmaal afgekoeld wel weet doet?
Groet,
Rik
Re: Startproblemen t3
Ik heb daar ook last van gehad, zowel met de T3 als een kever. Ook leuk als je net getankt heb en je benzinetank lekt via de bovenkant, en je kan niet starten .
Oplossing voor beide was een ''hard start relay'', een standaard relay met wat bedrading. Kant en klaar te koop ( https://vwparts.aircooled.net/Bosch-WR- ... p/wr-1.htm ) of voor minder zelf te maken.
Oplossing voor beide was een ''hard start relay'', een standaard relay met wat bedrading. Kant en klaar te koop ( https://vwparts.aircooled.net/Bosch-WR- ... p/wr-1.htm ) of voor minder zelf te maken.
Mvg, Sjoerd
Re: Startproblemen t3
Zou maar zo het startrelais kunnen zijn wat hapert. Dat is eenvoudig te vervangen (als de schroeven los willen). Maar als die eraan toe is, zou ik de rest ook even verzorgen. Ik heb van mijn 'revisie' eens een paar foto's gemaakt: viewtopic.php?f=15&t=29800&hilit=Titansilber
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49
Re: Startproblemen t3
bij mij klikte het relais ook maar de startmotor draaide niet, doorgemeten wat bleek als ik op het relais meten was het goed maar meten ik dan op de startmotor, deed die het niet bleek geen massa tussen relaishuis en startmotor in orde gemaakt was alles als weer vanouds.
gr.cees
gr.cees
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Startproblemen t3
Ik had met 2.0 CU een soortgelijk probleem; met warme motor een klik maar startmotor wil niet rond. Bij mij bleek het bronzen lagerbusje in koppelingshuis (waarin de startmotor as lagert) verdwenen. Misschien hetzelfde bij een WBX?
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... er#p131376
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... er#p131376
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49
Re: Startproblemen t3
Als je een automaat hebt heb je geen bronzenbusje. Startermotor heeft een hele korte uitstekende ronsel.
Gr cees.
Gr cees.
Re: Startproblemen t3
Zit ook met een startprobleem.
Het is een WBX DG motor.
Had eerst een waterprobleem.
Het blokje is uit elkaar geweest, alle pakkingen en de nodige nieuwe onderdelen vervangen.
2 nieuwe koppen erop.
De motor zit terug in mn busje, maar hij doet geen broem meer
Compressie rond de 7 bar op de 4 cilinders.
Benzine krijgt hij voldoende, er komen vonkjes uit de bougies.
Iemand enig idee waar ik nog moet gaan zoeken?
Thx
Geert
Het is een WBX DG motor.
Had eerst een waterprobleem.
Het blokje is uit elkaar geweest, alle pakkingen en de nodige nieuwe onderdelen vervangen.
2 nieuwe koppen erop.
De motor zit terug in mn busje, maar hij doet geen broem meer
Compressie rond de 7 bar op de 4 cilinders.
Benzine krijgt hij voldoende, er komen vonkjes uit de bougies.
Iemand enig idee waar ik nog moet gaan zoeken?
Thx
Geert
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: Startproblemen t3
komen de vonkjes op het goede moment.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Re: Startproblemen t3
Ik heb de verdeler op dezelfde positie terug geplaatst als voorheen.
Gr
Geert
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: Startproblemen t3
En stond bij het terug plaatsen van de ontsteking de krukas ook weer in de zelfde positie als bij demonteren?
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955