Startproblemen t3

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
MarjonHendriks
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2020 21:25

Startproblemen t3

Ongelezen bericht door MarjonHendriks »

Onze t3 van 1983 met watergekoeld 1900 benzine e moter hebben wij nu 3 maanden. 2x weggeweest, geen probleem nu echter op vakantie (wel met hitte( start hij niet. Op advies van iemand remreiniger gekocht en inspuiten. In carburateur en daarna start hij, maar wat kunnen we hier blijvend aan veranderen? Ook als we stoppen na uur rijden, start hij niet meer... Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door Kire »

Vapour lock? Of te wel dampbellen in de (benzine) aanvoerleiding?

Een elektrische benzine opvoerpomp monteren en deze voor het starten even druk laten opbouwen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door insomnia »

Wat is de onderhoudstatus van de bus?
Recent (grote) beurt gehad?
Hoeveel kilometers gereden?

Welkom trouwens, ik zie dat dit je eerste post is. :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Beurt zegt nog niet zoveel. Als na bijna 40 jaar de brandstofpomp hapert, filter vuil is, pakkingen verdroogt (hoi met de E10) en bedenk verder maar dan heb je nog wel even uit te zoeken en op te lossen. Dan heb je de onderhoudshistorie (aantoonbaar) nodig met wat er bij een beurt is uitgevoerd en/of vervangen is geweest.

Kan ik aannemen dat je Manon Hendriks heet :wink: Dan dit ook graag onder je berichten als bij aanmelden op het forum aan je gevraagd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door insomnia »

RoonT3 schreef: 20 aug 2020 00:02 Beurt zegt nog niet zoveel.
De bus is 3 maanden geleden gekocht. Wellicht heeft de bus al jaren geen onderhoud gehad. Dan kunnen er vele zaken van invloed zijn op het probleem.

Mijn vraag is gewoon uitnodiging aan het nieuwe lid om meer toelichting te geven. Met meer specifieke info komt er op dit mooie forum bijna altijd een goed antwoord en oplossing :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoi Ralph, daar zijn we het wel over eens dat er (veel) meer info nodig is. Een pechdienst brengt je in zo'n geval naar een garage.... Op afstand kunnen we enkel richting geven waar men naar kan zoeken. En bij een 40 jaar oude bus kan dat best veel 1+1 zijn bij problemen.

Ik zou starten met check benzinepomp. Dus 'droog' starten en kijken of deze vanaf het starten voldoende benzine opgeeft. Bij starten is je toerental lager dan bij stationair draaiende motor. Daarom kan de bus waarschijnlijk na starten op remreiniger wel draaien, toerental zorgt er dan waarschijnlijk voor dat je voldoende benzine aanvoer hebt.

Droog starten, bougiekabels eraf, uitgaande leiding van de brandstofpomp in potje houden en kijken of je een goede flow hebt. Nieuw mechanisch pompje kost ca. 25,- (kwaliteit kan wisselend zijn, momenteel enkel 'Topran' pompjes vanaf 16,- onderdelenboer en tot 25,- dezelfde via VW webshops)

Daarnaast kan je bekijken of je een benzinefilter hebt tussen tank en pomp. Leiding terugblazen met perslucht kan ook soelaas geven als er vervuiling in zit wat doorstroming belemmerd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door casss »

Ik zou eerst proberen of het starten met volgas wel lukt?
Volgens mij is dat ook de standaard procedure bij een erg warme motor.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door Ewout »

Yep, vol gas starten bij warme motor. Werkte vroeger ook bij mijn lelijke eend (2cv).
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Volgas starten is een procedure bij een motor die verzopen is. Hier is heel wat anders aan de hand.
Gr cees
Gebruikersavatar
the dominator
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 sep 2019 21:49

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door the dominator »

cdewijk schreef: 01 sep 2020 12:00 Volgas starten is een procedure bij een motor die verzopen is. Hier is heel wat anders aan de hand.
Gr cees
Volgas is ook de geijkte procedure om luchtgekoelde VW’s warm te starten......
Werk iig goed bij kevertjes en aanverwanten.
Groeten, Marcel
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Waarschijnlijk een stille dood gestorven...... Na het plaatsen van het bericht is Marjon niet terug geweest. Maakt het een clifhanger, wanneer horen we de afloop ;-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door blauw »

Het Leek een interessant topic te worden...
Misschien neem ik het nog eens over, onze bus heeft er ook last van gehad in de zomer tot grote vreugde van mijn vrouw 🙄.
Met huidige temperaturen weet ik niet hoe het gaat.

Op buitenlandse fora ook veel over te lezen.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Oudenman
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2015 17:33

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door Oudenman »

Ik heb soortgelijke problemen gehad. Zelfs nadat ik alles vervangen had. Denk aan filters, brandstofleidingen en pomp.

Ik heb uiteindelijk een mechanische pierburg gemonteerd, met een nieuwe stoterstang. (Had ik meer vertrouwen in, dan in de goedkope aftrmarket pompen). Dat gaf een verbetering, maar was niet de oplossing.

Uiteindelijk is het probleem opgelost, door de brandstofleidingen in een warmtewerende sleeve te leggen. Ik heb 2 meter besteld op aliexpress voor iets van 15 euro (wel de dure variant genomen). Zelfs tijdens de hittegolf, bij herhaaldelijk starten en stoppen, geen enkel probleem meer.

Groeten,

Bjorn
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door Mitch »

Slim om de brandstof leidingen in een warmtewerende sleeve te doen. Mooie manier van out of the box denken. Denk dat ik ook eens op zoek ga naar zo’n sleeve niet omdat er problemen zijn maar ik heb nu harde brandstof leiding en wil ze zoveel mogelijk bescherming bieden.

Goeie ontopic reactie Hylke! Daar wordt het forum inhoudelijk veel beter van.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Oudenman
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2015 17:33

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door Oudenman »

Ik heb in iedergeval een aantal Europeanen blij gemaakt. Vervoerder, douane, mijn vrouw. Alleen die tussen handelaar die de Chinese spulletjes naar onze automaterialen winkels brengt, voor een mooie marge, die is verdrietig.

Overigens alle gekheid op een stokje, ik heb stad en land afgezocht om aan zo'n sleeve te komen, maar hier in de buurt was die niet te krijgen. Dus ali was "the next best option"

Groeten,

Bjorn
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Startproblemen t3

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 04 sep 2020 10:58 De Europeanen zijn je dankbaar.

Hylke
Daarom, koop de deense JP onderdelen :buiken:

Maar zo'n webshop is toch handig; https://www.heatshieldings.com/nl/
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie