Carter / Drukregelventiel controleren

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Beste bus maten,

Ik heb het idee dat mijn drukregelventiel niet meer helemaal lekker werkt, waardoor ik langzaam aan wat meer olie begin te zweten/lekken. In de buurt van m'n turbo en luchtinlaat loopt ook een beetje olie door de buizen. Ik vraag me nu af of ik mijn carter/drukregelventiel moet vervangen.

Hoe kan ik mijn drukregelventiel dus controleren op werking? En indien aan vervanging toe, wat moet ik allemaal hebben?

Groetjes,

Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1483
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ik vraag me af wat je eigenlijk bedoeld als je het hebt over een drukregelventiel?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Beste Wouter,

je bedoelt de carterontluchting neem ik aan, de dop op je kleppendeksel met leiding terug naar de inlaat. Dit is geen drukventiel, enkel een ontluchting met (beperkte) olieafscheider. Zoals hylke aangeeft kan je deze ontluchting afkoppelen met een 'oil catchcan'. Of dat nodig is? ik zie dat meer als symptoom bestrijding. Je moet wel de juiste carterontluchting hebben voor de JX. Bij een gewone 1600D kleppendeksel is de aansluiting van carterontluchting anders waardoor de afgevangen of gecondenseerde olie niet terugloopt de kop in maar juist de leiding in kan stromen. bovenste is voor de JX en onderste is de CS/KY.
kleppendeksel.png
Zweten of lekken kan komen door een te hoge carterdruk maar deze wordt dan veroorzaakt door bv versleten zuigerveren of gewoon verouderde pakkingen. Ik zou daarvoor de compressie meten.

Een beetje olie in je inlaat zou goed kunnen via de carterontluchting. Maar dat hoort niet meer dan een beetje vettig te zijn. Als er echt olie in staat dan heb je eerder een probleem met de turbo.

Ik snap dat je hoopt dat het iets simpels is, maar dat valt te bezien bij een 30+ jarige wagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Klopt het dan dat de carterdruk beter geregeld wordt als ik er een nieuwe in zet? Dus dan zou ik deel 3 op de foto moeten vernieuwen toch? Of deel 4 ook?

Heb geprobeerd op catcar.info te zoeken maar ik kon mijn bus niet vinden. Heeft iemand hier misschien een linkje voor?

Groetjes!
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wouter,

Carterduk kan je niet regelen. Dat betekend slijtage aan motor. Carterontluchting regelt daar niets in. Dat is enkel de open verbinding om drukverschil mogelijk te maken. Een open deur dus. Als je ontluchting erg vervuilt is kan je deze schoonmaken.

Als de carteronltluchting in orde is dan hoef je daar niks aan te veranderen. Je hebt een JX dus is het zo na te gaan wat er op hoort. Je bus niet terugvinden in catcar is al een teken aan de wand, weet je dan ook waar je mee bezig bent als het over de motor gaat.

Je moet zoeken op type2/syncro. Dan bouwjaar. Type 2 is de fabrieksnaam voor de T3.

Hoge carterdruk betekend slijtage aan je motor. Je zal stap voor stap moeten kijken wat er dus aan mankeert.

Niemand zit daar voor zichzelf op te wachten, maar hou er rekening mee dat het in 9 van de 10 gevallen dus meer met zich mee brengt dan enkel een dopje vernieuwen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door hippie »

Link
http://www.catcar.info/audivw/?lang=en& ... MDAzMDM%3D

Toch staat er bij nr 3, pressure relief valve ? 4 is afdichting
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ok, grappig. Ik zie dat in de ontluchting van de jX wel degelijk een membraan en drukveer zit. Als je carterontluchting dan dus vol olie en aankoeksel zit kan de werking niet goed zijn en je meer carterdruk hebben dan gewenst. Ik zou eerst schoonmaken (spoelen met ontvetter/remmenreiniger) en dan pas nadenken om te vervangen. Als die ontluchting dicht zou zitten heb je nog het probleem waar dan die olie in je inlaat vandaan komt :(..... Toch turbo? Naast zweten van de pakkingen, ook olielekkage (overdruk ontluchting) langs de peilstok?

edit; de werking van de ontluchting is op basis van het vacuum uit de inlaat dat de gassen uit het carter afzuigen (milieu aspect). Het membraan regelt enkel éénrichtingverkeer van de flow en niet een bepaalde carterdruk instelling.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RVB »

Is het niet bedoeld om de turbodruk niet in het carter te laten stromen? Lijkt mij logisch.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Rolf,

de aansluiting van de carterontluchting op de inlaat zit voor de turbo. In afbeelding op dat tuutje van onderdeel 10. (tuutje op onderdeel 9 + onderdeel 12 had ik zelf niet, ken dat model ook niet)

Zou ook een beetje averechts werken natuurlijk aan de drukzijde van de turbo een carterontluchting die op basis van vacuum functioneert.

nog de tip dat je de afbeeldingen in catcar ook af en toe met een korrel zout moet nemen. De afbeelding bij de carterontluchting is van een KY inlaat, alhoewel er dan ook JX bij vermeld staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Carter / Drukregelventiel controleren

Ongelezen bericht door RVB »

Ah.. dank je voor de uitleg Ronald. Ik baseerde mjjn opmerking idd op het plaatje. En Catcar.info is idd niet helemaal correct zo nu en dan. Het is soms best een zoektocht tot je het plaatje vind wat over jou bus gaat.

Groetjes Rolf
Plaats reactie