Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Hi bus vrienden,

Ik wil het membraan in m’n LDA vervangen, want die reageert niet meer. Nu probeer ik m’n LDA los te maken maar er zit geen beweging in de bevestigingsbouten. Ik heb alles geprobeerd (linkse tap, torx, elastiek) maar niks werkt.

Ik durf er geen platkop in te snijden met een dremel, omdat het allemaal erg dicht bij de metalen brandstofleidingen zit. Ik ben een onderhouds rookie, dus weet niet precies hoe ik deze leidingen veilig en zonder gedoe eraf en er weer op zet. Kunnen jullie hier misschien mee helpen? Dus waar ik op moet letten en of ik speciaal gereedschap nodig heb?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De verstuiverleidingen dien je ook volledig spanningsvrij terug te monteren. Anders risico op metaalmoeheid ter hoogte van de wartel met lekkage tot gevolg.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Top, bedankt mannen!

Dus het beste even samen met iemand, ene de motor starten en de ander de leidingen vastdraaien?

Groetjes,

Wouter Groot
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Kire »

Als je het met zijn tweeën doet kan de een kijken of er brandstof uit spuit, terwijl de ander start, tenzij je, zoals Hylke een startknop onder de motorkap hebt, dan kun je het zeker alleen. Bij de tractor die ik laatst moest ontluchten, omdat ik de koppakking vernieuwd had, kon ik er gewoon naast staan tijdens starten en kijken of er een straaltje brandstof uit spoot.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

T3 Pomp is zelf-ontluchtend. Je kan alles gewoon monteren. En dan starten tot hij aanspringt.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Je kan zo bij het Ministerie van Onzin aan de slag😉
Vorig jaar liep mijn brandstofpomp leeg omdat er een slangetje tussen de verstuivers lekte. Even doorstarten en hoppa.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Indertijd ook het geweitje vervangen. Zelfde laken een pak. Geen probleem.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Dus bij het terugzetten aan de bougie kant loslaten, de ‘gasklepkant’ (weet even de naam niet) die alvast wat vaster zetten zodat de brandstof daar in ieder geval (vrijwel zonder lekken) doorheen kan alvast toch? Ga er nu mee aan de slag!

Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Kire »

Coen schreef: 20 sep 2020 10:29 T3 Pomp is zelf-ontluchtend. Je kan alles gewoon monteren. En dan starten tot hij aanspringt.
Ja, dat was die Bosch roterende inspuitpomp op die tractor ook en als je de tank leeg rijdt en je gooit er weer dieselolie in, dan inderdaad even doorstarten en dan slaat ie weer aan. Het schottenpompje in de inspuitpomp werkt dat beetje lucht via de brandstofretour de tank in. En bij die tractor ligt de brandstoftank boven de filters en inspuitpomp (dus 'altijd' aanvoer) Bij de VW ligt de tank lager dus daar zit ook nog een opvoerpompje.
Maar als de verstuiverleidingen echt leeg zijn, dan wordt de lucht in die leidingen in eerste instantie alleen samengedrukt en blijft daar zitten. Door de verstuiverkant van de leidingen niet strak vast te draaien kan die lucht makkelijk weg en komt er vrij snel dieselolie.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 20 sep 2020 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Even op ‘zelfontluchtend’ zoeken geeft meer resultaat.
Maar het sop is de kool niet waard.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door timeaa »

Het gaat om lucht in de leidingen en niet in de pomp dus of de pomp wel of niet zelf kan ontluchten staat er geheel los van en ik weet uit ervaring, dat het aanslaan heel lang duurt. Na kijken in Google kwam ik erachter dat de leidingen niet helemaal vast moeten bij de eerste keer starten en dat daarna het starten probleemloos gaat en de pomp heeft nergens ontluchting de lucht kan alleen via dezelfde weg als de diesel de pomp uit en de oude Bosch pompen hadden een nippel voor het ontluchten o.a. op tractoren was dat zo.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Niet helemaal waar; pomp heeft een retourleiding naar de tank. Dáár verdwijnt de overtollige lucht in.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door Coen »

Toch word je deze keer niet eerste bij de Wereldkampioenschappen Gelijkhebben voor gevorderden. Het werkt gewoon zo als dat ik heb beschreven. Pomp is zelf ontluchtend en lucht verdwijnt door de retour.
En laten we er nu verder over zwijgen. Voor je het weet zit je weer nijdig Posts van jezelf te verwijderen 😉.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door timeaa »

Coen schreef: 20 sep 2020 13:58 Indertijd ook het geweitje vervangen. Zelfde laken een pak. Geen probleem.
Hier schrijf je geen probleem en in je eerdere topic schrijf je dat je de motor niet aan de praat krijgt (wel starten niet aanslaan) dus je spreekt jezelf tegen en je probeert je gelijk te halen wat je niet hebt. Als je maar lang genoeg wacht is alle lucht weg net als bij het koelsysteem maar ook die moet je eerst goed afvullen en handmatig ontluchten en zo is het ook als je de leidingen los hebt gehad dat staat gewoon overal.
hylkeanne schreef: 20 sep 2020 13:41 Als je pomp, leidingen en slangen lekdicht zijn gaat je dat niet lukken. Staat gewoon in de handleiding van Bosch beschreven. Dat 'even doorstarten' duurt dan minuten.

Hylke
Hylke zelf schrijft al dat als je dat niet doet het minuten duurt en ook dat staat overal geschreven dus tenzij je overmatige slijtage aan startmotor en accu wil moet je de procedure volgen zoals omschreven is
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door servicebus »

Tsja, zo kun je ook een topic vullen 😅
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bouten LDA dolgedraaid, brandstofleidingen zitten in de weg

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mijn ervaring is dat na lucht in brandstof systeem (meestal bij mij omdat ik de tank leegdraai) je het makkelijkst even de verstuivers losdraait. Doorstarten tot je een ons weegt geeft enkel aan dat je niet weet hoe het werkt en/of je te lui bent het te doen zoals het hoort. Ook bij machines waar een (manuele)opvoerpomp in het systeem zit werkt het gewoon makkelijker, meestal is dan lossen van 1 verstuiver genoeg. Het scheelt of de brandstof tank hoog zit ten opzichte van de motor. Dat werkt sneller heb ik gemerkt. Bij sommige oudere motoren is het zelfs nodig om zo te werken na een simpele brandstoffilterwissel als je deze niet vol kan monteren of ontluchten.

Ik hou niet van het idee dat een pomp zonder 'medium' draait, dus hoe sneller weer vol hoe minder slijtage. Ook de belasting op accu en startmotor is niet nodig als je het doet zoals het moet. Het is niet handig om na eerst stil te vallen op brandstof je daarna je accu leeg trekt bij het doorstarten... ook al gehad toen ik jonger was.

Als je bij de TD het gewei eraf hebt gehad en je monteert hem terug werkt het makkelijker door deze even los/vast te zetten op de verstuivers, vol te starten en dan pas om moment aan te trekken. Dat is 1 keer werk zoals het moet. Doe je dat niet dan heb je misschien geluk dat die wel 'makkelijk' aanslaat maar bij pech kan je de boel wel ontluchten, dubbel werk en ergernis wat je kan voorkomen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie