hylkeanne schreef: ↑04 okt 2020 23:23
Verhoudingen zijn gelijk aan die van een 3H (1.6TD) en dan heb je wel grotere banden nodig, anders heb je niks aan het vermogen van de AAZ. De langste bak is een 4-bak van een benzine.
Hylke
De ABN heeft een eindoverbrenging van 4.8 langste is 4.5 uit mijn hoofd. Lijkt mij dat ik behoorlijk wat van het vermogen kan gebruiken dan toch?
En weten jullie toevallig nog een adres voor baksteunen? Ben namelijk nog op zoek naar het gedeelte wat op de bak wordt bevestigd.
Er mist wat in je redenatie. Natuurlijk kan je het vermogen gebruiken zoals je wil. Maar gebruik je het ook naar wat je er van verwacht.
AAP is een lange 5 bak en de DK geloof ik de lange 4 bak die al jaren het meest 'gewild' zijn. (4.57) Verder zal je het in de tandwielcombinaties moeten zoeken en/of grotere wielmaat. Bij aanpassen tandwielen veranderen je echt ook de verhoudingen tussen het schakelen met risico op een 'gat'. Bij aanpassen wielen vergroot je de verhouding van alle overbrengingen hetzelfde maar wordt de bak in geheel zwaarder belast door het grotere eindmoment op de wielen.
als je kan eens meerijden met een AAZ en voelen hoe de motor/bak verhouding je ligt. Als je zelf ook eens mag rijden wordt je veel gewaar.
Je kan simpel voor jezelf het vergelijk maken door de 'standaard' bakken in een diagram weer te geven. Dat doet de getrieberechner voor je namelijk. Dat geeft inzicht en daarop kan je verschillende mogelijkheden uitproberen van tandwielcombinaties en einddiff. Met de reifenrechner kan je ook zien wat de bandenmaat gaat doen.
We willen het liefst een 5 versnellingsbak. Zodat er wat kleinere stappen zijn. Daarnaast gaat het voor ons vooral om te rijden met minder toeren. Voorheen hadden wij een 1.6 met ABH bak dus altijd hoog in de toeren. Nu gaan we dus voor de 5 versnellingsbak met AAZ en een k14 turbo. Die spoelt dus op bij 2200 toeren.
We gebruiken de bus alleen op vakantie en willen er dus ook het liefst nu langere stukken mee kunnen rijden en ook de bergen in. Daarvoor is deze combinatie zeer geschikt toch?
We gaan in eerste instantie voor de standaard turbo inderdaad. Tunen is niet enkel het vermogen opschroeven. Zo wordt ook het koelsysteem flink geupgrade met oa een vloeistofgekoelde intercooler. Een tdi is inderdaad moderner maar dan moet ook de volledige kabelboom aangepast worden. Daarnaast heb je dan gelijk te maken met extra elektronica wat hem, in mijn ogen, een stuk kwetsbaarder maakt. En wat betreft oude meuk, zijn niet alle t3 busjes minstens 30 jaar oud?;)
‘Voordeel’ van een AAZ tov een TDI is het geringe vermogen dat in ieder geval niet de bak van een T3 aan stukken hamert. Een Golf 3 TDI zal misschien nog wel gaan maar een latere met een koppel tot wel 300nm vraagt aanpassingen aan de versnellingsbak. En ik lees ook hier dat dat dure klussen zijn, duurder dan de motor-inbouw zelf.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Wederom nog even mijn mening.
Monteer als je er nog een kan vinden een DK bak .Rij al jaren met een 1.9 1Y met DK bak Mijn zoon ook trouwens met zijn T3 .
Heb verleden week een T3 gekocht om wederom op te knappen zat ook een 1.9 1Y in met een korte bak . Tjonge wat een afgang was dat als je DK bak hebt.
Waarom niet? niks mis mee.
Ik rij er al jaren mee, zelfs met een autoambulance er achter met een auto erop samen toch 1700 kg zonder problemen en toch 85 km mee kunnen rijden.
Alleen je schakel stang en ophang steun aanpassen thats all.
Ik lees enkele berichten terug dat er beweerd wordt dat er geen voorbeelden zijn dat er bakken kapot zijn gegaan. Zoek maar eens naar berichten van René en een TDI syncro. En als je verder zoekt vind je vast meer. Ik wil geen paniek zaaien maar wanneer er onjuistheden worden gemeld dan is dat niet ok.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Oh wacht sorry Hylke jij bent het, dan heb je toch gelijk. Het spijt me o über alwetende.
Dikke lul 3 bier Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
hylkeanne schreef: ↑24 okt 2020 14:16
Met 28nm extra koppel gaat de versnellingsbak niet stuk. In Duitsland mogen onze bussen 2800 kilo wegen. Daar zijn ze op gebouwd. Ook de versnellingsbak. In de loop der jaren zijn er wel verbeteringen doorgevoerd. Het is zeker een aanrader die verbeteringen door te voeren als je die nog niet hebt.
Hylke
Ook bij de gewone bussen met standaard motoren gaan de bakken stuk. Dat je een TDI op een oude bak zet is sowieso iets waar je eens over mag nadenken. Hoe en met welke onderdelen je de ombouw realiseert, de stand van je rechtervoet etc. maakt veel uit of je de bak heel houdt of niet.
Dat in duitsland de bussen 2800kg mogen wegen is belastingtechnisch. Dat vraagt volgens mij nog de nodige technische aanpassing en wordt volgens mij ook niet overgenomen door de RDW vanaf Duits kenteken. Daarvoor dus versterkte veren, minimaal de 6Jx14 ET30 velg of velgen met >725 kg laadvermogen, bussen vanaf 86 dacht ik vanwege de andere voorremmen. Dat de versnellingsbak daar op berekend is bestrijd ik. Die is berekend op de waterboxer en 1600D en ondanks de bekende mechanische zwakheden zijn deze nooit 100% doorontwikkeld naar een verbetering/versterkte versie omdat deze vorm van versnellingsbak er met de T4 sowieso uitging.
Ik noem dat de uitzondering op de regel. Dat jij je spullen op orde hebt is van andere orde dan de doorsnee busser. Ik ben daarom ook van mening dat je dit niet kan vergelijken. Zou mooi zijn dat hoe jij het voor elkaar hebt als referentiekader te gebruiken is, dat men op dezelfde wijze een betrouwbare bus kan bekomen.
Is dit het topic:
Wie heeft er gelijk?
Wie wil er gelijk
Wie helpt JeanPaul aan beste advies☆*
Kunnen we niet concluderen dat diverse variaties mogelijk zijn en dat die variaties altijd op basis zijn van persoonlijke mening in combinatie met ervaringen.
Het is uiteindelijk een deels gereviseerde ABN bak geworden. Dat brengt mij op mijn volgende vraag. Ik heb al begrepen dat het vliegwiel van een jx op de AAZ motor past, echter vroeg ik mij nu af welke koppeling het best te gebruiken? Wat gebruiken jullie zelf en hoe bevalt dat?