Welke versnellingsbak bij AAZ
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Vliegwiel van JX gaat prima met AAZ Hylke. Ik heb er ervaring mee. Jij ook?
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
O, heeft Volkswagen zelf een AAZ in een T3 toegepast?
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Hylke, je bent een beste kerel, maar zo tekeer gaan hoeft niet.
Het forum ligt al zo ongeveer op z'n gat, en zo wordt het er niet beter van.
Ik plaats al bijna niks meer omdat ik geen zin heb in al dat gezeik wat er vaak op volgt.
Misschien ben ik wel niet de enige.
Ik heb ondertussen zo'n 40 motorswaps gedaan, zowel D, TD, TDI en GTI.
Maar ja, dan weet je natuurlijk ook nog lang niet alles
Het forum ligt al zo ongeveer op z'n gat, en zo wordt het er niet beter van.
Ik plaats al bijna niks meer omdat ik geen zin heb in al dat gezeik wat er vaak op volgt.
Misschien ben ik wel niet de enige.
Ik heb ondertussen zo'n 40 motorswaps gedaan, zowel D, TD, TDI en GTI.
Maar ja, dan weet je natuurlijk ook nog lang niet alles
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Hylke
Heeft kennis al dan niet waar dat laat ik dan even in het midden al heb ik in al die jaren geen bouw of soortelijke ombouw gezien van hem of bij hem gezien . dan komt wel theorie of de praktijk om de hoek kijken .
ik hou het voor mij zelf op de praktijk ook met recht om fouten te maken in het leer proces .
Heeft kennis al dan niet waar dat laat ik dan even in het midden al heb ik in al die jaren geen bouw of soortelijke ombouw gezien van hem of bij hem gezien . dan komt wel theorie of de praktijk om de hoek kijken .
ik hou het voor mij zelf op de praktijk ook met recht om fouten te maken in het leer proces .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
#ikdoenietmeermee
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
3werf hoera voor Hylke
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Blijf komen Douwe en laatje werk zien altijd leuk om naar te kijken we leren van mekaar .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Ineens komt het woord ‘hork’ bij mij bovendrijven ...
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Even iets over een vliegwiel, dat niks met een T3 te maken heeft, maar met een 5 cilinder Land Rover diesel.
Daar zit standaard een 'dual-mass' vliegwiel in. En hier ontstaat na verloop van tijd (±150.000 km) speling in. Gevolg is dat de koppelingsplaat (en de prise-as dus ook) soms wat zijwaarts getrokken wordt en dan hoor je het bronzen toplager een kreunend geluid maken (alleen tijdens koppelen en ontkoppelen). Ook is de versnellingsbak dan lastiger te schakelen (de synchromesh moet harder werken), net alsof de koppeling niet goed vrij komt.
Dit gebeurt momenteel bij mijn Td5.
Een oplossing voor dit probleem is natuurlijk iedere 150.000 km het vliegwiel vervangen voor een nieuwe, evenals de koppelingsplaat en drukgroep.
Maar omdat ik natuurlijk niet de enigste ben met dit probleem is er een 'normaal' vliegwiel uit een stuk gemaakt en gecombineerd met een andere koppelingsplaat (voorzien van dempingsveren) en drukgroep is dit een oplossing voor het 'verslijten' van het vliegwiel.
Een nadeel is dat bij sommige Td5-motoren de transmissie te horen is (klapperende tandwielen) met stationair draaiende motor en de versnellingsbak in vrij (zonder ingetrapte koppeling). Of mijn Td5 motor stationair wel mooi rond loopt, weet ik nog niet, de nieuwe set moet er nog in.
Groet,
Erik.
Daar zit standaard een 'dual-mass' vliegwiel in. En hier ontstaat na verloop van tijd (±150.000 km) speling in. Gevolg is dat de koppelingsplaat (en de prise-as dus ook) soms wat zijwaarts getrokken wordt en dan hoor je het bronzen toplager een kreunend geluid maken (alleen tijdens koppelen en ontkoppelen). Ook is de versnellingsbak dan lastiger te schakelen (de synchromesh moet harder werken), net alsof de koppeling niet goed vrij komt.
Dit gebeurt momenteel bij mijn Td5.
Een oplossing voor dit probleem is natuurlijk iedere 150.000 km het vliegwiel vervangen voor een nieuwe, evenals de koppelingsplaat en drukgroep.
Maar omdat ik natuurlijk niet de enigste ben met dit probleem is er een 'normaal' vliegwiel uit een stuk gemaakt en gecombineerd met een andere koppelingsplaat (voorzien van dempingsveren) en drukgroep is dit een oplossing voor het 'verslijten' van het vliegwiel.
Een nadeel is dat bij sommige Td5-motoren de transmissie te horen is (klapperende tandwielen) met stationair draaiende motor en de versnellingsbak in vrij (zonder ingetrapte koppeling). Of mijn Td5 motor stationair wel mooi rond loopt, weet ik nog niet, de nieuwe set moet er nog in.
Groet,
Erik.
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Ik ben het met je eens dat de sfeer er het laatste jaar niet prettiger op is geworden.
Ik hoop dat je je nog bedenkt, want ervaringsdeskundigen kunnen we al helemaal niet missen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Waar een 2 massa vliegwiel werkt met een starre koppelingsplaat werkt een 1 massa vliegwiel met een koppelingsplaat met veren. Monteer de juiste koppelingsplaat bij een vast vliegwiel dan gaat het goed. Dit is overigens ook door volkswagen zelf toegepast op hun bestelwagens. Om te voorkomen dat de 2 massa vliegwielen kapot gaan wanneer er regelmatig met een zware last gereden wordt.
Dus Douwe, je doet het best wel heel erg goed, zelfs op de manier zoals volkswagen het ook doet!
Groeten Michiel
PS. Dit hierboven geschreven stuk kan ik onderbouwen maar omdat ik er nu geen tijd voor heb hoop ik dat jullie het genoeg vinden zo.
PPS. Hylke ik heb liever niet dat je reageert. Je werkt me op mijn zenuwen. Ik heb je ooit persoonlijk benaderd of je wou overwegen je berichten sympathieker te formuleren, je antwoord hierop was: nee. Daarmee was voor mij de zaak helder: ik vind je vervelend en wil niets met je te maken hebben.
Dus Douwe, je doet het best wel heel erg goed, zelfs op de manier zoals volkswagen het ook doet!
Groeten Michiel
PS. Dit hierboven geschreven stuk kan ik onderbouwen maar omdat ik er nu geen tijd voor heb hoop ik dat jullie het genoeg vinden zo.
PPS. Hylke ik heb liever niet dat je reageert. Je werkt me op mijn zenuwen. Ik heb je ooit persoonlijk benaderd of je wou overwegen je berichten sympathieker te formuleren, je antwoord hierop was: nee. Daarmee was voor mij de zaak helder: ik vind je vervelend en wil niets met je te maken hebben.
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Om je dan toch te laten blijven zonder je te verontschuldigen voor het verminken van zoveel draadjes op het forum ? doe ik niet aan mee StevenSteven V schreef:
Kan iemand me helpen mijn account met alle berichten te verwijderen? Ik ga wel naar Facebook.
J.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Maar wel ervaring met een AAZ met vliegwiel en koppeling van een JX. En dat gaat prima samen. Haal jij al je kennis maar uit je theorie. Als het werkt, werkt het.
Geen idee eigenlijk waarom ik nog reageer. Wat een druif die hork uit Ugchelen.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Wij rijden al jaren met een 1900 en met een vliegwiel en koppeling van de 1600D en dat lijkt prima te gaan maar toch een kanttekening ,
Deze motor hebben wij rijdend uit een T4 bus gehaald en hierin was deze motor een stuk stiller ook minder trillingen ect
Wij hebben nooit nagedacht over het vliegwiel en of dit de bus stiller kan maken en minder trillingen van de motor kan geven. De trillingen geven ook weer bijgeluiden tijdes het rijden.
Bob ik denk dat jij en ik er niet over kunnen oordelen want we hebben geen ervaring met beide alleen maar met een 1600 vliegwiel. In de bergen merk ik ook dat de koppeling best zwak is bij de T4 voelde dit veel sterker aan
Nu ik dit weet ga ik overwegen een sterkere originele 1900 koppeling met vliegwiel te monteren als dit niet al te duur word..
Deze motor hebben wij rijdend uit een T4 bus gehaald en hierin was deze motor een stuk stiller ook minder trillingen ect
Wij hebben nooit nagedacht over het vliegwiel en of dit de bus stiller kan maken en minder trillingen van de motor kan geven. De trillingen geven ook weer bijgeluiden tijdes het rijden.
Bob ik denk dat jij en ik er niet over kunnen oordelen want we hebben geen ervaring met beide alleen maar met een 1600 vliegwiel. In de bergen merk ik ook dat de koppeling best zwak is bij de T4 voelde dit veel sterker aan
Nu ik dit weet ga ik overwegen een sterkere originele 1900 koppeling met vliegwiel te monteren als dit niet al te duur word..
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Nou nog eentje?
Hou toch eens op.
Ik kan er wel over oordelen. Ik heb er jaren mee gereden. De Alpen en Pyreneeën doorkruist.
Een JX vliegwiel en koppeling passen perfect op een AAZ. Geen enkel probleem gehad.
Dat ik niet kan oordelen over een AAZ met een TDI vliegwiel is gelegen in het feit dat het helemaal niet nodig is om dat toe te passen.
Bob
2.5 TDI 2008
2.5 TDI 2008
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Het lijkt hier zo zachtjes aan een kleuterschool discussie te worden.
Welles!
Nietes!
Welles!
Juf, hij zegt het fout!
Nee hoor!
Echt wel!
Welles!
Nietes!
Welles!
Juf, hij zegt het fout!
Nee hoor!
Echt wel!