Welke versnellingsbak bij AAZ
Welke versnellingsbak bij AAZ
Ik ben momenteel mijn bus aan hetombouwen van 1.6 diesel naar 1.9td (AAZ). Nu heb ik begrepen dat sommigen de bak van een benzine erin zetten ivm het andere toerental. Wat zijn jullie ervaringen? En welke bak raden jullie aan i.c.m. de AAZ?
Jean-Paul
Jean-Paul
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Bij mijn AAZ is de versnellingsbak hetzelfde gebleven, alleen is de diff verwisseld voor eentje uit een WBX-bus. Deze zorgt ervoor dat ik lagere toeren draai.
Mijn T3-westfalia-camper haalt met volle bepakking 115 km/h op een vlakke weg.
p.s.:
zonder respectloos richting Hylke te willen zijn:
Degene die mijn versnellingsbak heeft aangepast (voormalig lid uit Maasbree) zweert erbij dat een AAZ langere tijd boven de 4000 RPM te laten draaien KILLING is voor een AAZ.
Ik heb ook altijd begrepen dat de AAZ de bijnaam HEETHOOFD heeft???
Mijn T3-westfalia-camper haalt met volle bepakking 115 km/h op een vlakke weg.
p.s.:
zonder respectloos richting Hylke te willen zijn:
Degene die mijn versnellingsbak heeft aangepast (voormalig lid uit Maasbree) zweert erbij dat een AAZ langere tijd boven de 4000 RPM te laten draaien KILLING is voor een AAZ.
Ik heb ook altijd begrepen dat de AAZ de bijnaam HEETHOOFD heeft???
I am Wouth and I approve this message
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Top, dank voor het advies! Ik ga er trouwens sowieso een oliekoeler op monteren. Dus het heetlopen zal voor mij geen probleem worden, wil inderdaad vooral het toerental mooi laag houden.
Jean-Paul
Jean-Paul
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Het lijkt me goed te kijken wat je huidige bak is. Kans is groot dat je er 1 hebt die ca 3600 rpm doet bij 100km/h. Dit is door goed te zoeken (en diep in de buidel te tasten) terug te brengen naar ca 3150 rpm. Die versnellingsbakken zijn over het algemeen geleverd bij de benzine versies. Je kunt met aftermarket diff tandwielen lager komen overigens. Maar welke bak heb je nu dan is het mogelijk een beter antwoord te geven. Want als hij goed is en je wil perse naar beneden met de toeren (omdat dat meer comfort geeft bv) dan zou het plaatsen van een ander diff ook een oplossing kunnen zijn.
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Met 17 liter koelvloeistof is het koelsysteem sowieso toereikend.
Wordt de motor (welke dan ook maar) te heet dan heb je een ander probleem, zoals een vergane radiateur of een thermostaat die dienst weigert.
Wordt de motor (welke dan ook maar) te heet dan heb je een ander probleem, zoals een vergane radiateur of een thermostaat die dienst weigert.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Zoals altijd heeft Hylke gelijk
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Hallo Douwe,
Dat is wat kort door de bocht geredeneerd als ik lees wat Hylke beweert.
Mijn JX kreeg het ondanks een goed koelsysteem wel degelijk onder bepaalde omstandigheden te heet. Het is niet voor niets dat er een extra koelpompje is voorzien. Dat treedt alleen in werking als de boel te heet wordt.
Die 17 liter koelvloeistof hebben daar, eenmaal opgewarmd, nauwelijks invloed op. De grote hoeveelheid koelvloeistof is vooral een gevolg van het feit dat de radiateur en de motor ver van elkaar gelegen zijn en is er niet om de koelcapaciteit te verhogen.
Dat is wat kort door de bocht geredeneerd als ik lees wat Hylke beweert.
Mijn JX kreeg het ondanks een goed koelsysteem wel degelijk onder bepaalde omstandigheden te heet. Het is niet voor niets dat er een extra koelpompje is voorzien. Dat treedt alleen in werking als de boel te heet wordt.
Die 17 liter koelvloeistof hebben daar, eenmaal opgewarmd, nauwelijks invloed op. De grote hoeveelheid koelvloeistof is vooral een gevolg van het feit dat de radiateur en de motor ver van elkaar gelegen zijn en is er niet om de koelcapaciteit te verhogen.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Het pompje was voor nakoeling. De kop wordt zo heet dat hij krom kan trekken op het moment dat de waterpomp stopt. Daarom heet het ook een nalooppompje.
Weet niet of dat bij een AAZ ook noodzakelijk is.
Weet niet of dat bij een AAZ ook noodzakelijk is.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Nou ik heb dus een ABL motor oftewel een 1.9TD uit een T4 en dus weet ik hoe warm deze motor wordt. Deze motor hebben wij uit een rijdende T4 gehaald om zo eerst de motor te kunnen testen en de motor levert minder pk dan in een Golf AAZ namelijk 68 pk en dat is zelfs minder dan een 1.6TD. De radiateur van een T4 is veel groter en heeft 2 koelventilatoren en daarmee veel grotere koeling dan een T3 en ook standaard een elektrische waterpomp die we hebben overgezet omdat ik een 1.6 diesel had. In Nederland geen problemen maar in de bergen loopt de temp van het water hoog op volgens de VDO meter boven de 100 graden gemeten bij de motor zelf
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Ik ben idd ook wel van mening dat je alles stuk kunt krijgen.
Maar met enige mechanische sympathie kun je ook het meeste wel heel houden.
Vergeet niet dat de meeste bussen in de problemen raken omdat ze bijna allemaal al 40 jaar rond toeren en al menigmaal de klok rond hebben gedraaid.
En dan kom je er achter dat niet alles het eeuwige leven heeft.
Maar met enige mechanische sympathie kun je ook het meeste wel heel houden.
Vergeet niet dat de meeste bussen in de problemen raken omdat ze bijna allemaal al 40 jaar rond toeren en al menigmaal de klok rond hebben gedraaid.
En dan kom je er achter dat niet alles het eeuwige leven heeft.
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Hylke [[sad]]
lees de folders nog is door vw t3 hebt of had standaard op de td een naloop zitten die kwam bij de later bij modellen erop om bijeen snelle rit na op de snelweg zoiets dergelijk om nadat de motor af is gezet
de koelvloei stof alsnog rond te pompen of de overtollige warmte af toevoeren uit de motor en meest uit de cilinder kop om hitte problemen te voor komen de t3 stonden er om bekent dat het heet hoofden zijn .
ook niet gek dat zowel de radiateur en de rest na jaren niet meer optimaal is en dat was fabriek uit zo gemaakt .
lees de folders nog is door vw t3 hebt of had standaard op de td een naloop zitten die kwam bij de later bij modellen erop om bijeen snelle rit na op de snelweg zoiets dergelijk om nadat de motor af is gezet
de koelvloei stof alsnog rond te pompen of de overtollige warmte af toevoeren uit de motor en meest uit de cilinder kop om hitte problemen te voor komen de t3 stonden er om bekent dat het heet hoofden zijn .
ook niet gek dat zowel de radiateur en de rest na jaren niet meer optimaal is en dat was fabriek uit zo gemaakt .
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Gaat het nog steeds over de versnellingsbak?
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Ja, probleem is ook dat een te hete motor de versnellingsbak teveel opwarmt. Daardoor treed extra extra slijtage op.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
ik heb er nu een 4 bak in zitten ABH1905 7. Maar deze verkoop ik samen met de motor hij is niet meer de beste (zweet aardig). Koop dan liever een nieuwe met lagere overbrenging. passen de bakken van de benzine versie gewoon op de aaz?Mitch schreef: ↑24 sep 2020 21:44 Het lijkt me goed te kijken wat je huidige bak is. Kans is groot dat je er 1 hebt die ca 3600 rpm doet bij 100km/h. Dit is door goed te zoeken (en diep in de buidel te tasten) terug te brengen naar ca 3150 rpm. Die versnellingsbakken zijn over het algemeen geleverd bij de benzine versies. Je kunt met aftermarket diff tandwielen lager komen overigens. Maar welke bak heb je nu dan is het mogelijk een beter antwoord te geven. Want als hij goed is en je wil perse naar beneden met de toeren (omdat dat meer comfort geeft bv) dan zou het plaatsen van een ander diff ook een oplossing kunnen zijn.
Groeten Michiel
Jean-Paul
Re: Welke versnellingsbak bij AAZ
Er zit een nieuwe radiator in, dus de 1.6 nu blijft altijd mooi op temperatuur. Moet wel zeggen dat ik enkel de originele temp meter heb. Met de aaz ga ik wel eea extra installeren qua meters. Maar had elders gelezen dat een olie koeler wel degelijk helpt. Een 10 rij gemonteerd achter de roosters bij de achterkant. Is het niet zo dat het water ook koeler blijft wanneer de olie extra wordt gekoeld? HIj kan dan immers op meer punten zijn warmte kwijt.hylkeanne schreef: ↑24 sep 2020 20:22 Olietemperatuur is het probleem niet, water kan hoog oplopen (in combinatie met koelsysteem van 1.6D). Grotere radiateur en thermostaat die eerder opent (origineel T3) lost dit probleem grotendeels op en levert meer op dan een tweede oliekoeler. Een 1.6TD heeft een speciaal ontworpen groter koelsysteem. Een AAZ is feitelijk een grotere 1.6 motor. In beide gevallen ouderwetse indirecte inspuiting met daardoor veel verloren warmte. Bij een watertemperatuur van 85-90 graden wordt de motorolie gekoeld via de warmtewisselaar bij het oliefilter. Een olietemperatuur van tussen de 100 en 120 graden is prima. Je kan beter investeren in een lagere koelwatertemperatuur.
Volkswagen heeft niet voor niets de 1.6TD standaard voorzien van een eigen groter koelsysteem. Dit probleem zou je niet hebben gehad met een ombouw naar SDI of TDI en dan rijd je ook een stuk zuiniger.
Hylke