Welke versnellingsbak bij AAZ

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Ik ben momenteel mijn bus aan hetombouwen van 1.6 diesel naar 1.9td (AAZ). Nu heb ik begrepen dat sommigen de bak van een benzine erin zetten ivm het andere toerental. Wat zijn jullie ervaringen? En welke bak raden jullie aan i.c.m. de AAZ?

Jean-Paul
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1410
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door wouth »

Bij mijn AAZ is de versnellingsbak hetzelfde gebleven, alleen is de diff verwisseld voor eentje uit een WBX-bus. Deze zorgt ervoor dat ik lagere toeren draai.
Mijn T3-westfalia-camper haalt met volle bepakking 115 km/h op een vlakke weg.

p.s.:

zonder respectloos richting Hylke te willen zijn:
Degene die mijn versnellingsbak heeft aangepast (voormalig lid uit Maasbree) zweert erbij dat een AAZ langere tijd boven de 4000 RPM te laten draaien KILLING is voor een AAZ.
Ik heb ook altijd begrepen dat de AAZ de bijnaam HEETHOOFD heeft???
I am Wouth and I approve this message
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Top, dank voor het advies! Ik ga er trouwens sowieso een oliekoeler op monteren. Dus het heetlopen zal voor mij geen probleem worden, wil inderdaad vooral het toerental mooi laag houden.

Jean-Paul
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

Het lijkt me goed te kijken wat je huidige bak is. Kans is groot dat je er 1 hebt die ca 3600 rpm doet bij 100km/h. Dit is door goed te zoeken (en diep in de buidel te tasten) terug te brengen naar ca 3150 rpm. Die versnellingsbakken zijn over het algemeen geleverd bij de benzine versies. Je kunt met aftermarket diff tandwielen lager komen overigens. Maar welke bak heb je nu dan is het mogelijk een beter antwoord te geven. Want als hij goed is en je wil perse naar beneden met de toeren (omdat dat meer comfort geeft bv) dan zou het plaatsen van een ander diff ook een oplossing kunnen zijn.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Met 17 liter koelvloeistof is het koelsysteem sowieso toereikend.
Wordt de motor (welke dan ook maar) te heet dan heb je een ander probleem, zoals een vergane radiateur of een thermostaat die dienst weigert.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Zoals altijd heeft Hylke gelijk
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Douwe,

Dat is wat kort door de bocht geredeneerd als ik lees wat Hylke beweert.

Mijn JX kreeg het ondanks een goed koelsysteem wel degelijk onder bepaalde omstandigheden te heet. Het is niet voor niets dat er een extra koelpompje is voorzien. Dat treedt alleen in werking als de boel te heet wordt.
Die 17 liter koelvloeistof hebben daar, eenmaal opgewarmd, nauwelijks invloed op. De grote hoeveelheid koelvloeistof is vooral een gevolg van het feit dat de radiateur en de motor ver van elkaar gelegen zijn en is er niet om de koelcapaciteit te verhogen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Coen »

Het pompje was voor nakoeling. De kop wordt zo heet dat hij krom kan trekken op het moment dat de waterpomp stopt. Daarom heet het ook een nalooppompje.
Weet niet of dat bij een AAZ ook noodzakelijk is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door timeaa »

Nou ik heb dus een ABL motor oftewel een 1.9TD uit een T4 en dus weet ik hoe warm deze motor wordt. Deze motor hebben wij uit een rijdende T4 gehaald om zo eerst de motor te kunnen testen en de motor levert minder pk dan in een Golf AAZ namelijk 68 pk en dat is zelfs minder dan een 1.6TD. De radiateur van een T4 is veel groter en heeft 2 koelventilatoren en daarmee veel grotere koeling dan een T3 en ook standaard een elektrische waterpomp die we hebben overgezet omdat ik een 1.6 diesel had. In Nederland geen problemen maar in de bergen loopt de temp van het water hoog op volgens de VDO meter boven de 100 graden gemeten bij de motor zelf
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik ben idd ook wel van mening dat je alles stuk kunt krijgen.
Maar met enige mechanische sympathie kun je ook het meeste wel heel houden.
Vergeet niet dat de meeste bussen in de problemen raken omdat ze bijna allemaal al 40 jaar rond toeren en al menigmaal de klok rond hebben gedraaid.
En dan kom je er achter dat niet alles het eeuwige leven heeft.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke [[sad]]

lees de folders nog is door vw t3 hebt of had standaard op de td een naloop zitten die kwam bij de later bij modellen erop om bijeen snelle rit na op de snelweg zoiets dergelijk om nadat de motor af is gezet :!:

de koelvloei stof alsnog rond te pompen of de overtollige warmte af toevoeren uit de motor en meest uit de cilinder kop om hitte problemen te voor komen de t3 stonden er om bekent dat het heet hoofden zijn .

ook niet gek dat zowel de radiateur en de rest na jaren niet meer optimaal is en dat was fabriek uit zo gemaakt .
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door Mitch »

Gaat het nog steeds over de versnellingsbak?

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ja, probleem is ook dat een te hete motor de versnellingsbak teveel opwarmt. Daardoor treed extra extra slijtage op.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

Mitch schreef: 24 sep 2020 21:44 Het lijkt me goed te kijken wat je huidige bak is. Kans is groot dat je er 1 hebt die ca 3600 rpm doet bij 100km/h. Dit is door goed te zoeken (en diep in de buidel te tasten) terug te brengen naar ca 3150 rpm. Die versnellingsbakken zijn over het algemeen geleverd bij de benzine versies. Je kunt met aftermarket diff tandwielen lager komen overigens. Maar welke bak heb je nu dan is het mogelijk een beter antwoord te geven. Want als hij goed is en je wil perse naar beneden met de toeren (omdat dat meer comfort geeft bv) dan zou het plaatsen van een ander diff ook een oplossing kunnen zijn.

Groeten Michiel
ik heb er nu een 4 bak in zitten ABH1905 7. Maar deze verkoop ik samen met de motor hij is niet meer de beste (zweet aardig). Koop dan liever een nieuwe met lagere overbrenging. passen de bakken van de benzine versie gewoon op de aaz?

Jean-Paul
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

hylkeanne schreef: 24 sep 2020 20:22 Olietemperatuur is het probleem niet, water kan hoog oplopen (in combinatie met koelsysteem van 1.6D). Grotere radiateur en thermostaat die eerder opent (origineel T3) lost dit probleem grotendeels op en levert meer op dan een tweede oliekoeler. Een 1.6TD heeft een speciaal ontworpen groter koelsysteem. Een AAZ is feitelijk een grotere 1.6 motor. In beide gevallen ouderwetse indirecte inspuiting met daardoor veel verloren warmte. Bij een watertemperatuur van 85-90 graden wordt de motorolie gekoeld via de warmtewisselaar bij het oliefilter. Een olietemperatuur van tussen de 100 en 120 graden is prima. Je kan beter investeren in een lagere koelwatertemperatuur.

Volkswagen heeft niet voor niets de 1.6TD standaard voorzien van een eigen groter koelsysteem. Dit probleem zou je niet hebben gehad met een ombouw naar SDI of TDI en dan rijd je ook een stuk zuiniger.

Hylke
Er zit een nieuwe radiator in, dus de 1.6 nu blijft altijd mooi op temperatuur. Moet wel zeggen dat ik enkel de originele temp meter heb. Met de aaz ga ik wel eea extra installeren qua meters. Maar had elders gelezen dat een olie koeler wel degelijk helpt. Een 10 rij gemonteerd achter de roosters bij de achterkant. Is het niet zo dat het water ook koeler blijft wanneer de olie extra wordt gekoeld? HIj kan dan immers op meer punten zijn warmte kwijt.
JeanPaul
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2020 17:39

Re: Welke versnellingsbak bij AAZ

Ongelezen bericht door JeanPaul »

hylkeanne schreef: 26 sep 2020 12:33 Koppelingshuis van een diesel plaatsen, dan passen ze.

Hylke
En ook een andere baksteun dan neem ik aan.
Plaats reactie