van 1,6 D naar 1,6 TD

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Joseph »

Geachte liefhebbers,

Ik heb deze week de 1,6 D motor van m'n T3 vervangen door een 1,6 TD (JX).
Ik heb nu twee contacten waarvoor ik geen aansluiting heb, extra koelpomp en signaal bovenste koelslang.
Zijn deze dingen echt nodig? Busje loopt prima.
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Er moet niets. Kan wel handig zijn. Bij stationair toerental is de opbrengst van de standaard waterpomp niet zo hoog. Dan helpt een extra pomp alles koeler te houden. Ze zijn er ook met verhoogde opbrengst, zo richting de 300 liter per minuut. Er zijn mensen die menen dat de pomp is bedoeld zodat je een hete motor direct kan uitschakelen en deze dan gekoeld blijft. Doe dit alleen als je een kapotte turbo wilt.

Hylke
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Coen »

Zoek even op nalooppompje. En op dynamisch oliedrukalarm. Dan krijg je de antwoorden.
Weet niet hoe je Duits is?
A932BBB2-0306-47CB-9367-75EB90CFD7E7.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coen op 04 okt 2020 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Oliedrukschakelaars zitten niet op een koelslang en/of flens. Maar rechtstreeks in de cilinderkop en oliefilterhuis. Het een naloopomp noemen is valse informatie.

Hylke
timeaa
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door timeaa »

Coen schreef: 04 okt 2020 16:34 Weet niet hoe je Duits is?
Zusatzwasserpumpe
https://www.youtube.com/watch?v=GjW-OBQMZEo
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Coen »

Krijgen we hier nu al ‘fake news’ :lol:
Vandaar mijn toevoeging: dan krijg je de antwoorden.
Probleem is dat een turbodiesel erg heet kan worden en dat de hitte zich dan verzamelt in de kop. Pompje was wel een noodoplossing. Meeste TD’s haalden geen hele hoge kilometrages, koprevisie was vaak nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coen op 04 okt 2020 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2400
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Het is een [EXTRA] waterpompje die inschakelt bij starten ( contact aan en pompje draait om 'vastzitten' van het pompje te voorkomen) Daarnaast bij afzetten motor om nakoeling te geven op de kop. (de JX heeft geen watergekoelde turbo, turbo red je door laatste km na lange of zware rit rustig te rijden of motor laten nadraaien voor paar minuten) Ik durf niet te zeggen dat het pompje ook bij draaiende motor onder het rijden bijspringt, dat geloof ik niet.

Nakoeling op de turbo was er wel met een ventilator en zo'n snel verteerde papieren/alu flexibel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat signaal van de bovenste koelslang schakelt het extra waterpompje
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 937
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Coen »

Hylke, ik proef een heel klein beetje ‘je hebt gelijk’😉
Hulde! Ik had het inderdaad mis bij het oliedrukalarm. Daar zijn wel twee verschillende sensoren bij betrokken maar die zitten ergens anders.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Oliedrukcontrole werkt met 3 'signalen'. De hoge- en lagedrukschakelaar gecombineerd met het toerental (W signaal).

Hylke
timeaa
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door timeaa »

Waarom noemen mensen het dan een nalooppomp dit moet toch een keer met een reden zo bedacht zijn
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1965
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Misschien omdat de schakelaar zo heet.

Hylke
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12228
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Steven V »

timeaa schreef: 04 okt 2020 17:34 Waarom noemen mensen het dan een nalooppomp dit moet toch een keer met een reden zo bedacht zijn
sommige zaken zijn slecht bedacht door mensen die er geen verstand van hebben. Ik zal er geen recente 'crisis' bij pakken, maar die gekkies bedoel ik wel :-)
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Joseph »

Bedankt voor jullie reacties.
Als ik het goed begrijp is het signaal bij de dunne koelslang (boven op foto) voor de extra pomp en het contact bij de dikke koelslang voor de temperatuurmeter.
Dit laatste contact krijgt dan de geel/rode kabel. Heeft iemand overigens een lijstje met kabelkleuren?
koelwatersensor.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2774
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door krisg »

Een lijst met kabelkleuren bestaat volgens mij niet, wel schemas met kleurcodes erbij.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: van 1,6 D naar 1,6 TD

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je moet ook andere waterslangen hebben voor het pompje. Bij mij heeft hij het slechts 1 keer gedaan na een lange steile klim in de 2e versnelling. Zelfs na een paar minuten stationair draaien sloeg het pompje na 2 minuten na afzetten van de motor aan. Wat dat betreft is de naam naloopppompje treffend. Maar ik zou het dus zonder wel aandurven als je wat gevoel voor techniek hebt en de rest van het koelsysteem op orde is.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie