van 1,6 D naar 1,6 TD
- Joseph
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
- Locatie: Stevensweert
- Contacteer:
van 1,6 D naar 1,6 TD
Geachte liefhebbers,
Ik heb deze week de 1,6 D motor van m'n T3 vervangen door een 1,6 TD (JX).
Ik heb nu twee contacten waarvoor ik geen aansluiting heb, extra koelpomp en signaal bovenste koelslang.
Zijn deze dingen echt nodig? Busje loopt prima.
Ik heb deze week de 1,6 D motor van m'n T3 vervangen door een 1,6 TD (JX).
Ik heb nu twee contacten waarvoor ik geen aansluiting heb, extra koelpomp en signaal bovenste koelslang.
Zijn deze dingen echt nodig? Busje loopt prima.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Zoek even op nalooppompje. En op dynamisch oliedrukalarm. Dan krijg je de antwoorden.
Weet niet hoe je Duits is?
Weet niet hoe je Duits is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coen op 04 okt 2020 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Krijgen we hier nu al ‘fake news’
Vandaar mijn toevoeging: dan krijg je de antwoorden.
Probleem is dat een turbodiesel erg heet kan worden en dat de hitte zich dan verzamelt in de kop. Pompje was wel een noodoplossing. Meeste TD’s haalden geen hele hoge kilometrages, koprevisie was vaak nodig.
Vandaar mijn toevoeging: dan krijg je de antwoorden.
Probleem is dat een turbodiesel erg heet kan worden en dat de hitte zich dan verzamelt in de kop. Pompje was wel een noodoplossing. Meeste TD’s haalden geen hele hoge kilometrages, koprevisie was vaak nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Coen op 04 okt 2020 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Het is een [EXTRA] waterpompje die inschakelt bij starten ( contact aan en pompje draait om 'vastzitten' van het pompje te voorkomen) Daarnaast bij afzetten motor om nakoeling te geven op de kop. (de JX heeft geen watergekoelde turbo, turbo red je door laatste km na lange of zware rit rustig te rijden of motor laten nadraaien voor paar minuten) Ik durf niet te zeggen dat het pompje ook bij draaiende motor onder het rijden bijspringt, dat geloof ik niet.
Nakoeling op de turbo was er wel met een ventilator en zo'n snel verteerde papieren/alu flexibel.
Nakoeling op de turbo was er wel met een ventilator en zo'n snel verteerde papieren/alu flexibel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Dat signaal van de bovenste koelslang schakelt het extra waterpompje
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Hylke, ik proef een heel klein beetje ‘je hebt gelijk’
Hulde! Ik had het inderdaad mis bij het oliedrukalarm. Daar zijn wel twee verschillende sensoren bij betrokken maar die zitten ergens anders.
Hulde! Ik had het inderdaad mis bij het oliedrukalarm. Daar zijn wel twee verschillende sensoren bij betrokken maar die zitten ergens anders.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Waarom noemen mensen het dan een nalooppomp dit moet toch een keer met een reden zo bedacht zijn
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Joseph
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
- Locatie: Stevensweert
- Contacteer:
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Bedankt voor jullie reacties.
Als ik het goed begrijp is het signaal bij de dunne koelslang (boven op foto) voor de extra pomp en het contact bij de dikke koelslang voor de temperatuurmeter.
Dit laatste contact krijgt dan de geel/rode kabel. Heeft iemand overigens een lijstje met kabelkleuren?
Als ik het goed begrijp is het signaal bij de dunne koelslang (boven op foto) voor de extra pomp en het contact bij de dikke koelslang voor de temperatuurmeter.
Dit laatste contact krijgt dan de geel/rode kabel. Heeft iemand overigens een lijstje met kabelkleuren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Een lijst met kabelkleuren bestaat volgens mij niet, wel schemas met kleurcodes erbij.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Je moet ook andere waterslangen hebben voor het pompje. Bij mij heeft hij het slechts 1 keer gedaan na een lange steile klim in de 2e versnelling. Zelfs na een paar minuten stationair draaien sloeg het pompje na 2 minuten na afzetten van de motor aan. Wat dat betreft is de naam naloopppompje treffend. Maar ik zou het dus zonder wel aandurven als je wat gevoel voor techniek hebt en de rest van het koelsysteem op orde is.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Belangrijk is ook het luchtfilter op de slurf naar de luchtinlaat aan te sluiten. Scheelt koele(re) lucht in je inlaat.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Standaard bij een 1.6td bus zit om de turrbo een windgeleiddingsbak (geombineerd met de motorafdekkingsbak). Die zorgt voor extra rijwindkoeling van de turbo.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Die bak is geluiddemping. Met een opening als koeler voor de turbo. Maar die bak zal wel niet aanwezig zijn.
Ik bedoel dat je koelere lucht inzuigt. Dat scheelt iets qua koptemperatuur.
Ik bedoel dat je koelere lucht inzuigt. Dat scheelt iets qua koptemperatuur.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
onderste pijl , dikke aansluiting is de schakelaar voor je pompje , om het pompje even kort te laten draaien (tegen vast gaan zitten) een relay monteren geschakeld door je gloeiers .
bovenste pijl , dunne slang zitten 2 temperatuur sensors voor je metertje en gloei relay
Rene
bovenste pijl , dunne slang zitten 2 temperatuur sensors voor je metertje en gloei relay
Rene
- Joseph
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
- Locatie: Stevensweert
- Contacteer:
Re: van 1,6 D naar 1,6 TD
Beste Rene,René Vis schreef: ↑05 okt 2020 10:55 onderste pijl , dikke aansluiting is de schakelaar voor je pompje , om het pompje even kort te laten draaien (tegen vast gaan zitten) een relay monteren geschakeld door je gloeiers .
bovenste pijl , dunne slang zitten 2 temperatuur sensors voor je metertje en gloei relay
Rene
Toch heeft de ongeblazen diesel ook een aansluiting bij de dikke koelslang zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.