Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door leof »

Ondanks dat dit het geval is ben ik met de bus naar Griekenland gegaan.
Wat is het geval: zowel koppelingcilindergever (dit voorjaar) als -nemer (enkele jaren geleden), als complete koppelingsset (enkele jaren geleden) zijn vervangen. Er is geen sprake van verlies van remvloeistof. Het probleem doet zich niet vaak voor maar af en toe. He probleem doet zich nooit voor na een koude start. Het probleem doet zich meestal wel voor na een warme start. Zolang de wagen rolt is het schakelen altijd mogelijk. Bij stilstand naar de eerste versnelling en vooral naar de achteruit merk je het het duidelijkst.

Zelf verdenk ik slijtage van de koppelingsas en/of de bussen waarin de koppelingsas draait. Of misschien het toplager, maar dat hoor je meestal wel. Er is geen sprake van extra geluid. Ideeën welkom!
Koppeling.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
John met 'n buske
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 599
Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
Locatie: Eindhoven

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door John met 'n buske »

Niet eerder gehoord, maar zou het druklager in warme toestand misschien niet helemaal vrij lopen? (correctie; nu ik er nog ns over denk heeft druklager niets met koppeloverbrenging van vliegwiel naar prise as te maken :roll: . Wat je zelf (en Cass) zegt wel; toplager wat niet vrij loopt. [[thumbup]]

Verder kan je misschien het bedienings gedeelte van pedaal naar hefboom aan bakzijde uitsluiten van verdenking door op een of andere manier de stand van de hefboom aan bakzijde bij volledig ingetrapte koppeling te vergelijken bij koud en warm?

Succes!
Laatst gewijzigd door John met 'n buske op 22 nov 2020 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
John en Miriam

VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door casss »

Ik zou ook denken aan;
Zit er wel vet op de prise-as? Als de koppelingsplaat niet vrij schuift over de as kun je dit krijgen.

Is dit het niet, dan zou ik denken aan het prise-as lager. Dit zou je wellicht kunnen zien aan beschadigingen/sporen aan het einde van de prise-as.

Of nog een keertje extra de hulpcilinder ontluchten, puur om zeker te zijn.
gr, Cas
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Aangezien in warme toestand zou ik ook de bak ervan verdenken. Als je de koppeling kan uitsluiten na onderzoek, kijk dan echt even naar de bak.

Ik zou zoals je redeneert de bus koud op de brug zetten op assteun en dan bekijken of je wielen vrij blijven met ingetrapte koppeling in alle versnellingen. Datzelfde na een goed warmgereden bus. Als de wielen dan niet meedraaien zit het hem niet in de koppeling. Omdat rollend schakelen doorgaans sowieso beter gaat omdat de synchroonringen etc. dan op elkaar inlopen zou het mij niets verbazen dat daar gewoon slijtage zit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door motnamol »

Nog een mogelijkheid .
Als de achterste krukas keerring doorzweet kan de koppelings plaat vettig worden en zal nu en dan de plaat blijven plakken. En dus niet helemaal goed vrijkomen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door René »

Ha Leo, ik begrijp niet helemaal wat je precies wilt zeggen in je bericht? Bedoel je dat je koppeling net niet vrij komt en dat je daardoor dan wat lastiger kunt schakelen?

Wat ik bij busjes met veel ervaring af en toe tegenkom is dat de bedienvork (nr.13 in je lijntekening) precies daar waar deze tegen het druklager drukt afgesleten raakt. Een paar millimeter minder op die plaats is een groter verschil bij de koppelingsnemer.
Mijn oplossing is dan of de as vervangen of de 2 bobbeltjes wat oplassen en weer zo veel mogelijk als origineel te maken. Hoe dan ook de bak moet los van de motor.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door leof »

René schreef: 22 nov 2020 16:24 Wat ik bij busjes met veel ervaring af en toe tegenkom is dat de bedienvork (nr.13 in je lijntekening) precies daar waar deze tegen het druklager drukt afgesleten raakt. Een paar millimeter minder op die plaats is een groter verschil bij de koppelingsnemer.
Mijn oplossing is dan of de as vervangen of de 2 bobbeltjes wat oplassen en weer zo veel mogelijk als origineel te maken. Hoe dan ook de bak moet los van de motor.
Hallo René,

Dat is precies ook mijn redenering. Alleen: Verklaart dat ook het verschil tussen koude en warme motor?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zou als eerste kijken naar de mechaniek. Dus geeft die gever de maximale uitslag. Of kan hij nog n stukkie.
1. Ontluchten kan helpen.
2. Wat soms ook gebeurd dat bij de montage van de gever het stangetje die de plaat waarop hij gemonteerd is stabiliseerd wordt vergeten. Dan drukt de gever zichzelf wat omhoog/scheef. Verder kan de gever ook los zittdn of iets anders aan het mechaniek aan de buitenkant.
3. Bij de nemer zijj er ook stelmogelijkheden. Soms heeft het koppelingspedaal een te grote vrije slag. Ik dacht dat je een stanetje kon afstellen. Er is ook iets met een verkeerd stangetje.De stangetjes hebben verschil in lengte.. meen ik mij te herinneren. Leo_M heeft hier volgens mij ooit uitgebreid verslag over gedaan.

Koud en warm verschil verklaring.
De weerstand als hij net niet ontkoppelt is minimaal. Uiteindelijk krijg je hem wel in zijn versnelling namelijk. Als hij echt niet zou ontkoppelen lukt je dat niet. Als de V bak koud is zou het best kunnen zijn dat de olie net wat dikker is en die minimale weerstand geeft waarom de as in de bak niet meedraaid. En het klinkt mij ook logisch in de oren dat bij warmte het metaal net iets uitzet waardoor je net wel dat contact hebt tussen de platen. Itt wanneer alles koud is.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je toch alles naloopt misschien ook je pedaal eens controleren op slijtage van de draaipunten. Kanook wel een afwijking in de maximale slag aan de nemer veroorzaken.

Je hoopt op iets eenvoudigs maar hou rekening met het nodige aan gesleutel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koppeling komt niet altijd geheel vrij

Ongelezen bericht door RVB »

Als ik het goed begrijp wil je bus wanneer je stil staat en hem in zijn versnelling zet ff naar voren of naar achteren... dat lijkt mij een aanwijzing voor het ontkoppelprobleem. Een alleen moeilijk schakelende bus kan echt aan de bak zelf liggen. Ook de onregelmatigheid is iets wat bij sommige problemen te verklaren is. Ooit had ik dat oo. Schakelen ging steeds slechter. Sommige versnellingen kon ik alleen bereiken na de neutraal. En uiteindelijk had hij in zijn neutraal zelfs aandrijving... allemaal schokje naar voren. (Koppeling niet ingetrapt dan)

Wat was trouwens de aanleiding voor het vernieuwen van de cylinder en platen?

Groetjes Rolf
Plaats reactie