Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Mike Ruissen
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2020 18:35

Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door Mike Ruissen »

Goede morgen.
We willen zaterdag me cabrateur onderhanden nemen.
Nieuwe pakingen schoonmaken en dan natuurlijk weer goed afgesteld terug zetten.
Nu heb ik hier zelf totaal geen verstand van me maatje een beetje,
Maar is der een handleiding voor deze cabrateur?
En zo ja waar kan ik die vinden?
Als iemand me verder kan helpen heel graag.
Groetjes Mike Ruissen
Gebruikersavatar
hadeve
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 apr 2011 20:52
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door hadeve »

Hoi Mike,
Heb je al een werkplaats handboek (b.v. Haynes) Daarin staat alles qua montage / demontage.
Ook staat hierin de basis afstelling en de procedure om als alles weer gemonteerd is het CO en stationair toerental af te stellen (vacuüm vervroeger / stationair regelaar / carterventilatie / etc. wel/niet aansluiten)
Revisie setje halen, en voor de zekerheid zou ik ook de rubber voet tussen de carburateur en inlaatspruitstuk nieuw halen.
Verder heb ik ik ook geen geen verstand van carburateurs reviseren, maar ik neem aan dat jullie de beschikking hebben over een ultrasoon bad om zaken weer schoon te maken?

Exploded view en meer info kan je hier vinden: https://www.rudis-berlin.de/SOLEX34PICT5.htm
Groeten,
Karel

T3 1.9 DF
berndrut
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2021 17:52

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door berndrut »

Beste Mike,

Is het gelukt met de revisie en herplaatsing van de carburateur?

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een T3 1.9 WBX '83 met hoogdak en dit bericht is dan ook een primeur op dit forum! Na wel al heel veel te hebben gelezen, waarvoor dank! Ik hoop dat ik jouw hulp of die van andere leden mag ontvangen. We zijn namelijk enigszins wanhopig.

We hebben exact zo'n type carburateur. Deze zit met een dikke tussenflens op het blok bevestigd (volkswagen 025129761). De garage kwam er bij ons achter dat hier een scheur in zat. Nieuwe geplaatst, 2 ritjes gereden, weer gescheurd. Afgelopen zaterdag weer een nieuwe geplaatst, 1 rit van een uur, weer gescheurd. Gevolg is dus vuile lucht.

Is dit een bekend probleem? Kent iemand hier een oplossing voor? Zien we iets over het hoofd? Moet er bijvoorbeeld tussen de flens en de carburateur nog een losse pakking geplaatst worden?

We willen graag dinsdag op vakantie, dus alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!

Groeten, Bernd
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Waar zit de breuk? AL gekeken of je inlaatbrug vlak is? Motorrubbers goed? Alles met juiste moment vastgezet? backfire?

Hoe loopt de motor? Via de scheur trek je 'valse lucht' (maar is ook vuil) wat de loop van de motor zou moeten beïnvloeden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
berndrut
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2021 17:52

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door berndrut »

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie. De breuk begint aan de voorkant, bovenop: https://photos.app.goo.gl/CBQRUyQvgLFoQ5eX7

De garage heeft het vastgedraaid zonder momentsleutel. Kan dit te strak zitten?

De motor loopt inderdaad af en toe te hakkelen, zeker toen de scheur wat groter was bij een vorige tussenflens. Nu valt het nog mee.

Bedankt voor de tips, zal die punten nalopen!

Groeten, Bernd
berndrut
Komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2021 17:52

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door berndrut »

Daar ben ik weer! Inmiddels ergens aan een fjord in Noorwegen. :)

We hebben de scheur in NL opgevuld met hittebestendige siliconenkit. Dit lijkt tot op heden prima te werken. Nu 6 dagen onderweg en het zit nog dicht. https://photos.app.goo.gl/bf7fV7QDCDeYBnvH6

Er is wel vaak backfire te horen, met name bij het loslaten van het gas. Bedoel je dit als oorzaak, of gevolg?

Groeten, Bernd
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik denk dat je dan nog steeds valse lucht trekt. Die scheur komt er niet zomaar in. Ik zou zoals al gezegd je inlaatbrug laten nakijken of die vlak is, wanneer dat niet is zal deze flens scheuren en dan altijd valse lucht doorlaten. Dat zou de backfires verklaren.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
brique
Komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2023 20:14

Re: Afstelling solex 34 pict 5 van een 1900 wbx EY?

Ongelezen bericht door brique »

Ha Bernd en overige bus enthousiasten!

Ik ben sinds 2020 ook trotse eigenaar van een T3 1.9 WBX DF uit '84. Oud legerbussie. Afgelopen jaren er een inbouw in gemaakt en hoop dingen aangepakt. het is nog steeds work in progress maar gestaag wordt t steeds beter. Ik hoop meer te kunnen opsteken van de experts op dit forum en af en toe zelf wat bij te kunnen dragen.

Ik kwam dit forum tegen en heb exact hetzelfde. Voetpakking is voor de tweede keer gescheurd.

Bij vorige blok LPG installatie uitgebouwd en liep daarna enorm slecht, werd steeds slechter totdat hij helemaal niet meer liep. Compressie bleek aan een kant ver te zoeken. Nu is er afgelopen jaar een revisie motor in gegaan van het zelfde type.
Deze staat erg te waggelen, loopt koud niet helemaal lekker, afstellen van de carb heeft bijna geen invloed en ook de backfires bij gas loslaten zijn me niet onbekend. Zag dat er nu een redelijk ferm scheur op dezelfde plek zit als Bernd aan gaf. Voor ik er nu weer een nieuwe pakking in zet vroeg ik me het volgende af: hoe is dit uiteindelijk verholpen?

Mocht er iemand in de buurt van Rotterdam een adresje hebben voor vlakken van een inlaat hoor ik het graag. Het gaat hier dus om 1.9 DF, ik kan niet vinden of dit dezelfde inlaat is als op overige modellen. Mocht iemand me hier meer over kunnen vertellen, heel graag :D

Alvast dank en hartelijke groet,
Bas
Plaats reactie