Ojee DG, olie lekkage carterontluchting WBX

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Ojee DG, olie lekkage carterontluchting WBX

Ongelezen bericht door RVB »

Ik ben tamelijk bleu als het gast om kennis van die waterboxertjes. Maar ik kan aardig inschatten dat deze gassen uit de carterontluchtingsslang niet persee het hoofddoel was van meneer de WBX ontwerper.

https://youtu.be/1aX5inXEmWI

Maar hoe fataal is deze kwaal. Busje rijdt verder prima. Ik hoop te horen dat je er nog makkelijk 50.000 km mee kan rijden. Omdat iemand dat zelf heeft ondervonden bijvoorbeeld.

Wat er aan vooraf ging. 1. Ouderdom. 2. Een paar keer is de motor flink heet geworden. Bij de laatste keer stond de bus naar het schijnt heel lang stationair te draaien. En opeens kwam er een metaalachtige herrie uit de bus. Zo heeft hij enige tijd gelopen. Deed hij later niet meer. Mss tikt hij harder. Hij lekt meer olie.

Ik dacht dat het de ventilator was.. maar die scheen het niet te doen. 8) Ik ben erg benieuwd of iemand eea herkend. Bijvoorbeeld dat geluid.

Groetjes Rolf
Laatst gewijzigd door RVB op 08 jul 2021 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat is overdruk in het carter. Dat lijkt mij gevalletje overmatige slijtage. Maar zo lang hij nog goed start en loopt, tsja..... als hij echt blauw gaat roken wordt het wel tijd voor wat aandacht zou ik zeggen.
EDIT: hoor geluid nu ook. Dat klinkt niet lekker.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door RVB »

Thanks. Je hoort idd dat geklop. Nu is het zo dat ik regelmatig die boxertjes dat geluid hoor maken. Dat is dan zon klepstoter. Verder loopt het motertje gek genoeg heel rustig. Ook. Starten warm/koud gaat prima. Ook niet zon half verbrande benzinegeur... zo eentje waarbij alle co-meters af gaan.

Het grootste probleem is flinke olielekkage. Vermoedenlijk ná die keer dat hij zo heet is geworden. Flinke slijtage... ach... dat is iets om op termijn wat mee te doen. Maar olielek is te veel. Ik kan helaas niet goed de plek lokaliseren. Er zitten wat kappen om de cylinders. Ik kan er gewoon niet veel mee. Weet iemand een wbx-kenner/ garage liefst in het westen vh land waar de eigenaresse de motor kan laten checken. Een totale revisie is vast nodig. Maar als met het vervangen van de kleppendekselpakking bijvoorbeeld dit dat olielek kan stoppen. Dan kan ze nu weer vooruit.


Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door Kire »

Zou die olielekkage niet de stoterstangbuisjes kunnen zijn, waar de afdichtingen na te heet te zijn geweest verhard zijn en lekken?
Niet dat ik e.e.a. al los heb gehad bij mijn bus (WBX 2,1l SS) maar ik had ook olielekkage (dat bleek de oliedrukzender te zijn (tussen de stoterstangbuizen), maar uit voorzorg had ik al een setje stoterstangbuizen aangeschaft met een drukveer, zodat ik die zou kunnen vervangen zonder de cilinderkop te hoeven demonteren. Wat normaal nodig is omdat de stoterstangbuizen klem gedrukt worden tijdens montage van de cilinderkop.

Bij luchtgekoelde Deutz diesels plaats je de stoterstangbuizen nadat de cilinderkop gemonteerd is (een constructie met stoterstangbuis met veer).
Het plaatsen is iets 'gedoe', maar met een hulpstukje om die veer ingedrukt te houden, voordat de stoterstang op z'n plek zit, gaat het.

Ten aanzien van het getikter (klepstoters), mijn bus had dat ook, vooral na lang stilstaan, kon wel een kwartier duren voordat het stiller werd.
Momenteel amper nog getikker. Wel inmiddels zo'n 35.000 km gereden met 5W40 vol synthetische motorolie en ik plaats altijd een speciaal MANN (W719/12) oliefilter waar vermoedelijk een extra terugslagklepje in zit. Een normaal oliefilter geeft al getikker na een (paar) uur stilstaan (ik had een keer een andere gemonteerd, zou volgens de 'boeken' ook kunnen, maar toch rap verwijderd).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door motnamol »

Vaak zijn het de pijpjes van de klepstoter stangen die gaan lekken. Beplating weghalen omdat te zien. Er zijn nieuwe pijpjes verkrijgbaar met een veer systeem zodat je niet de cillinderkop hoeft te demonteren.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door RVB »

Erik, Tom Bedankt voor de uitgebreide reactie. Leuk. Ik voel wat hoop gloren. Het klinkt aannemelijk en het lijkt van die plek te komen. Er zit alleen beplating voor. Maar die beplating zit ook weer vast met bouten die zo te zien vrij bros zijn. Iemand die goed gevolg kan geven om eea te vernieuwen maf die lossen. De olieschakelaar kon ik vervangen door eea om te buigen. Aan de andere kant lukt dat niet zomaar.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door Kire »

Het moet ook mogelijk zijn om na verwijdering van de stoterstangen en stoterstangbuisjes de hydraulische klepstoters te vervangen, dat was ook een reden om andere stoterstangbuisjes te kopen. Maar gelukkig heb ik ze nog niet nodig gehad. Deze:
IMG_2508.jpeg
Verroestte boutjes eerst eens een paar maal inspuiten met kruipolie en goed in laten werken, zou ik zeggen.

Groet,

Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door RVB »

Kijk aan. Op zich best boeiend zon wbx als je niks anders kent dan diesels.... Eerst moet maar duidelijk worden dat daar ook het lek of lekken vandaan komen. Ik meen van wel. Ik zag er iets fataals in. Maar als de koppen er niet af hoeven.

Maar ... iemand die vaker met dit bijltje hakte kan dat vast beter inschatten onder zoeken en inschatten. Ook hoe je eea exact vervangt. Minimaal één van die klepstoters zal minimaal vervangen moeten worden. Immers het tikken trekt niet weg. Wat ik mij verder afvroeg. Om die cylinders zitten er kappen. Die zitten vast o.a. op de uitlaat of inlaat meen ik. Als dat vast zit wil ik ze bvk niet lossen. Kunnen snel afbreken. Zijn die kappen nodig? Sommige hebben ze niet dacht ik.

Dus mochten jullie iemand kennen die aardig kan inschatten waar het probleem zit en die klus zou willen klaren en zo dit wbx motortje weer een stukje toekomst wil geven. Dan hoor ik het graag!

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door motnamol »

Als je de klep deksel verwijdert en dan de klep stoter lichtelijk kan indrukken, dan staat die niet op druk.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

RVB schreef: 06 jul 2021 16:04 Zijn die kappen nodig? Sommige hebben ze niet dacht ik.
Die kappen zijn nodig. je wil geen opspringende steen tegen een stoterstangbuis krijgen. Deze zijn niet stevig.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Ojee DG

Ongelezen bericht door RVB »

Ah. Helder. Lieven/Tom. De bus heb ik niet meer onder mijn hoede. Maar ik vind het wel leuk zo'n wbx eigenlijk. Misschien met wat minder volk, maar toch mooi hoe kennis via dit forum wordt gedeeld. Ik pas de titel aan. Dan kan er beter op worden gezocht.

Groetjes Rolf
Plaats reactie