Startmotor met olielekkage
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Startmotor met olielekkage
Dag forummers,
De bus wilde niet meer starten. Onverwachts, ik heb namelijk veel vertrouwen in het busje .
De solenoid (relais op de startmotor) gaf nog wel een vage klik.
Accu extra geladen, maar geen reactie.
Startmotor er vanaf en wanneer ik gelijk stroom zette op de startmotor geen kik. Wel geknetter en vonken! Ook al bleef ik met de plus-pool weg bij de behuizing.
Startmotor open. Niets bijzonders. Koolborstels waren volgens mij lang genoeg. Zie foto.
De boel een beetje schoongemaakt en in elkaar gezet. Stroom erop en ja, met veel moeite werd de boel rondgedraaid. Ik koop toch maar een nieuwe, mag wel toch na ruim 40 jaar?
Tip voor degenen die een nieuwe startmotor gaan kopen: er zit een koperen busje bij, wel beter om die te vervangen schijnt. Maar dan moet het oude koperen busje eruit. Op een filmpje zag ik dat er een draadtap gebruikt werd hiervoor (ipv een veel te duur speciaalgereedschap).
Maar nu een vraag: zie foto, er was een oliespoor vanuit de aansluiting van de startmotor op het blok. Op internet gezocht, maar nergens iets dergelijks. Zal deze olie uit het carter komen (waar de … garage, niet aan dit forum gerelateerd) waarschijnlijk dat ene ringetje als afluiting van de aandrijfas niet erop gezet heeft. Iemand dit wel eens gezien, of een idee/
Links is onderzijde Rechts is onderzijde Rechts is onderzijde Vriendelijke groeten, Arjan
De bus wilde niet meer starten. Onverwachts, ik heb namelijk veel vertrouwen in het busje .
De solenoid (relais op de startmotor) gaf nog wel een vage klik.
Accu extra geladen, maar geen reactie.
Startmotor er vanaf en wanneer ik gelijk stroom zette op de startmotor geen kik. Wel geknetter en vonken! Ook al bleef ik met de plus-pool weg bij de behuizing.
Startmotor open. Niets bijzonders. Koolborstels waren volgens mij lang genoeg. Zie foto.
De boel een beetje schoongemaakt en in elkaar gezet. Stroom erop en ja, met veel moeite werd de boel rondgedraaid. Ik koop toch maar een nieuwe, mag wel toch na ruim 40 jaar?
Tip voor degenen die een nieuwe startmotor gaan kopen: er zit een koperen busje bij, wel beter om die te vervangen schijnt. Maar dan moet het oude koperen busje eruit. Op een filmpje zag ik dat er een draadtap gebruikt werd hiervoor (ipv een veel te duur speciaalgereedschap).
Maar nu een vraag: zie foto, er was een oliespoor vanuit de aansluiting van de startmotor op het blok. Op internet gezocht, maar nergens iets dergelijks. Zal deze olie uit het carter komen (waar de … garage, niet aan dit forum gerelateerd) waarschijnlijk dat ene ringetje als afluiting van de aandrijfas niet erop gezet heeft. Iemand dit wel eens gezien, of een idee/
Links is onderzijde Rechts is onderzijde Rechts is onderzijde Vriendelijke groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door blauw op 19 jul 2021 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Foto van koolborstels.
Groeten, ArjanJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door blauw op 19 jul 2021 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Startmotor met olielekkage
Olie in je koppelingshuis tot aan je startmotor toe lijkt mij toch wel je krukaskeering. Dus vanaf de as uit de motor(carter) via koppeling(huis) naar de versnellingsbak. Kan problemen op de koppeling(plaat) geven ook. Slippen/verbranden
Wat bedoel je met ringetje afsluiting aandrijfas? Je aandrijfas op de foto is 'nat' aan de homokineet. Dat kan zijn dat de afdichtdop in de flens van de bak niet is gemonteerd? Die zit dus in het hart van de aandrijfas, achter de homokineet. De kunststof afdekkap/asbehuizingborging zit er wel en is droog, dan lijkt mij dat de keerring waar de flens in draait er wel zit. Als je bakolie lekt via het hart dan heb je ook kans dat je homokineet naar het grootje draait. Je vet wordt verdunt en je zal dan ongetwijfeld hogere belasting op je homokineet hebben.
Wat bedoel je met ringetje afsluiting aandrijfas? Je aandrijfas op de foto is 'nat' aan de homokineet. Dat kan zijn dat de afdichtdop in de flens van de bak niet is gemonteerd? Die zit dus in het hart van de aandrijfas, achter de homokineet. De kunststof afdekkap/asbehuizingborging zit er wel en is droog, dan lijkt mij dat de keerring waar de flens in draait er wel zit. Als je bakolie lekt via het hart dan heb je ook kans dat je homokineet naar het grootje draait. Je vet wordt verdunt en je zal dan ongetwijfeld hogere belasting op je homokineet hebben.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Dag Ronald ,
De motor zal los moeten. Daar zit ik niet op te wachten, maar alleen dan kom ik er achter wat er loos is.
Ik ga even opzoeken welke afdichten dan gecontroleerd moeten worden.
Groeten,
Arjan
De motor zal los moeten. Daar zit ik niet op te wachten, maar alleen dan kom ik er achter wat er loos is.
Ik ga even opzoeken welke afdichten dan gecontroleerd moeten worden.
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Nog een opmerking tandkrans is droog, maar de bus heeft wel een paar weken stil gestaan, dus dat zegt misschien niets.
Arjan
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Startmotor met olielekkage
Tandkrans zorgt er wel voor dat met middelpunt vliegende kracht de olie weggeslingerd wordt. Als de sla-centrifuge zeg maar.
Startmotor was na reiniging misschien nog best te gebruiken. De flens aan je koppelingshuis ziet er geoxideerd uit, wellicht massaprobleem geweest? Ook vuile contacten geven goeie vonken.
Startmotor was na reiniging misschien nog best te gebruiken. De flens aan je koppelingshuis ziet er geoxideerd uit, wellicht massaprobleem geweest? Ook vuile contacten geven goeie vonken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Ah, centrifuge, niet aan gedacht.
Ik dacht wel aan massa probleem idd. Maar ik kreeg die grote schroeven ad zijkant van het huis niet los. Bovendien ook nog aan het klooien geweest met die koolborstelhoudertjes + veertjes. Iets verbogen en weer teruggebogen.
Voor zover ik kon heb ik de boel schoongemaakt en geschuurd. Resultaat was dat de motor ging draaien met een slakkegangetje en tenslotte alleen maar een geknetter en dan stoppen. Voelde niet lekker, ik was bang dat ik de accu aan het vernaggelen was.
Reviseren is nog niet zo makkelijk trouwens. Alles zit gesoldeerd /gepotnageld.
Met het ringetje een paar berichtjes geleden bedoelde ik het vilten ringetje op de as bij het vliegwiel. Maar ik denk dat ik het aan de transmissiekant moet zoeken (?).
Groeten,
Arjan
Ik dacht wel aan massa probleem idd. Maar ik kreeg die grote schroeven ad zijkant van het huis niet los. Bovendien ook nog aan het klooien geweest met die koolborstelhoudertjes + veertjes. Iets verbogen en weer teruggebogen.
Voor zover ik kon heb ik de boel schoongemaakt en geschuurd. Resultaat was dat de motor ging draaien met een slakkegangetje en tenslotte alleen maar een geknetter en dan stoppen. Voelde niet lekker, ik was bang dat ik de accu aan het vernaggelen was.
Reviseren is nog niet zo makkelijk trouwens. Alles zit gesoldeerd /gepotnageld.
Met het ringetje een paar berichtjes geleden bedoelde ik het vilten ringetje op de as bij het vliegwiel. Maar ik denk dat ik het aan de transmissiekant moet zoeken (?).
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Startmotor met olielekkage
Versnellingsbak er uit is sneller en simpeler kan je gelijk de keerring van de price as vervangen.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Startmotor met olielekkage
Als het transmissieolie is dan is het de transmissie kant. Oogt mij te zwart, maar aléh dat kan ook door vuil zijn. Transmissieolie kan je duidelijk onderscheiden van motorolie met de neus, ruiken dus. Vilten ringetje aan naaldlager is om dat lagertje te beschermen.
Kan je met inspectie camera in koppelingshuis kijken waar de olie vandaan komt? bak of motorzijde? Als priceas is, bekijk dan ook even hoe veel speling daar op de lagerbus zit. Nieuwe keerring is anders ook zo weer om zeep.
Kan je met inspectie camera in koppelingshuis kijken waar de olie vandaan komt? bak of motorzijde? Als priceas is, bekijk dan ook even hoe veel speling daar op de lagerbus zit. Nieuwe keerring is anders ook zo weer om zeep.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Hoi,
Dank voor de suggesties! Thomas EXOVCDS heeft ook een mooi filmpje van gearbox removal op YT staan.
Net mijn goedkope endoscoop geprobeerd, maar het beeld is zwart, lampjes niet krachtig genoeg. Open moet de boel toch wel.
De motor is een paar jaar geleden goed gereviseerd op Texel (alleen inbouw is dus door … garage gedaan) vandaar dat ik denk dat het eerder aan de versnellingsbakkant zit. Maar nu ik erover nadenk, vliegwiel en drukgroep is denk ik door de garage erop gezet. Daar kan ook iets misgegaan zijn.
Bij het openmaken zal het duidelijk worden. Maar dat ga ik denk ik niet in mijn eentje doen. Moet ik even voor gaan plannen.
Groeten, Arjan
Dank voor de suggesties! Thomas EXOVCDS heeft ook een mooi filmpje van gearbox removal op YT staan.
Net mijn goedkope endoscoop geprobeerd, maar het beeld is zwart, lampjes niet krachtig genoeg. Open moet de boel toch wel.
De motor is een paar jaar geleden goed gereviseerd op Texel (alleen inbouw is dus door … garage gedaan) vandaar dat ik denk dat het eerder aan de versnellingsbakkant zit. Maar nu ik erover nadenk, vliegwiel en drukgroep is denk ik door de garage erop gezet. Daar kan ook iets misgegaan zijn.
Bij het openmaken zal het duidelijk worden. Maar dat ga ik denk ik niet in mijn eentje doen. Moet ik even voor gaan plannen.
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Startmotor met olielekkage
De bouwkwaliteit van de originele startmotoren zijn veelal beter dan een kloon. Je kunt die mogelijk beter laten reviseren.
Leeftijd zegt in dit geval niet alles ook al is ie 40 jaar oud.
Leeftijd zegt in dit geval niet alles ook al is ie 40 jaar oud.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
Goed punt, ik ben voor hergebruik. Ik wist niet dat dit ook kon. Zonde om hem opnieuw te laten maken maar dan minder goed.
Groeten, Arjan
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Re: Startmotor met olielekkage
Met de zoektermen "startmotor reviseren" kom je ook berichten tegen waar men wel tevreden is over de Chinese versie. Die kan goedkoper zijn dan de revisiekosten van een originele Bosch. Een en ander is afhankelijk van hoe goed een bedrijf de revisie uitvoert (welke zaken vervangen worden).
viewtopic.php?f=28&t=19827&p=197053&hil ... es#p197053
Ik ben geneigd te kiezen voor revisie.
Wellicht zijn er nog mensen op het forum die daar iets uit ervaring over kunnen zeggen.
viewtopic.php?f=28&t=19827&p=197053&hil ... es#p197053
Ik ben geneigd te kiezen voor revisie.
Wellicht zijn er nog mensen op het forum die daar iets uit ervaring over kunnen zeggen.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Startmotor met olielekkage
Tja, op de oude trekkers hier zitten ook Bosch starters en die laat ik, als dat nodig is, reviseren bij een automaterialenhandel in Zwolle (tenminste zolang de monteur Rene daar nog werkt). Maar als het anker defect blijkt te zijn, die wordt ook altijd doorgemeten en bekeken, of als de collector te ver versleten is moet er nieuw in en dan wordt het prijziger en zou je met een vervanger goedkoper uit zijn. En zo'n nieuw anker is ook niet altijd origineel Bosch.
Rene zegt dat die goedkope Chinese startmotoren het ook doen, maar als die het opgeven kun je revisie meestal wel vergeten, dan koop je gewoon weer nieuw.
Het is best mogelijk dat het anker in Arjan's starter niet goed meer is, en als ik de collector bekijk is de starter al eens gereviseerd (kijkend naar de isolatie tussen de 'koperen blokjes'. Die moet natuurlijk niet uitsteken, maar zo diep als ze nu zijn 'uitgefreesd' is ook niet goed).
Het is wat Rick ook schrijft afhankelijk van hoe goed de revisie wordt uitgevoerd.
Groet,
Erik.
Re: Startmotor met olielekkage
Ik heb de mijne enkele jaren geleden opengehaald, schoongemaakt, opgeschuurd, opnieuw gelakt en van nieuwe koolborstels en startrelais voorzien. Dit gaat nog steeds perfect, maar e.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de staat van de startmotor en of je hem netjes openkrijgt. Gevoelsmatig heb ik wel wat met origineel. Met name de mechanische delen zijn van zeer goede kwaliteit, maar ik snap het ook als je voor gemak kiest en een nieuwe Chinees monteert.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Startmotor met olielekkage
De oude wordt gereviseerd, ik kan hem overmorgen ophalen.
Ik houd van zulke bedrijfjes!
Groeten, Arjan
Ik houd van zulke bedrijfjes!
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.