Olielekken, dieper probleem?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

Hoi allen,

Afgelopen tijd is de blauwe bus van mij onderhanden genomen door de garage in verband met drukopbouw in het koelsysteem. Cilinderkop gevlakt en nieuwe koppakking, distributie vervangen, dus alles goed, dachten we. Toen bleek de brandstofpomp te lekken, dus dat aangepakt, en tussendoor ook nog een nieuwe startmotor, omdat deze een lager was kwijtgeraakt. Alles ok, zou je denken.

Nu blijkt dat het blok, een 1Y die er al 5 jaar in zit, en nog nooit had gelekt, opeens te gaan lekken. Eerst wat druppeltjes hier en daar, maar na een lange rit over de snelweg lag er toch aardig wat bloed/olie op de grond. En de achterklep bij thuiskomst onder de oliespetters. Dus we gaan onder de motorkap kijken wat er aan de hand is. Daar zien we wat mogelijk zweten is van de carterpakking, en veel nat rond het oliefilter. De oliedrukschakelaar blijkt duidelijk te lekken, deze is goed nat. Verder geen rare natte plekken, dus de oliedrukschakelaar vervangen en met een nieuwe momentsleutel (nieuw speelgoed!) fatsoenlijk geplaatst. Wel alvast een nieuwe carterpakking besteld voor het geval.
Nu blijkt bij een eerste rit in de stad (dus max. 50) geen lek te zien. Positief! Echter een tweede rit waarbij 70 a 80 wordt gehaald blijkt er alsnog wat te lekken. Rond het oliefilter is het blok toch wel wat nat, lijkt de carterpakking toch wat te zweten. Vervelender is echter dat nu de klepdekselpakking ook lijkt te lekken, in de buurt van de distributie.

Nu kan ik wel de carterpakking vervangen, klepdekselpakking, en eventueel ook nog kijken naar de aansluitingen bij de oliekoeler en oliefilter. Maar ik krijg toch wel het gevoel dat als ik het ene gat dicht, er een ander op gaat komen. Bijkomend probleem is dat we komende zondag even een week naar de camping willen, en dan moet de bus in ieder geval die retourrit aankunnen zonder teveel grondwatervervuiling.

Morgen wil ik sowieso eens bij de garage navragen of zij ideeën hebben. Maar ondertussen hoop ik dat jullie hier ook een richting hebben waar ik aan kan denken. Ik vroeg me al af of er niet teveel oliedruk of carterdruk is.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Afgelopen week heb ik 2 x een klep deksel pakking vervangen van een 1Y motor. Een veel voorkomend euevel van de 1Y motor dat ze gaan doorzweten en de olie overal terecht komt onder aan het blok.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
rick
Bus guru
Berichten: 5210
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door rick »

Klepdekselpakking;
Ik had een 1.6TD;
- klepdeksel eerst op vlakheid controleren en evt bijkloppen of richten.
- gebruikte een kurken pakkingversie met bijbehorende siliconen afdichtingen en op specifieke plekken (weet niet meer precies waar) wat siliconenkit aangebracht.
- moertjes worden vaak te hard aangedraaid waardoor het deksel en/of de pakkingen vervormen en lekkage optreedt. Moertjes draaide ik met een momentsleutel vast met (dacht ik) 10 Nm.

Potdicht daarna

Ook speelt de combinatie van de toegepaste pakking en de uitvoering van de draadeinden een rol. Zie zoekterm. Te weinig draad om goed vast te zetten bij een verkeerde combinatie?

De garage zal de lekkage moeten verhelpen aan het klepdeksel. Dat is door hen aangebracht. Voorkom daarbij als oplossing het geheel dichtkitten van de pasvlakken.

Zoekterm; klepdekselpakking rick of klepdekselpakking

search.php?keywords=klepdekselpakking+rick
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

Rick, Tom, bedankt voor de reacties.

Het vreemde is dat het klepdeksel pas is gaan lekken nadat ik de oliedrukschakelaar heb vervangen. Alsof de druk nu een andere weg zoekt. Alhoewel op zich de garage daar in ieder geval naar moet kijken, omdat zij daar aan hebben gezeten, vrees ik een beetje dat er een onderliggend probleem is. Maar goed, eens kijken wat zij zeggen.
Extra praktisch is dat het vandaag onze trouwdag is en mijn vrouw een verrassingsuitje heeft georganiseerd. Dus tot donderdag ben ik met andere zaken bezig en kan pas vrijdag weer zelf onder de bus kruipen.

Ik heb trouwens de klepdekselmoertjes al wel bekeken, dit zag er goed uit en volgens mij met het juiste moment aangedraaid. Maar heb niet gechecked of ze te hard waren aangedraaid.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Coen »

Zit het oliefilter goed vast? O-ring niet gescheurd?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

Oliefilter gaan we zeker ook checken. Is wel ook weer nieuw geplaatst, dus zou geen probleem moeten zijn.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door hippie »

Als je een warmte-wisselaar hebt kijk ook even of nr 17 nog vast zit , die wil nog wel eens loskomen bij oliefilterwissel
1626776306521.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

Er zit inderdaad een warmtewisselaar, en nummer 17 (nummer 12 in mij vraagbaak) gaat op de lijst.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Coen »

Nummer 19 is ook een verdachte. En kijk of je carterontluchting open is.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door RVB »

Ik heb de kurken kleppendekselpakking altijd vervangen met een klein beetje vloeibare pakking er tussen. Idem voor carterpakking. Dat werkt prima. Klepdeksellek aan de distributiezijde kan btw ook een kering zijn. (Is vaak lastig te zien is mijn ervaring)

Carterontluchting checken lijkt mij wel zinnig. Daarbjj een vraag voor de kenners. Er zijn verschillende koppakkingen, (dat gold ieg voor de 1600 diesels..). en dat heeft dan te maken met hoeveel kanalen er in de kop/cylinder lopen. Zou een verkeerde pakking de ontluchting naar de kop kunnennafsluiten? Of lul ik onzin. Ik zeg dit omdat het probleem zich na de koprevisie voor deed. Tenzij de motor flink op zijn donder heeft gehad waarna de koprevisie noodzakelijk was... zie ik niet zo veel verband tussen die koprevisie en de huidige problemen.

Tja... vóór zondag vrees ik dat je maar 1 ding kán doen. Dat is gaatjes dichten. Ook al is de motor aan zijn einde...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als er 1 ding waardeloos is aan VW motoren, zijn het de pakkingen. Lang leve de vloeibare pakking.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

Rolf, dank voor je reactie. Koprevisie was nodig omdat door een lek in de koppakking er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen, wat druk opleverde daar en de nalooppomp ging lekken.

Ik ga morgen als we weer thuis zijn beginnen met zaken elimineren en vrijdag eens eronder kruipen. Ik heb een plan van aanpak nu. Eerst nog even relaxen, voor ik ga stressen of het blok misschien wel op is.

En ik heb de meeste benodigde pakkingen, én vloeibare pakking al klaarliggen.

PS. Over de mogelijkheid van een verkeerde koppakking, ik kan wel zeggen dat het koelvloeistofcircuit zich uitstekend gedraagd. Geen verkeerde drukopbouw, en een mooie temperatuur, ook op de snelweg. Nu zegt dit zeker niet alles, en ken ik de cilinderkop niet goed genoeg, maar dit geeft me in eerste instantie niet het idee dat het daaraan zou kunnen liggen. Ik weet het, veel hopen wat er nu gebeurt hier.
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door RVB »

Idd. Als je een plan hebt kun je dat beter gewoon goed uitvoeren en je niet laten afleiden door dingen als stress.


Succes Rolf
Gebruikersavatar
Larsje
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2014 22:35
Locatie: Utrecht

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door Larsje »

8) Feest! Na twee uur testrijden inclusief flink wat snelweg, geen druppel op de grond. Ik vind het goed genoeg voor een trip naar Zeeuws-Vlaanderen en terug.

Mijn plan van aanpak begon met de basis: mede op basis van discussies hier, en met de monteur, zekerheid gezocht dat er niet teveel olie in zit. Dus, eerst de bus rechtop gezet met de krik (bus is lager van voor, en de parkeerstrook loopt ook duidelijk af naar het trottoir), en nogmaals gemeten wat het niveau is. Op basis hiervan ruim een halve liter eruit laten lopen :shock: . Daarna motor schoongepoetst en een proefritje gemaakt met max 80 km/u. Dit leverde alleen nog een lek op bij het klepdeksel, en wel aan de onderkant zogezegd. Geen problemen meer bij oliefilter, oliefilterhouder, of carterpakking.

Bij losmaken van het klepdeksel, is duidelijk de olie te zien die langs de pakking loopt. De pakking is zo'n modernere rubberen versie met lamellen, deze was zonder verdere aanvullingen geplaatst. Deze heb ik vervangen door een nieuwe (ook zo'n rubberen met lamellen), met wat vloeibare pakking eronder. Netjes op 10 Nm de moertjes aangedraaid. De volgende proefrit liet al snel alsnog een lek in die buurt zien. In eerste instantie leek deze me komen van de koppakking. Echter bij thuiskomst nogmaals goed gekeken, en de klepdekselpakking leek alsnog de mogelijke oorzaak. Dus weer opengemaakt, en inderdaad waren de oliesporen weer duidelijk. Nogmaals een nieuwe pakking geplaatst, met ruimer vloeibare pakking eronder en erboven, indachtig de opmerking over de kwaliteit van VW pakkingen. Goed laten drogen voor plaatsing, en nog een nachtje rust gegeven ook. Tevens nog de carterontluchting gecheckt, dat zag er prima uit verder.

Tijdens de proefrit vandaag op meerdere momenten gecheckt of er lekken waren, of dat oliepeilstok of vuldop olie blazen, en of er olie verbrandt wordt bij gas geven (grijze rook). Alles zag er prima uit. En telkens karton eronder voor de oliespetters. Schoon.

Momenteel ziet het er niet naar uit dat er werkelijk structureel een probleem is met de motor, als in een te hoge carterdruk, maar dat gaan we nog verder uitzoeken. In ieder geval hoeven we niet de auto en tent van mijn schoonmoeder te lenen.

Het hielp enorm om op basis van al jullie informatie rustig een plan van aanpak op te stellen, en deze ook te volgen. Ook wel prettig dat alles wat er nu gedaan moest worden gewoon bij ons voor op de straat kon gebeuren. Kun je tenminste even binnen uitrazen als er wat dwarszit, of tussendoor je dochter naar bed brengen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Met de groeten van Lars

Westfalia Joker (1988)
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door RVB »

Bedankt voor je uitgebreide verslag!

Groet Rolf
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 356
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Olielekken, dieper probleem?

Ongelezen bericht door motnamol »

Zoals vermeld.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Plaats reactie