Benzinepompje en aandrijfasje met plastic steun vervangen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Benzinepompje en aandrijfasje met plastic steun vervangen

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,

Vandaag klein dingetje gedaan.
En erachter gekomen dat het aandrijfasje van de benzinepomp bij inbouw van de motor met de bolle kan naar boven geplaatst is. En dat is fout als ik het goed begrepen heb. VOOR DEGENEN DIE DIT ASJE OOIT GAAN PLAATSEN: ONDERSTAANDE MANIER IS FOUT!

[edit mijn vrouw wees me erop dat ik de vorige keer dat ik het pompje verwisselde, en dat was na inbouw vd nwe motor, het asje andersom erin gezet heb…er was iig iets mee dus ik kan best zelf deze fout hebben gemaakt :oops: deze kan dus mooi voor mijn eigen rekening… probleem bleef wel dat hoe dan ook het asje stroef door het plastic pijpje ging en dat is nu opgelost]
48CAB979-0A5C-484A-A8BB-B90EA5E1195E.jpeg
Nadat ik de boel eruit had gehaald had, bleek ook waarom het asje zo geplaatst was: met de vlakke kant naar boven liep hij vast. Met de bolle kant naar boven ging het iets makkelijker, maar niet van harte. Ik kan me voorstellen dat dit niet goed voor het pompje is geweest.

Belangrijker is wat de vlakke kant in het carter heeft gedaan. Volgens mij is het aardig goed gegaan. Wanneer je de vlakke kant goed bekijkt, zit er een kleine afvlakking op. Ik neem aan dat er in het carter ook nauwelijks schade is.
78723AD1-3507-42CD-A031-FAB0BAEE8948.jpeg
Bij de nieuw bestelde set ging het aandrijfasje gemakkelijk door de plastic steun heen.

Een nieuw fijn gereedschapje gebruikt voor het vastzetten van de pomp. Kromme sleutel.
Er lekte ietsje olie langs de onderkant van de pomp. Hopelijk is dat nu verholpen.
9F14101A-29A3-4ECB-ADA7-0C487C7E2CED.jpeg
Groeten, Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.