Motor vervangen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Kire »

Roerdomp schreef: 31 jul 2021 00:25Ik ben vandaag teruggekomen uit Zweden en met windkracht 7 tegen de Öresundbrug over was voor de 1.6 TD een opgave. Plankgas in 4 kwamen we tot 75 km/h.
Bob schreef: 31 jul 2021 11:18Heb net de plaatjes van die brug bekeken. Lijkt me niet heel steil.
Eh, heel steil niet, maar wel hoog. En de keer dat Ik er (terug naar huis) overheen reed met mijn 2,1 l WBX, vond ik 70 km/u wel hard genoeg. Je hebt 2 rijbanen en een vluchtstrook. De vrachtauto, een eind voor mij, had 1,5 rijbaan nodig, ik had moeite om op mijn rijbaan te blijven, zo veel wind :!: en schuin van opzij. Windkracht weet ik niet, maar als het nog harder waait sluiten ze de brug, in ieder geval voor vrachtverkeer.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Rolf, ik kan je (of mezelf) geruststellen... met mijn motor en radiateur is niks mis. Het was de extra wind (Bft 7-8) tegen, in combinatie met de helling van de Öresund, vanuit stilstand na de tollpoortjes die wat van de kleine diesel vroegen. Ik heb de ABH en het gat tussen 3 en 4 is dan net te groot om in het juiste toerental te vallen. Het is een voorbeeld van hoe je de JX kunt slopen als meerdere oorzaken een optelsom vormen. Vooral die derde factor (rechtervoet) kan veel leed voorkomen of op zich afroepen. Maar ik ben een groot fan van de JX. Hij reutelt er altijd vrolijk op los zodra de sleutel om gaat. Ook na een jaar Coronastilstand. Deze vakantie weer dik 4500 km onder de wieltjes door gehad.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

Oké. Van die brug had ik even een verkeerd beeld. Ik ging uit van een van die bruggen die met name eindeloos lang zijn.

Ik gaf btw hetzelfde voorbeeld, in dit topic, of een ander actuele net dat andere wat gaat over motoren en bakken , aangaande die ABH bak. Zelf een ABH bak met mijn 1.6d. Ik verwacht dat ik ooit in NL met wind op storm op kop moet terugschakelen naar zijn 3. Ook als een td te heet wordt laag en je laag in de toeren zit. Gewoon terugschakelen.. En in de bergen desnoods nog een keer. (Idem voor dalen)

Ik greep jouw voorbeeld aan om te benadrukken voor de lezers dat je prima met een td kan rijden als je een klein beetje rekening houd met wat zaken.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bob schreef: 31 jul 2021 11:18 Heb net de plaatjes van die brug bekeken. Lijkt me niet heel steil.
Zoiets zit tussen steile bult en vals plat in ;-)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik zou van de 1.6d de kop eraf trekken en de kop van een 1.8 kr/pl of een 2.0 abf er op zetten. Dan heb je een 1.6 16v benzine blok. Het injectie traject van de abf er opzetten (kan op beide koppen) en de krukaskeering van de Golf V Gti met automaat plaatsen. Dan kun je een programmeerbare ecu erop zetten en je hebt een blok met veel meer dan 100pk. Meer dan 130 nm koppel en je bak krijgt het vermogen pas te verwerken als die op toeren is. Daarnaast kan je in Nederland alle milieu zones in. Precieze getallen zijn er niet want het blok is nooit geleverd. Maar je motorklep kan dicht, je bak behoud je en het is een te gek project!

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

... Maar je motorklep kan dicht, ...
[[toast]]

Rolf
Plaats reactie