Motor vervangen

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

:lol: Zou het niet gewoon de good old CS zijn? 1600D. Traag, maar zeer degelijk blokje. 100 (echte) km's/h rijd ik met de td ook. Veel harder hoeft van mij ook niet. De rijwindgeluiden nemen dan hard toe. Maar bergop optrekken vanuit stilstand is soms wel een kwestie van geduld.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Ben63
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jul 2021 21:38

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Ben63 »

1600 diesel licht er in
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

Met of zonder turbo?

Vr.gr. Rolf
Ben63
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jul 2021 21:38

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Ben63 »

Zonder
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

om te weten welke motor/versnellingsbak/wielen je nodig hebt voor je gewenste rijplezier zou je eerst die verwachting van rijplezier moeten uitspreken. Welke brandstof wil je rijden, benzine of diesel. Welke kruissnelheid wil je rijden. Rij je veel binnenwegen of lange stukken snelweg. Wat is voor jou een redelijke acceleratie, bij volle bus of lege bus? Wil je met het hedendaagse verkeer mee de berg op of kan je genoegen nemen met volgen van een vrachtwagen. Moet je nog wat trekken als een aanhanger of caravan? En wat is je budget.

Je zal ongetwijfeld ergens concessies moeten maken. Een lijstje met volgorde van je meest gewenste rijplezier en beschikbaar budget zal veel meer richting geven aan een motor/bak combi dan de willekeurig roep om informatie. In de meeste gevallen wordt de hoge verwachting dan snel afgeschaald.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Ben63
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 jul 2021 21:38

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Ben63 »

Ik ben van de afdeling als je wat doet doe je het goed
Busje moet zo origineel mogelijk blijven maar wat meer koppel om het rijplezier te verhogen
Ik strip de camper toch dus dit neem ik meteen mee
Maar wil eigenlijk wel de originele velgen en bak behouden
Heeft iemand ervaring om het vierde tandwiel in de bak te vervangen waardoor deze wat langer word
En dit met een motor met een wat zwaarder koppel
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ben63, graag ook je berichten afsluiten met naam. Weet je al welke versnellingsbak(code) je hebt? te vinden op aanduiding foto.

Afbeelding
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

Ah. Met een 1.6d zonder turbo is bijna alles wat je er in hangt iets vlotter.
1.7d 54pk?
1.9d 64pk
1.6td 70pk
1.9td 75pk
1.9 tdi 's ik meen 90 en 105pk

Er zijn vast wat meer modelletjes beschikbaar. Maar bovenstaand wordt ieg regelmatig ingebouwd. Het makkelijkst is van d naar d, dan van d naar td en en van d naar tdi vergt het meeste aanpassing en werk.

Mbt de versnellingsbak. Die van een 1.6d en 1.7d is vrij kort. Ook de 5 bak die is bedacht voor die motoren is vrij kort met bijvoorbeeld een 1.9d. . (Kom je ook niet zo vaak tegen) Gek genoeg heb je meer last van de korte bak bij de overgang naar een 1.9x, want die motoren voelen zich comfortabeler bij iets lagere toeren. Ze hebben t.o.v de 1.6 een langere slag. Een andere bak, Er zijn er talloze bakken. lijstjes met verhoudingen vind je bij t3info.de... ook links mbt motorombouw. Veel past eventueel met aanpassing van het koppelingshuis daar waar het gaat om de benzinebak. Maar er zijn enkele bakken(die van de 2.0 luchtgekoelde en vroege diesels(1981 veelal) die fysiek korter zijn. Dan heb je andere motorsteunen nodig. De besptoken dk bak is er zo een. Lastig te vinden.

Als je het 4e tandwiel zou willen verlengen dan heb je een 4 bak van een td. (Code vaak ABH) . Ik zou er voor kiezen om dan zoeen te zoeken.

De motoren die passen zijn allemaal ook op leeftijd. Steeds lastiger te vinden. Een goede td ook. Die motoren hebben een iets kortere levensduur... omdat ze vrij heet lopen. Ik kies om met mijn zware westfalia hoogdak te blijven rondrijden met mijn 1.6d. Acceleratie en in de bergen is hij idd niet al te vlot. Maar mijn kruissnelheid wijkt doorgaans echt niet zoveel af van busjes met zwaardere motoren. T3 is niet gemaakt om echt snel mee te rijden. Maar ik geef toe... dat is een gevoel. Ik rij al lang er mee rond en ik ben erg tevreden met de betrouwbaarheid van mijn motor. Ik heb er wel een 4 bak van een td in zitten. Dat geeft niet meer snelheid, maar wel meer comfort op de snelweg. De 4 is wat langer. Al sluit ik niet uit dat ik bij flinke storm en wind tegen ik zou moeten schakelen naar de 3. Maar... ik heb dat nooit meegemaakt. Als je huidige motor goed en betrouwbaar is... ik zou hem lekker laten zitten.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

1.9D 1Y is de easy fix, maar Hylke's optie (1.9 SDI) zou ik ook zeker overwegen. Ook qua brandstofverbruik.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

RVB schreef: 30 jul 2021 17:24 De motoren die passen zijn allemaal ook op leeftijd.
Klopt
RVB schreef: 30 jul 2021 17:24 Een goede td ook. Die motoren hebben een iets kortere levensduur... omdat ze vrij heet lopen.
Wordt al 'tig jaar beweerd, maar na 13 jaar TD rijden en ook al een aantal jaar wbx zeg ik: onzin :)
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

Lieven zei
Wordt al 'tig jaar beweerd, maar na 13 jaar TD rijden en ook al een aantal jaar wbx zeg ik: onzin 
OK. Ik geef je gelijk. Het ligt aan de rijder. Mijn bescheide mening is wel dat een onvoorzichtige/onwetende rijder het blokje wel makkelijker kan mishandelen. Maar het belangrijkste. Wanneer mensen een td uitbouwen is hij meestal aan het einde. Een td zonder geschiedenis vertrouw ik zodoende minder dan een d zonder.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De turbo doet een hoop qua warmte, zeker in combinatie met een oude radiateur en een zware rechtervoet. Ik ben vandaag teruggekomen uit Zweden en met windkracht 7 tegen de Öresundbrug over was voor de 1.6 TD een opgave. Plankgas in 4 kwamen we tot 75 km/h. Ideaal recept om hem kapot te krijgen...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RVB »

Huh Michel.. ... plankgas en dan 75 km/u? Zonder bergop? Das niet erg vlot. Dan is er denk ik iets niet in orde met je motor.

Mbt wat je zegt; Je lijkt te bepleiten dat de turbo de motor onvermijdenlijk heet laat lopen. Maar in je argumentatie ontkracht je het in mijn ogen. Dat is wel het vermelden waard in een topic waar iemand zich orienteerd op een ander type motor.
1. Als een een motor je bus zo slecht door een flinke wind -tegen trekt is volgens mij wat mis. Als er iets mis is staat die motor niet model voor een motor die in orde is. Kortom. Jouw motor kan te heet worden. Een andere niet en hij rijdt volgens mij ook nog eens een stuk vlotter.
2. Een radiateur, of hij nu nieuw of oud is, die niet naar behoren meer functioneerd zorgt ongeacht de motor voor koelings problemen. Gewoon vervangen. Het is geen last die je moet dragen. Ze zijn nieuw te koop.
3. Een voet die last heeft van de zwaartekracht heeft niks met de 1.6td te maken. Het is vaak een mentaal probleem van de bestuurder... :mrgreen:

Leuke vakantie gehad? Scandinavie is mooi... maar wel ver.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ooit de Oresundbrug bekeken? Aardige bult.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Bob »

Heb net de plaatjes van die brug bekeken. Lijkt me niet heel steil.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Motor vervangen

Ongelezen bericht door Coen »

Ik zou even het slangetje van de turbo naar de LDA checken. Bij mij was dat ooit kapot en dat scheelde vermogen.
Maar bergop met een TD en dan tot 75 km/u komen is niet uitzonderlijk.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie