jutterende krukaspulley

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door Joseph »

Ineens begint me de krukaspulley de slingeren nadat ik enkele weken van te voren de tandriempulley opnieuw heb gemonteerd.
De pulley was losgeraakt van de krukas, gelukkig, zo te zien geen verdere schade.
Nadat ik de handel opnieuw gemonteerd heb liep alles mooi recht.
En nu slingert de zaak, kan krukas verbogen zijn?
Alles zat goed vast, heb toch alles losgemaakt, schoongemaakt en weer gemonteerd.
Toch blijft het tandwiel en de v-schijven slingeren... vreemd.
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Weet je wel zeker dat het tandwiel zelf slingert? De poelies zijn (vooral als ze te strak gemonteerd worden) altijd wel wat bibberig voor het oog. Een kromme krukas lijkt mij uitgesloten, maar ik laat me graag corrigeren. Dan zouden je hoofdlagers er uit moeten liggen en ik neem aan dat je dat wel hoort. Trouwens, hoe zou die krom moeten worden terwijl je blok nog (normaal?) loopt. De spie op de krukas kan wel wat kromslaan. Dat zou je nog voor de zekerheid kunnen controleren, maar dat was je bij montage dan ook wel opgevallen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door RVB »

Ik weet niet hoe het komt.

Ik weet wel precies wat je moet doen om richting de oplossing te werken. Koop een NIEUW tandwiel en ... elke keer als je het tandwiel er af haalt een NIEUWE Bout. In een eerder topic las ik dat je het tandwiel wat niet meer helemaal OK was op de krukas terug plaatste met de oude bout .De originele bout (tot een bepaald jaartal) had niet genoeg trekkracht.. of je nu locktide gebruikt of niet.. dat kan dus fout gaan. Op het tandwiel zit een nokje. Vlak voodat ik het ooit terugplaatste zag ik dat er een stukje was afgebroken. Iets in die richting kan ik alleen als verklaring zien. Maar daarvoor moet ie eerst los.

Tenminste. Er is nog een andere mogelijkheid. Je kan de poelie ook niet goed hebben vastgedraaid. OF de poelie zelfs verkeerd hebben gemonteerd. Ik spreek uit ervaring. Jaren rondgereden met een slingerende poelie omdat ik niet had gezien dat er een puntje op het krukastandwiel zat wat in het gaatje van de poelie moest vallen. Maar dat probleem treedt niet plots op.

Ik zou voordat je dit weet de motor niet meer starten...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door Joseph »

Dank voor jullie reactie.
Ik ga het bogmaals uit elkaar halen en controleren of ik niet een oneffenheid over het hoofd gezien heb.
Eerst maar eens een nieuwe bout bestellen, tandwiel heeft weinig zin omdat het sleufje van de krukas uitgelodderd is.
Hiervoor had ik paspennen door pulley en krukas geboord.
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door RVB »

Ok... ik vind het lastig voor te stellen dat het sleufje in de krukas is beschadigd. Omdat ik denk dat het staal erg hard is. Ik zou denken dat eerder het randje wat in het sleufje past op het tandwiel stuk is... waardoor er frictie ontstaat. (Dat had ik dus) Maar jij zal het wel goed hebben gezien...

De vraag is wat er nu voor zorgt dat het tandwiel gefixeerd op de krukas zit. Ik kan alleen maar bedenken dat dat 100% de weerstand moet zijn tussen de taps toelopende as incl spie en de binnenkant van het tandwiel. Die gedachte wordt ondersteund omdat bij mij dat randje afgebroken was. Als iets makkelijk afbreekt dat zal het niet gemaakt zijn om steeds kracht op uit te oefenen. Het sleufje dient, áls ik gelijk heb, slechts om het wiel met haar tandjes in een vast positie op de as te plaatsen.

De raakvlakken tussen de taps toelopende as en het tandwiel moet dus heel goed op elkaar aansluiten. Nu het wiel al heen en weer 'juttert' geloof ik dat je kan vergeten dat dat nog het geval is. De krachten en die er op staan zijn enorm. Ik zou het tandwiel incl spie hoe dan ook vernieuwen. En daarnaast natuurlijk de oneffenheden op de krukas wegwerken. Misschien hebben de paspennen nu gezord daf je motor niet in de soep draaide. Maar als de gaten uitgelubberd zijn... dan is het de vraag of je er nog wat mee moet willen.

Ik ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.

Succes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik weet niet zeker of het wel een one-size-fits-all verhaal is met die krukaspoelie. Wat ik me kan herinneren toen ik de CY reviseerde en mijn JX verving, dat ik mij verbeeldde dat de krukasbout bij de CY een veel degelijker spie-systeem had dan het dunne, kromgeslagen, plaatje van de JX.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Joseph
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 23 okt 2010 08:16
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: jutterende krukaspulley

Ongelezen bericht door Joseph »

Intussen heb ik de krukaspulley en bout vernieuwd.
Omdat de sleuf een beetje uitgeslagen was heb ik voor de zekerheid ook npg een paspen ernaast geboord.
Motortje loopt weer als een zonnetje en riemschijven lopen weer (tamelijk) recht.
Het eedere slingeren moet er vanaf de eeste montage van het uitgelodderde tandwiel in hebben gezeten.
Waarschijnlijk was ik toen zo blij :P dat ik geen schade had dat ik dit in begin niet opgemerkt had.
Groetjes, Jo.

http://www.hennen.nl
Plaats reactie