Temp meter beetje van slag 😝

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Hallo. Ben met me T3 in zweden aan het rond crossen. Nu zag ik ineens dat me temp meter helemaal op zijn heest stond wat niet helemaal te geloven was, want we reden net 3 min. Aan de kant gezet en stationair laten lopen en even achter tankje gevoeld en voelde gewoon normaal aan. Bus uit en metteen weer aan en tadaaa temp weer meteen goed. Nu dacht ik dat het eenmaalig dingetje was. Maar nope. Gebeurd nu ook tijdens rijden. Ineens heel hoog en letterlijk 10 sec later weer netjes in het midden. Nu heb ik connectie gechecked bij het dashboard. Kan het de temp sensor zijn? Is dit een bekend iets? Graag hoor ik van mensen die dit probleem kennen 💪🏻
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3036
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door krisg »

Heeft je bus vochtig gestaan ? ik heb dit probleem gehad met gecorrodeerde contacten aan de tellerunit, proper maken en klaar.

Het kan uiteraard ook iets anders zijn.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Check ook het relais (54 meende ik, maar ben niet zeker) en de massa draad achteruit het zwarte boxje in de motorruimte.
EDIT: relais 43 Relais kun je tijdelijk verwijderen. Dan zou je meter het normaal moeten doen, maar heb je geen waarschuwingsLED. Zo kun je deze uitsluiten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Oke dus relais 54 of 43? En is het waarschuwings led niet helemaal los van de meter? Heb hem niet aangesloten omdat hij eeuwig blijft knipperen terwijl er helemaal niets mis is… (na laten kijken en 150000km gereden) zal zowiezo beide relais vervangen dan en idd ff de massa draad achter checken.
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Olaf »

Zat er op deze tellers toevallig ook een spanningsregelaar? Zwarte platte transistor met 3 pootjes. Bij de t4 geeft die de zelfde problemen.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Shiva schreef: 01 aug 2021 23:19 Oke dus relais 54 of 43? En is het waarschuwings led niet helemaal los van de meter? Heb hem niet aangesloten omdat hij eeuwig blijft knipperen terwijl er helemaal niets mis is… (na laten kijken en 150000km gereden) zal zowiezo beide relais vervangen dan en idd ff de massa draad achter checken.
Het is relais 43. En zoals ik schreef kun je hem eerst ook verwijderen om te kijken of deze het probleem veroorzaakt. Als hij nog goed is, heeft vervangen geen zin. Maar misschien heb ik het onduidelijk opgeschreven.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door RVB »

Ooit gooide ik verkeerde koelvloeistof in het systeem. Er ontsond een dikke smurrie. Een smurrie die niet geleidde. De twee voelertjes in het tankje dachten dus dat er geen koelvloeisof in zat. Ik kreeg een knipperend lampje én de metersloeg naar rechts uit. Kortom. Mocht je vloeistofniveau net wat te laag zijn, of mocht de schakelaar op je tankje ofwel de bedrading er van niet in orde zijn dan zou dat de veroorzaker kunnen zijn.

Er kunnen idd storingen optreden als de spanningsregelaar (op de dashboardprintplaat) niet in orde is. Echter dan heeft dat ook invloed op de brandstofniveau aanduiding. Sterker.. als beide raar doen is de kans erg groot dat daar het probleem ligt. De spanningsregelaar reduceert de spanning naar 10v.

En verder nog dit.... 150.000 km rijden zonder signalering van het ledje voor te hoge temperaturen en/of te weinig koelmiddel klinkt mij juist níet geruststellend in de oren. :mrgreen:

Groetjes Rolf
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Haha. Bedoelde 15000km, typ foutje. Maar ik check het wekelijks en ben nog geen druppel verloren 👍🏻
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door RVB »

Nou Shiva, ik heb de oplossing. Geheel in jouw stijl. Je zet gewoon met wat secondelijm het wijzerje vast. En dan ga je 1x per week aan de koelslangen voelen of de motor niet heet loopt.... :buiken:

Maar zonder gekheid. Natuurlijk kan je kiezen om iets te omzeilen. Dat doe ik ook wel eens tijdelijk. Maar het niet oplossen heeft nog een nadeel. En wel nu met je huidige probleem.

1. Of een goed werkend ledje bij het aanduidingsprobleem ook zou knipperen kan zomaar relevant zijn om zaken als veroorzaker aan te duiden of uit te sluiten.
2. Tevens kan de oorzaak van het knipperen verband houden met de oorzaak van de foute aanduiding nu. Die weet je niet omdat je het niet oploste maar het ledje uit zette.
3.En ook kan de oplossing tegen het knipperende ledje plots de veroorzaker worden. Met onverklaarbare elektraproblemen doe je er goed aan om recente veranderingen in die elektronica mee te nemen.

Ik heb zo van die dagen dat ik mij verveel. En dan ga ik wat googlen. In dit geval over ledjes die blijven knipperen. 2 oorzaken wilde ik je meegeven:
1. Op de dashfolie zitten van die koperen schroeven. Zorg dat die ff goed contact maken met de foliebanen. Bij 1 iemand lag daar deik oorzaak.
2. Knipperen kan komen door slijtage/veroudering van een onderdeel van de temperatuurasnduiding van het dashboard zelf. zelf. Daartoe moet je dat hele ding vervangen voor een ander.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Relais 43... bet's are on. :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Rolf, je hebt ook helemaal gelijk! Ik ga er mee bezig! Dank voor de schop onder me kont en als ik volgende week thuis ben ga ik aan de bak! Want per 1 sep gaan we weer 8 maanden met Moose op reis!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Shiva zou je eerst eens nadenken of de naam de lading dekt. Zo te zien mag er nog wel eens een naam ter afsluiting gebruikt worden ook.

Fijn, je hebt een probleem en al rondcrossend door Zweden denk je dat het allemaal wel meevalt. Kan je best gelijk in hebben. Als je meter raar doet, maar er verder geen afwijkende geluiden, waterverlies, stank, stoom of erger optreed dan valt het misschien wel mee. Elektrisch probleempje? Al gehoord dat de fan inschakeld? Dat zou die moeten doen als de motor echt heet wordt. Als je weet dat dit werkt heb je misschien al meer geruststelling en weet je dat wanneer de fan inslaat je het even rustiger moet doen. De meter laat je dan maar even voor wat het is. Crossen vinden de busjes niet zo leuk, krijgen ze best rare stuiptrekkingen van na meer dan 30 jaar onderweg te zijn.

Mocht het echt tot problemen leiden, want opeens een afwijkende temperatuurmeter na 15K zonder ledje gereden te hebben, dan hebben ze ook in Zweden garages. Mocht iemand zich hier nog vervelen, wat meer info over de bus (type motor) en staat van onderhoud is wel gewenst. Ik heb er geen hoge pet van op als je al 15K rijd met onklaar gemaakte ledje. Dan wordt de 8 maanden trip nog wel een uitdaging.

edit; is het Barry die nu Moose heet? Dan zou het een 1600 diesel zijn? Ik las dat je al eerder elektra problemen hebt gehad (en niet met je naam afsluit). Ik zou dan ook gewoon doorzoeken in dat rijtje. Wellicht vind je ook een naam om je berichten mee af te sluiten.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door RVB »

Post tzt nog eens de uitkomst.
Altijd leerzaam.

Gr. Rolf
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Sorry. Wist niet dat ik met me naam moest afsluiten. Zou het in de toekomst zeker doen! Moose is idd barry. We vonden barry niet een leuke naam. Er zit een 1.9 Td in de bus. En naar mijn weten is de ventilator voor de radiateur hand matig. Heb er een knop voor zitten. Verder rijdt de bus als een zonnetje en nooit problemen gehad. Laatste 2 dagen doet de temp ook weer helemaal normaal. Ik ga als ik thuis ben alles nalopen en houdt jullie zeker op de hoogte.

Gr
Shiva
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Ook heb ik 3 weken geleden een groter beurt laten doen bij de garage voor vertrek en gloe bougies, distibutieriem en waterpomp en pullies laten vervangen. Ook hebben ze alles nagekeken voor de grote reis en was alles meer dan perfect! Dus motorisch is hij top. Heb sinds ik hem heb ook nog geen druppel vloeistof of olie verloren en geen problemen gehad.

Shiva
Shiva
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:11

Re: Temp meter beetje van slag 😝

Ongelezen bericht door Shiva »

Update hier. Alles functioneerd al een week weer zoals het hoort. Ik ga morgen even alle aard punten opoetsen en gok dat het dus een massa probleempje was. 🥳 iedereen zeer bedankt voor de hulp. Heb weer een hoop geleerd!

Shiva
Plaats reactie