Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Beste bussers,

Ik heb in een ander ‘gevraagd’ topic al om hulp gevraagd bij een lekke drukleiding/dieselleiding. Ik heb geen andere keuze momenteel dan wat alu tape en tie wraps, ga morgen nieuwe leidingen halen.

Maar net nu ik de quick fix af had zag ik dat hij ook op de aansluiting tussen de leiding en de verstuiver diesel door laat sijpelen. Heb m net losgedraaid en wat strakker terug gezet, maar tevergeefs. Ik heb dinsdag mijn APK afspraak staan, woensdag verloopt ie. Is dit snel te fixxen of zal het door de garage gedaan moeten worden? Ik heb vandaag en morgen nog om te klussen. + kan ik er zo nog mee rijden, of maak ik dan meer stuk dan me lief is?
74A1DEDE-6CED-457E-8655-3706115D023B.jpeg
Bedankt voor de hulp alvast!

Wouter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VW T3 1.6TD 1986
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Geen idee of dit een afkeurpunt is maar gelukkig is het een diesel. Een diesellek is ecologisch en economisch niet interessant maar zolang de bus goed rijd is het geen drama. Bij draaiende motor niet met je hoofd boven de motor hangen :wink:
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je de nieuwe leiding juist monteert zal het lek aan de wartel waarschijnlijk ook verholpen zijn.

Als APK woensdag verloopt heb je nog wel even voor je een systeemboete krijgt. Je mag alleen niet op de weg rijden, wel naar je APK afspraak en terug.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door Olaf »

Diesel lekken is afkeur....
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou de reparatie gewoon door de garage laten uitvoeren. Die kunnen snel onderdelen ter plaatse krijgen en jij geen kopzorgen. Tenzij je een afspraak bij de Quickshit had gemaakt, dan zat je toch al in de penarie.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door hippie »

Roerdomp schreef: 08 aug 2021 15:30 Ik zou de reparatie gewoon door de garage laten uitvoeren. Die kunnen snel onderdelen ter plaatse krijgen en jij geen kopzorgen.
Mee eens .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door Kire »

RoonT3 schreef: 08 aug 2021 14:22Als je de nieuwe leiding juist monteert zal het lek aan de wartel waarschijnlijk ook verholpen zijn.
Best mogelijk. Ik heb hetzelfde een keer gehad met een verstuiverleiding van een tractor; ook lekken bij de wartel en aandraaien hielp niet. Bleek de leiding gescheurd. Dat was te repareren door de leiding iets in te korten (het stukje leiding recht boven de wartel was lang genoeg) en een nieuw (klem)tonnetje op de leiding te zetten.
Een nieuwe leiding was beter geweest (maar dit was sneller).

Groet,

Erik.
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door casss »

Weet je zeker dat je quick fix niet faalt? Ik kan mij goed voorstellen dat er diesel aan de onderkant van de leiding lekt en vervolgens naar beneden loopt. Dan komt het uit bij de aansluiting op de verstuiver.
gr, Cas
Gebruikersavatar
Olaf
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 810
Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
Locatie: Hengelo

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door Olaf »

casss schreef: 09 aug 2021 09:25 Weet je zeker dat je quick fix niet faalt? Ik kan mij goed voorstellen dat er diesel aan de onderkant van de leiding lekt en vervolgens naar beneden loopt. Dan komt het uit bij de aansluiting op de verstuiver.
Die quick fix gaat echt niet werken, 150bar hou je met een stukkie tape en tiraps niet tegen. Nu loopt het idd langs de leiding op de wartel.
Groeten, Olaf

VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door RVB »

Gewoon wachten op die nieuwe set. 99 % zeker dat beide problemen in 1x zijn opgelost.

Plaatsen moet je wel even een procedure volgen. Eerst moet de lucht uit de leidingen worden gestart. Dat doe je door de leidingen aan de verstuiverkant niet vast te draaien. Ook niet echt los... dan ga je starten tot de diesrl eruit sijpelt en dan draai je hem dicht. Bvk met twee. Maar alleen kan het ook.

Succes. Rolf

Ps: ik zie dat je n t4 heb. Ik denk dat het hetzelfde werkt. Maar ik baseer eea op een t3 diesel.
Gebruikersavatar
WouterGroot
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29

Re: Overmorgen APK, nu ineens dubbele diesellek

Ongelezen bericht door WouterGroot »

Bedankt voor alle hulp! Heb de juiste onderdelen vanmorgen gehaald en geef het mee aan de garage bij de apk morgen. De quick fix hield het nog best aardig, dus prima klussie in the end.

Thanks!
VW T3 1.6TD 1986
Plaats reactie