Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Beste bussers,
Ik ben zojuist door de APK gekomen dus ik kan weer twee jaar door! Blij mee uiteraard maar met het terugrijden naar huis was mijn motor onwijs aan het tikken als ik op touren kwam, en merkte ik dat ik meer rook produceerde dan normaal. Ook bleef af en toe het gas hangen, deze wist ik weer te kalmeren door de koppeling op te laten komen in versnelling.
Mijn vermoeden is een lekkende verstuiver. Ik zie in de motorruimte inderdaad wat diesel rondom de tweede verstuiver omhoog komen. Ik vroeg me af of dit makkelijk te fixxen is en wat hier de procedure precies in is? Kan iemand me verder helpen?
Was net zo blij om weer met m’n bus op stap te gaan, zou er zelfs morgen mee naar het circuit van Assen om een vriend daar te helpen. Mooie foto van m’n T3 op een circuit gemist dus
Groetjes,
Wouter
Ik ben zojuist door de APK gekomen dus ik kan weer twee jaar door! Blij mee uiteraard maar met het terugrijden naar huis was mijn motor onwijs aan het tikken als ik op touren kwam, en merkte ik dat ik meer rook produceerde dan normaal. Ook bleef af en toe het gas hangen, deze wist ik weer te kalmeren door de koppeling op te laten komen in versnelling.
Mijn vermoeden is een lekkende verstuiver. Ik zie in de motorruimte inderdaad wat diesel rondom de tweede verstuiver omhoog komen. Ik vroeg me af of dit makkelijk te fixxen is en wat hier de procedure precies in is? Kan iemand me verder helpen?
Was net zo blij om weer met m’n bus op stap te gaan, zou er zelfs morgen mee naar het circuit van Assen om een vriend daar te helpen. Mooie foto van m’n T3 op een circuit gemist dus
Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Is het niet de leiding bovenop de verstuiver die een beetje los zit? Maar ik ben een gelukkig mens want ik weet niets van diesels...
Groeten Michiel
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Nee helaas niet! Die zijn ook net vervangen.
VW T3 1.6TD 1986
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Als het rondom de verstuiver is, kun je het brandplaatje eenvoudig vervangen.
Maar ik denk persoonlijk niet dat dat de lekkage zit.
Retourleiding is ook vaak een verdachte.
Maar de enige oplossing is gewoon serieus zelf kijken waar de lekkage zit
Dus droog maken, en na starten gelijk kijken waar het probleem zit.
Maar ik denk persoonlijk niet dat dat de lekkage zit.
Retourleiding is ook vaak een verdachte.
Maar de enige oplossing is gewoon serieus zelf kijken waar de lekkage zit
Dus droog maken, en na starten gelijk kijken waar het probleem zit.
- WouterGroot
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22 dec 2019 17:29
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Ik zag toen de motor liep dat er rondom de verstuiver tegen het blok diesel omhoog kwam. Is het dan puur en alleen het brandplaatje dat defect is?
Groetjes,
Wouter
Groetjes,
Wouter
VW T3 1.6TD 1986
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Zoals ik al aangaf, eerst alles goed droog maken.WouterGroot schreef: ↑18 aug 2021 21:00 Ik zag toen de motor liep dat er rondom de verstuiver tegen het blok diesel omhoog kwam. Is het dan puur en alleen het brandplaatje dat defect is?
Groetjes,
Wouter
Een lekkage kan je flink op het verkeerde been zetten.
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Maar hier is meer aan de hand. Gas wat blijft hangen, tikken....
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Da's waarschijnlijk een verstuiver die niet meer mee doet....
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Precies.servicebus schreef: ↑18 aug 2021 21:11Zoals ik al aangaf, eerst alles goed droog maken.
Een lekkage kan je flink op het verkeerde been zetten.
Ik dacht eerst ook dat de retourleidingen niet in orde waren.....
Die verstuivers lijken op de (Bosch) verstuivers van een 6 cilinder Mercedes, alleen dan korter.
Ik wil je niet bang maken maar bij die Mercedes lekken 5 verstuivers langs de schroefdraad (zie foto, rode pijl). Bij één verstuiver duurde het niet lang of het gat waarin de verstuiver geplaatst is raakte vol en de diesel liep over het kleppendeksel heen en op het spruitstuk.
De lekkage treedt alleen op bij hete motor. Koude motor (en verstuivers) geen lekkage. Op de testbank pas lekkage na verwarmen van de verstuiver.
De slechtste versuiver naar een Bosch diesel centre gebracht. Geen oplossing, anders dan een nieuwe originele Mercedes verstuiver (á € 300,-).
Motor loopt overigens prima, ook de lekke verstuiver gaf een prima verstuivings beeld. Groet,
Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Olaf
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 07 jun 2009 19:08
- Locatie: Hengelo
Re: Tikken, veel rook en soms blijft het gas hangen
Voor het wisselen van je verstuiver leidingen liep hij wel prima? Zo ja, terug gaan naar je garage die de leidingen gewisseld heeft. Waarschijnlijk niet schoon gewerkt, vuil in een verstuiver terecht gekomen...
Groeten, Olaf
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955
VW Kever 1959 in restauratie http://www.keversite.nl/forum/viewtopic ... 19&t=20832 KLAAR !
VW T4 Multivan Atlantis 2001 90kw /122pk
Berini eitje m13 +/- 1955