(Ervaring met elektronische) ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

(Ervaring met elektronische) ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Mijn bus eet de laatste tijd rotortjes… als ik toch aan de slag moet met mijn ontsteking, wil ik ook naar electronisch kijken.Er staan wat (gedateerde) Posts op het forum, maar iemand recente ervaringen en/of advies? Alvast dank!
Laatst gewijzigd door Ewout op 12 nov 2021 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Kire »

Misschien moet je eens kijken naar een 123-ignition, niet goedkoop maar wel goed.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

1-2-3 had ik vroeger ook op mijn lelijke eend, beviel goed. Maar dat gold toen niet voor alle merken/modellen auto’s.
Laatst gewijzigd door Ewout op 14 okt 2021 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Kire »

Ze worden ook wel geplaatst op de oude 2,25 l benzine blokken van Land Rover (Series III etc.) en dat levert een mooier draaiende motor op als mede wat extra vermogen (en daardoor iets zuiniger).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Mitch »

Op zich lees ik dat je bezig gaat met de ontsteking, maar het "eten" van rotors zou wel opgelost moeten worden, anders wordt elektronisch ook niets. Ik zou de bougiekabels eens bekijken.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Dank! Was inderdaad voornemens om de hele ‘keten’ onder de loep te nemen.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Mitch »

Overigens is mijn ervaring met elektronische onsteking vs puntjes best heel prima. Heb inmiddels nergens punten meer in nadat ik ze uit mijn CB750 heb gesloopt, mijn fiat 128 coupe en bij een landrover series 3 van een vriend van mij. Daarnaast nog een kever (Mexico).

Gewoon doen. loopt allemaal net iets lekkerder en geen onderhoud meer. Maar er komen vast nog wel slechte ervaringen langs :D

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Dank Michel, ik ga voor de 1-2-3 elektronische variant
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door René »

Bij mijn weten heeft de DG motor standaard een elektronische ontsteking met een hall-gever. Wat wil je daar nog elektronischer aan maken?
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door René Vis »

Wat gebeurd er met de rotortjes ?
Rene
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Hi René, de rotoreinden branden in / verkoolde rotorpunten. Kwam vorig maand tot stilstand met kapotte rotor, nieuwe geplaatst en binnen 50 km wederom verbrand.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Even gebeld met Paruzzi, leverancier van 1-2-3.
Mijn 1.9 DG WBX motor staat niet op het lijstje waarvoor de 123 geschikt is.
Maar Paruzzi bood wel aan om te kijken welke 123 “het dichtst in de buurt komt”.
Denk dat ik het toch maar even bij ouderwetse set-up houdt; hebben het de afgelopen 35 jaar ook goed gedaan.
Laatst gewijzigd door Ewout op 12 nov 2021 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14968
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als de rotor ingebrand is, dan heb je een zeer slechte verdeelkap en rotor er in zitten.
Verder heeft een DG al een elektronische ontsteking.

Theo
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Hi Theo, leuk weer wat van je te horen!
Kap en rotor zijn inderdaad de verdachte onderdelen.
Deze week worden ze vervangen en daarna gaat de bus in winterslaap.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Ewout »

Pfff… Inmiddels bougie kabels vervangen en 2 x nieuwe verdeelkap geplaatst, maar rotor blijft inbranden door vonkvorming… zijn er maatverschillen in kappen en/of rotors of zijn er slechte merken in omloop? Of beter: welk merk/leverancier adviseren jullie?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Ervaring met elektronische ontsteking voor 1.9 WBX (DG)

Ongelezen bericht door Coen »

Condensator kapot?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Plaats reactie