diesel + automaat registeren bij RDW?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
ultramars
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 apr 2012 17:59
Locatie: Amsterdam

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door ultramars »

Bob schreef: 22 mei 2021 11:56 https://mees.be/nl/autoaanpassingen/aut ... koppeling/

zou dit niet goedkoper zijn dan een andere bak?

Of Click 'n Go
Of clutchmate
gooed idee.
Ik zal er eens naar kijken.
MVG, Philippe.

Nota: Dit bericht wordt mede geschreven met deepl.com/translator , maar ook door mij ;)
presdentatie + mijn bussen geschriedenis
mijn caravelle NL
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 414
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door rooibus »

hylkeanne schreef: 22 mei 2021 01:27 Zo'n standaard automaat genereert veel slip door de koppelomvormer.
Die slip is vooral bij het optrekken en lagere snelheden. Hoe harder je rijdt, hoe minder de slip.
hylkeanne schreef: 22 mei 2021 01:27 Het toerental is bij een benzinemotor veel hoger dan bij een diesel.
Het toerental heeft niets te maken met benzine of diesel, maar is 1:1 afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de v-bak icm het differentieel. Overigens hebben alle automaatbakken een hogere eindoverbrenging dan veel van hun geschakelde neefjes. De NJ-automaatbak in mijn huidige bus heeft bv. exact dezelfde eindoverbrenging als de fameuze AAP-schakelbak.
hylkeanne schreef: 22 mei 2021 01:27 Traag en hoog verbruik.
Traag? Ik schat dat mijn bus van 0 tot 40km/u de snelste (standaard) T3 is - vanwege een hele lange 1e versnelling icm de slipkoppeling. Qua topsnelheid doet 'ie niet onder voor m'n vorige bus (DJ-motor met AAP-bak). Alleen tussen 40 en 100km/u, en in de bergen, mis je wel een paar versnellingen om de racer uit te hangen.
Het verbruik is inderdaad wel hoger - zo'n 10 à 15%.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2051
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Als je er geen verstand van hebt, (....). Een diesel (ook originele non-tdi) kan veel lager in toeren dan je met een benzine automaat doet. De koppelomvormer slipt altijd, alleen bij constante snelheid minder. Hij heeft geen lock-up zoals modernere automaatbakken wel hebben. Wanneer de motor meer kracht levert neemt de oliedruk in de automaat toe en neemt de slip ook iets verder af. Maar hij blijft slippen.

Ik kan met mijn diesel in elke versnelling bij 2000 toeren opschakelen. Met 1300-1500 toeren door de stad of weilanden tokkelen en bijna 1 op 20 rijden. Gaat je met zo'n oude automaat niet lukken. Er zal toch wel een goede reden voor zijn, dat in de originele boeken nergens gesproken wordt over een diesel met automaat. Als die combinatie goed was geweest had VW dat vast wel zo verkocht. Als je zo veel procent slip hebt, heb je ook zo veel procent minder kracht aan de wielen. Met een directe verbinding houdt het al niet echt over met een standaard diesel.

Met een 112pk benzine kan je wel iets missen.

Hylke
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1416
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door Ewout »

Dat Easydrive van Bob klinkt goed, omdat je je huidige (optimale) versnellingsbak handhaaft. Zou er zeker even een telefoontje aan besteden.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2463
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ewout schreef: 22 mei 2021 17:01 Dat Easydrive van Bob klinkt goed, omdat je je huidige (optimale) versnellingsbak handhaaft. Zou er zeker even een telefoontje aan besteden.
.....zoek wat in je eigen buurt en niet uit mijn buurt. Daar ga je gelukkiger mee zijn.

Wijziging bak is al vaak gedaan, bv UN1, subaru, audi, porsche etc. Waarom niet een middenmotor met automaat? Wel meer werk maar moderne motor met bak.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ultramars
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 apr 2012 17:59
Locatie: Amsterdam

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door ultramars »

Ik denk dat de reden waarom VW geen automatische versnellingsbak met de dieselmotor op de T3 heeft voorgesteld, is dat er geen extra vermogen beschikbaar is om in de koppelomvormer te verliezen, zelfs niet op de turbodieselversie: ze moesten al een turbo plaatsen voordat je een dieselmotor kon hebben die krachtig genoeg was om het gewicht van de bus behoorlijk te verplaatsen.

Als ik een automatische versnellingsbak monteer, zal dat samen zijn met een mechanische TDI motor. Ik rij geen andere auto dan mijn T3, maar dat gebeurt slechts 1 of 2 keer per week: ik rijd elk jaar kleine afstanden, dus ik zou het extra dieselverbruik niet erg vinden, en ik zou blij zijn als ik nooit meer hoef na te denken over welke versnelling ik moet schakelen, maar deze halfautomatische koppelingssystemen zouden een goedkopere en gemakkelijkere oplossing zijn.
MVG, Philippe.

Nota: Dit bericht wordt mede geschreven met deepl.com/translator , maar ook door mij ;)
presdentatie + mijn bussen geschriedenis
mijn caravelle NL
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2463
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De rechtvaardiging voor het plaatsen van de automaat is natuurlijk aan je eigen. Voor een rondje rond de kerk waarom niet. Maar heb je ook een dieselautomaat want het koppelingshuis (koppelvormer behuizing) is net als bij de manuele bakken anders tussen benzine en diesel.

Voor een rondje om de kerk zou het geen verkeerde oplossing zijn. Heb je met remmen geen fysieke problemen?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
ultramars
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 apr 2012 17:59
Locatie: Amsterdam

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door ultramars »

RoonT3 schreef: 24 mei 2021 15:19 De rechtvaardiging voor het plaatsen van de automaat is natuurlijk aan je eigen. Voor een rondje rond de kerk waarom niet. Maar heb je ook een dieselautomaat want het koppelingshuis (koppelvormer behuizing) is net als bij de manuele bakken anders tussen benzine en diesel.
paasplaat van 090 automaatbak tot VW 4cylinder inline motorblock is beschrikbaar bij sommige VW toebehoren americanse verkopers. Zekker niet gratis :cry:

Voor een rondje om de kerk zou het geen verkeerde oplossing zijn. Heb je met remmen geen fysieke problemen?
drucken op de rem & gas pedaal is tot heden geen probleem voor mij [[thumbup]]
MVG, Philippe.

Nota: Dit bericht wordt mede geschreven met deepl.com/translator , maar ook door mij ;)
presdentatie + mijn bussen geschriedenis
mijn caravelle NL
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1341
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door wouth »

Philippe:

zou jij een koppeling kunnen bedienen door jouw linker knie naar links of naar rechts te bewegen??
Zo ja, dan is het toch mogelijk om een mechanische overbrenging naar het koppelingspedaal te realiseren???
Of wellicht rechtstreeks naar de mastercylinder onder het dashboard??
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
ultramars
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 apr 2012 17:59
Locatie: Amsterdam

Re: diesel + automaat registeren bij RDW?

Ongelezen bericht door ultramars »

op een knop drukken die aan de versnellingspook is bevestigd lijkt me een beter idee ;)
MVG, Philippe.

Nota: Dit bericht wordt mede geschreven met deepl.com/translator , maar ook door mij ;)
presdentatie + mijn bussen geschriedenis
mijn caravelle NL
Plaats reactie