luchtstroming

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
janvanrruth
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2010 22:26
Locatie: eindhoven

luchtstroming

Ongelezen bericht door janvanrruth »

hallo,

ik vraag me af in welke richting de lucht stroomt door de kanalen die aan de achterzijde links en rechts van boven buiten achter tot aan de motorruimte lopen.
Zuigt ie van boven aan of van onderen?

jan
groet Jan

zoals wijlen mijn vader zei: als je wilt dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door René »

Ha Jan,

Dat hangt af van of je rijdt of stilstaat met een warme motor :wink:

Even een paar opmerkingen uit de losse pols:

Als een motor olie lekt waar vindt je de spetters terug? hoe is de luchtstroom dan? Ooit een bus gezien met oliespetters bij de luchtroosters?

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bij mijn bus zit in de D stijl de aanzuiging van de motor, is over nagedacht..... vast niet vanwege de vieze voorverwarmde lucht uit je motorruimte.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
janvanrruth
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2010 22:26
Locatie: eindhoven

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door janvanrruth »

ik denk dat rijdend de stroom van boven naar beneden gaat en stil staand van beneden naar boven
de nakoeler van de syncro pakt zijn lucht via een aanzuigpijp boven bij de opening
aangezien die nakoeler werkt bij stilstaande motor, en dus niet rijdend, denk ik dat ze daarmee geprobeerd hebben de verse, koudere, lucht van buiten te halen
dat zegt nog niets over de rijdende auto
als al rijdend de luchtstroom in het kanaal van boven naar beneden zou gaan zou er ook geen lange aanzuigslang aan het luchtfilterhuis hoeven zitten om de lucht zover mogelijk van boven te halen
die lucht zou immers al vanzelf naar beneden stromen..

jan
groet Jan

zoals wijlen mijn vader zei: als je wilt dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door René »

Als je heel langzaam rijdt of als je achteruit rijdt heb je geen aanvoer van verse lucht dus dat ze dat helemaal boven in een rooster gaan halen zal daar misschien iets mee te maken hebben?
Wat in ieder geval duidelijk is is dat de luchtstroom bij een rijdende auto het rooster in is. Bij stilstaande zal de warme lucht opstijgen en het dus wel van beneden naar boven gaan.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door rick »

Bij mijn diesel is onder de motor een bak gemonteerd. Deze bak is aan de voorzijde open en voor de rest min of meer gesloten. Deze bak zal rijdend lucht happen aan de voorzijde. De door de rijwind geforceerde overdruk zal de lucht via het motorcompartiment en de luchtkanalen naar buiten stuwen.

Een luchtstroom in neergaande richting is niet waarschijnlijk zo niet onmogelijk. De lucht zou tenslotte ook nog eens de naar boven gerichte warmtestroom van de motor en de rijwind moeten tegenwerken. Nee, dat lijkt me niet het geval. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
ga er van uit dat de aanzuiglucht zo koud mogelijk moet zijn, want dan bevat ze het meeste zuurstof wat voor een betere verbranding zorgt. Lucht die uit de motorruimte gezogen wordt is warm dus minder zuurstof. Daarom zit de aanzuigslang vlak achter het rooster.
Motoren met een turbo hebben vaak een interkoeler om de lucht die door de turbo opgewarmd wordt weer af te koelen.
gr.cees.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door René »

rick schreef:Bij mijn diesel is onder de motor een bak gemonteerd. Deze bak is aan de voorzijde open en voor de rest min of meer gesloten. Deze bak zal rijdend lucht happen aan de voorzijde. De door de rijwind geforceerde overdruk zal de lucht via het motorcompartiment en de luchtkanalen naar buiten stuwen.

Een luchtstroom in neergaande richting is niet waarschijnlijk zo niet onmogelijk. De lucht zou tenslotte ook nog eens de naar boven gerichte warmtestroom van de motor en de rijwind moeten tegenwerken. Nee, dat lijkt me niet het geval. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ha Rick,

De achterzijde van de motor is natuurlijk niet min of meer gesloten, de lucht welke opgeschept wordt is bedoeld om je blok en vooral de uitlaat geforceerd te koelen. Speciaal daarvoor zijn er geleidingsplaten om de uitlaatdemper heen gemaakt.
De beplating heeft diverse redenen voor montage en daarbij hoort ook geluidsisolatie.

Als er op welke manier dan ook een luchtstroom zou ontstaan van beneden naar boven tijdens het rijden dan zou daar het fenomeen oliespatters bij lekkages te vinden zijn en zet er maar 200 op een rijtje dat zul je niet vinden. Alle lucht wordt door de turbulentie achter de auto en de daar ontstane zuigende werking onder de motorruimte vandaan getrokken en bij lekkages vindt je de spatters tot op de ruit.
Als de oren bedoeld zouden zijn om warme lucht af te voeren tijdens het rijden dan zouden de roosters andersom gebouwd zijn zodat de rijwind er niet tegenin zou gaan drukken maar juist een zuigende werking zou ontstaan.

De oren waren bij het ontwerp de enige aanvoer van lucht bij de luchtkoeler en daar had hij nogal wat van nodig.
De luchtgekoelde motor is helemaal afgesloten van de buitenlucht door alle beplating en rubber afdichtingen om zoveel mogelijk van die aangevoerde lucht te kunnen gebruiken om te verbranden en geforceerd te koelen.

Nadat de watergekoelde boxers en diesels kwamen was het belang van de oren ineens veel minder maar daarvoor ga je niet een complexe verandering aan de carrosserie aanbrengen als het niet nodig is. Bij de boxers kijk je overal langs de motor en uitlaat zo op straat dus daar is geen of veel minder reden om de lucht hoe dan ook te geleiden, ik gok dat het bij de diesels ook meer een vorm van geluidsreductie is dan luchtgeleiding maar het gebeurd beide natuurlijk.

Maar natuurlijk mag je denken dat dat bij jou bus niet zo is :wink: niet dat ik het allemaal weet maar mijn redenatie is toch wel wat anders :D

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
eckhardt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 jul 2009 00:54
Locatie: Den-Helder.

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door eckhardt »

Hoi hoi,

Tja wat is logisch,???????
Ik denk dat René gelijk heeft,en dat de luchthapper in de beplating van de JX,voornamelijk tot taak heeft om de turbo
en het uitlaat gedeelte te koelen.(rijwind)
Warme lucht stijgt inderdaad op,via de oren,maar dit is alleen bij stilstand.

Qwa constructie zijn de oren bedoeld,voor een lucht gekoelde boxermotor.(zonder waterkoeling)
Dit concept heeft VW doorgevoerd,o.a vanwege het kosteplaatje.

Tijdens de overgang T2 naar T3,stond de fabriek nog vol met boxermotoren(luchtgekoeld) en deze moesten eerst op.
En het was een beproefd model,welke nog steeds erg betrouwbaar,en geliefd was.(simpel gezegt,er zijn natuurlijk wel verbeteringen doorgevoerd,qwa constructie en veiligheid)naar maatstaven uit die tijd natuurlijk.

Bij overgang naar waterkoeling,werden de oren minder belangrijk.(erfenis,T1,T2 tijdperk)
Maar omdat de motor achter is geplaatst,(is extra rijwind koeling,wel fijn)in mijn ogen,de laatste echte VW bus.

De opvolger T4,is qwa concept natuurlijk beter ontwikkeld.(maar mist de charme,van een T1,T2,T3)saai.

De beplating heb ik zelf weg gelaten,(meer koeling,rijwind)want ik rij bijna of niet,offroad.
Dit geld uiteraard alleen voor een waterkoker,een luchtkoeler zou ik orgineel laten.(koelings functie,beplating)
(Doel beplating bij mijn diesel,bescherming carter,en geluids demping.)

Dit maakt de T3,toch wel uniek. [[bye]]
1.6 Diesel,orginele gesloten bestel uitvoering 1986. (bambus,geel)

m.v.g Hans,
Voormalig lid 91

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Neem in deze discussie ook ff de pick-ups mee. Die hebben ook luchtgekoeld gereden maar hebben geen oren :???:
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Maar wel sleuven ter hoogte van de motor [[thumbup]]
Gebruikersavatar
eckhardt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 360
Lid geworden op: 13 jul 2009 00:54
Locatie: Den-Helder.

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door eckhardt »

Hoi Ad,

Dit is waar,en geld niet alleen voor de pickup uitvoering.(zie foto,1937 k.d.f VW kever)

waarschijnelijk heeft dit te maken met,(Geforceerde luchtkoeling)
Ontwerp Boxermotor,door meneer Porsche.(geniaal concept)
En bij dit ontwerp hebben de luchtsleuven,meer de functie om warme lucht af te voeren.

Dus de luchtgekoelde VW pickup,(zonder de oren)werkt ook.
Maar wat ik al zij,een extra inlaat voor rijwind koeling,is wel meegenomen.(levensduur,motor)

Wat mij opvalt,is dat bij de T2 de oren wat meer uitsteken,in vergelijking met de T3.
Dus meer capaciteit,qwa lucht opname tijdens het rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1.6 Diesel,orginele gesloten bestel uitvoering 1986. (bambus,geel)

m.v.g Hans,
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door hippie »

hier eerst even een vraag stellen , voor ik wat ga doen .
RoonT3 schreef: 10 feb 2011 17:44 Bij mijn bus zit in de D stijl de aanzuiging van de motor, is over nagedacht..... vast niet vanwege de vieze voorverwarmde lucht uit je motorruimte.
en
cdewijk schreef: 10 feb 2011 23:47 Hallo,
ga er van uit dat de aanzuiglucht zo koud mogelijk moet zijn, want dan bevat ze het meeste zuurstof wat voor een betere verbranding zorgt. Lucht die uit de motorruimte gezogen wordt is warm dus minder zuurstof. Daarom zit de aanzuigslang vlak achter het rooster.
Motoren met een turbo hebben vaak een interkoeler om de lucht die door de turbo opgewarmd wordt weer af te koelen.
gr.cees.
bij onze bus is onderdeel 068129623G (intake elbow) kapot/op .
23049.jpeg
Is deze slang een soort van aanzuigfilter ? want LeoM heeft deze vervangen voor een dichte flexibele slang terwijl dit orgineel een gaas-slang met schuim eromheen is .
hebben meer mensen hier dit probleem gehad en hoe dit probleem verholpen .

bvd Ronny
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het heeft vooral als taak om schone en koudere lucht ter beschikking te hebben. Het is beslist chique om het te herstellen, maar ik kan me er nog niet toe motiveren...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door wouth »

Ronnie:
ik heb in mijn bus de luchtaanzuiging voor de motor gerealisseerd door met PVC-buizen [[toast]] een soort van snorkel :he!!!: te maken in de ruimte achter de luchthapper.
Totaal niet origineel, maar wel functioneel!! :mrgreen: :mrgreen:
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: luchtstroming

Ongelezen bericht door hippie »

Hè Wouth .
Toevallig daar een foto van ?
23052.jpeg
Mijn vraag is eerder , kan onderdeel 2 dichtklappen als je onderdeel 11 vervangt door een dichte buis .
Ik gok dat bij snelweg rijden de motor ook lucht bij onderdeel 11 haalt .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie