vraagje dampgasfles

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door captain slow »

Zouden deze flessen geschikt zijn om te koken als deze liggend worden gemonteerd onder de bus?

Andere advertentie geeft misschien al het antwoord, daarbij de volgende vraag, waar kan ik zoiets laten keuren en kost dat?
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Voormalig lid 91

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

Nee. Als je dat doe vergt het aanpassingen. Je zult in je leiding dan iets moeten regelen wat van vloeibaar gas dampgas maakt. Een heftruck heeft hiervoor een verdamper ertussen zitten, die verwarmd is.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat de meter ook niet de juiste waarde weergeeft en het 80% overloopventiel zal ook niet correct werken lijkt mij.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo Jan,
dit zijn geen dampgasflessen maar gewone gastanks voor gebruik om een motor te laten draaien. Als je hier de kraan open draait komt er vloeibaar gas uit.
Bij een damptank komt er gelijk gas uit. Bij een gastank zit er een opvoer pijp het vloeibaar gas komt van onder uit je tank. Bij een dampgastank komt gas dat reeds verdampt is van boven uit je tank. Als je bij de gastank het opvoerpijpje verwijdert of er een gaatje in boort heb je ook een damptank. Maar kijk uit. Als je een gaatje boort kunnen er vonken ontstaan in de tank zitten misschien nog gasdampen wat kan ontploffen, eerst de tank met water vullen dan boren.
gr.cees.
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door captain slow »

Ok, duidelijk dus de info in deze advertentie klopt dan niet en kunnen er ongelukken ontstaan [[feuer]]

Groetjes Jan [[bye]]
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het lijken mij wel gewoon dampgasflessen, maar dan in staande vorm. Reguliere gasflessen hebben volgens mij deze veiligheidsvoorzieningen niet, noch hebben zij normaal gesproken een inhoudeneter.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
menno
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 412
Lid geworden op: 13 nov 2011 14:12
Locatie: harlingen

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door menno »

captain slow schreef:Ok, duidelijk dus de info in deze advertentie klopt dan niet en kunnen er ongelukken ontstaan [[feuer]]
Uit deze komt ook vloeibaar gas dus niet voor BQ en koken jan.Of je moet haast hebben met de BQ moet je wel
beschermende kleding dragen
Groeten Menno
Laatst gewijzigd door Theo Postma op 14 jun 2013 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote werkend gemaakt
gr Menno
t3 1986 dt1600
cb50 honda,en gazelle Bakbrommer met 4tact blok.
zeilen grinde,wayfarer,oslojol.
Voormalig lid 91

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

De advertentie klopt wel. Er staat dat dit gastanks zijn voor heftrucks. Staand leveren die idd dampgas, liggend echter vloeibaar gas. Je wilt ze liggend gebruiken, dus zal er vloeibaar gas uit komen.
Gebruikersavatar
twinpiloot
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 281
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:47
Locatie: Utrecht

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door twinpiloot »

Waarom tik je niet een gebruikte gasfles van een Westfalia op de kop en laat deze na inbouw testen op gasdichtheid?
Groetjes,

Martin
VW T3 Westfalia Joker 1 1986 1.6 TD (JX)
Nissan 300 ZX Twin Turbo 1996
Yamaha FJR 1300A 2005
Caproni Calif A21S 1978
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door René »

Zo een fles maar dan net anders gebruik ik al jaren in mijn camper en ben daar heel erg blij mee [[thumbup]]
De gebruikte fles is rood van kleur om aan te geven dat het een dampgastank betreft en ja deze mag alleen staand gebruikt worden voor gasafname. Ook zo'n rode fles zal vloeibaar sputteren als je hem plat legt.
De getoonde fles is prima bruikbaar als dampgastank zolang hij rechtop staat en is zowizo veel te dik in diameter om onder de bus te hangen.
Verder is zo'n fles erg functioneel als gasleverancier in de camper maar ook voor de bbq, de kachel in de werkruimte en dergelijke, wordt zo zeker een keer of 15 per jaar gevuld [[thumbup]] en dat is toch een redelijke besparing tov. propaan.
Oohja, dak-dekken gaat er ook heel goed mee :wink:

Voor mij een absolute aanrader zo'n lpg fles maar misschien is deze net een maatje te groot? ik dacht dat mijn fles 11kg of 27 liter was en geen 36liter??

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door youpie123 »

Ik gebruik ook al geruime tijd zo'n fles uit een heftruck en daar komt echt alleen maar damp uit hoor. Hij mag ook liggen maar alleen in één houding anders komt er idd. vloeibaar gas uit maar staand geen centje pijn. Hij is van het merk Stako.

Hij slaat ook netjes af bij 80% vulling en ik gebruik hem niet alleen in de bus maar ook in de keuken thuis enz. enz..

Afbeelding
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Voormalig lid 91

Re: vraagje dampgasfles

Ongelezen bericht door Voormalig lid 91 »

De liggende heftrucktank voldoet mss beter aan je wensen. Als je daar de vul en aftapkraan appendages verwisseld dan heb je een goede dampgastank
Plaats reactie