Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Beste Bus-Forum leden,

Ik zit al jaren met het idee in mijn achterhoofd om ooit in het bezit te zijn van een T3 camper. (living the van-life....)
Nu was ik eigenlijk niet echt op zoek, maar kwam per toeval een bus op marktplaats tegen die wel heel erg is zoals ik hem zelf zou willen hebben.
Het gaat om deze advertentie:
Mooie Volkswagen T3 camper 1.9 TDI AFN 110PK Dehler-dak 1986

Nu heb ik best wel wat ervaring met oude auto's (rij zelf al 15 jaar Renault 5...) en ik weet dus wel een klein beetje wat je jezelf op de hals haalt met auto's van een jaar of 30 oud.
Ben zelf ook redelijk handig en sleutel het liefst zelf aan mijn auto's.
Maar wat betreft bussen ben ik een compleet groentje....
Heb al veel zitten lezen op dit forum om de aandachtspunten van zo'n T3 te weten te komen en een klein beetje beslagen ten ijs te komen, maar toch zou ik heel erg graag jullie mening willen hebben over deze specifieke bus.

Vandaag ben ik de bus gaan bekijken.
Het gaat dus om een nederlandse Caravelle die een aantal eigenaren terug is omgebouwd tot camper.
Er is een Dehler dak opgeplakt en een 1.9 TDI (AFN) uit een Passat ingelepeld met een zuid-afrikaanse versnellingsbak daar aan.
Dit lijkt allemaal vrij degelijk aangepakt te zijn. Ook is alles zeer goed gedocumenteerd en zijn er mappen vol bonnen etc aanwezig.
Goede historie dus.

Carrosserie ziet er vrij goed uit. Er is veel laswerk gedaan aan de linkerzijde van de bus en die ziet er dan ook prima uit
De rechterzijde heeft (nog) wel wat plekjes.
Rond het achterruitje zit wat rottigheid onder het raamrubber. Maar nog geen blaasjes ver buiten het rubber.
Rond de benzinedop zitten wat blaasjes.
Rand van spatbord voor zit een plekje en verder onder het treetje ook wat beginnende ellende.
Maar allemaal nog niet volledig doorgerot. En in mijn ogen nog vrij beheersbaar. (ik heb wel erger gezien...)
Rond de motorruimte zit ook nog wel wat roestigheid, maar ook dit is voor zo'n oude wagen niet iets waar ik van schrok.
Bodem zag er prima uit. Hier en daar wat afgebladderde lak/tectyl waardoor er iets van oppervlakkige roest op zit. Maar oogte en voelde allemaal erg hard.
Verder weet ik niet hoe zo'n dak normaal gesproken gemonteerd wordt, maar de kit is op sommige plekken wel erg zichtbaar. Vooral aan de voorzijde (hoekpunten) Wat ik een beetje jammer vond.

Motor start goed en klinkt prima.
Zweet een klein beetje olie, maar vond het niet meteen zorgwekkend.
Zit genoeg power in. Rijdt echt als een moderne diesel. Trekt goed. Heerlijk lui te rijden.
Echt een kilometervreter. Precies wat ik wil.
Ik snap heel goed de charme van een luchtgekoeld pruttel-blokje...maar ik wil soms ook gewoon even wat kilometers maken.... even wat vaart maken om ergens te komen...
En dat kan met deze bus.
Schakelt verder ook prima. Ging vrij soepel door alle versnellingen heen.

Interieur zag er verder prima uit.
Alles lijkt te werken.
Fijne stoelen voorin.
Maak ik me verder niet vreselijk druk om eigenlijk....
Wil vooral een technisch goede bus.

Verder dus een zeer uitgebreide historie. En een (voor zover ik dat kan beoordelen) eerlijk verhaal van de verkoper (zie ook de advertentie).
Dat is voor mij erg belangrijk bij oude auto's. Dat je een beetje een idee krijgt wat er in de afgelopen 30 jaar met het ding gedaan is.
Je kan duidelijk en aantoonbaar zien dat er in deze bus is geïnvesteerd.
Maar er is dus wel een hoop aan "geknutseld"...
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar ik weet dat het ook een hoop gedoe met zich mee kan brengen....

Lang verhaal...korte vraag.
Wat vinden jullie er van?
Is hij (aan de hand van mijn omschrijving en de advertentie) deze prijs waard?
Ik denk zelf dat de prijs wel redelijk in de buurt zit van wat ik er voor wil geven.
Ik hoor graag jullie mening.
Snap dat dat altijd lastig is als je de bus zelf niet hebt gezien....maar elk beetje hulp dat ik kan krijgen is welkom.

Alvast bedankt! En wie weet zien jullie me hier straks vaker verschijnen als T3 eigenaar... (met natuurlijk allerlei technische vragen/problemen/etc...)

Groet, Krijn
Groet, Krijn
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Bob »

Glurie schreef: 20 jun 2017 22:39 Is hij (aan de hand van mijn omschrijving en de advertentie) deze prijs waard?
Ik denk zelf dat de prijs wel redelijk in de buurt zit van wat ik er voor wil geven.
Ik vind het wel een aardige bus voor € 10.000,-
Als ie nou perfect was.....
Het is de duurste bus die op marktplaats staat. Ik denk dat er mooiere zijn voor minder geld.
Bob

2.5 TDI 2008
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Ik bepaal die prijs ook mede aan de hand van een taxatierapport uit 2013 waarin er een waarde van 15.000 aan wordt geplakt...
En de motor-swap/Dehler dak/vervangen onderdelen/staat van carrosserie...

Zou een "perfecte" bus niet ook nog een prijsklasse hoger zitten?
Dat kunnen jullie waarschijnlijk beter beoordelen.
Ik heb de prijzen vooral vergeleken op duitse sites waar er veel te koop staan.
Meer kijk heb ik er gewoon niet echt op.
Groet, Krijn
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door rick »

Wat kanttekeningen;

- Taxatierapporten zeggen mij niet zoveel. Die blijken veelal niet representatief voor de verkoopwaarde.
- De motor is een gebruikte die er 17 jaar geleden is ingezet.
- De verbeteringen van 11.000 euro zijn voornamelijk onderhoud gerelateerd (slijtage-onderdelen). En waarom ineens zoveel onderhoud? Is de bus niet zo goed onderhouden in de voorgaande jaren?
- Bus vertoont roestplekken op de bekende plekken. En die roestplekken blijken altijd grote gaten te zijn als je ze uitkrabt.
- Over het algemeen is het oppassen met T3's waaraan veel aan een verroeste carrosserie is gewerkt en waar inmiddels de roest weer doorheen komt.
- De camper is een samengestelde, dus niet origineel. Wat is de oorspronkelijke uitvoering?
- De beschrijving van de verkoper is mooi maar lijkt mij, gezien de staat van de bus, te rooskleurig en niet representatief voor de staat waarin deze verkeert. Het lijkt meer op een onderbouwing van de hoge prijs.

Afgaande op jouw opmerkingen zou ik zo'n niet origineel samengestelde camper met roest een flink stuk lager inschatten dan de vraagprijs en dan denk ik eerder aan minder dan de helft van de vraagprijs.
Laatst gewijzigd door rick op 21 jun 2017 07:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Roerdomp »

...maar het is wel een leuke bus. Ik geef elke nieuwkomer de tip die mij toentertijd het meeste heeft opgeleverd: Koop nooit de eerste bus die je bekijkt. Pas als je een stuk of 10 serieus bekeken hebt, krijg je wat gevoel bij de staat etc. Wat niet wegneemt dat hier menig busser op het forum zit die wel blij is met zijn eerste bekeken (en gekochte) bus.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door leof »

Ik vind het een mooie bus. Maar hij kost ook heel veel geld...
Als je bereid bent er zoveel geld in te steken zou ik toch ook nog eens wat andere bussen in die prijscategorie te bekijken. B.v. een met ook nog syncro?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Hartelijk dank voor de vele reacties! Stel ik erg op prijs.

En de algemene gouden regel "nooit de eerste auto kopen die je bekijkt" ken ik maar al te goed. Zei ik letterlijk nog tegen de vriend die mee ging toen ik de bus ging bekijken.
Helaas is deze bus echt precies zoals ik hem wil en dus kost het me moeite om mijn emoties niet de overhand te laten krijgen en stomme beslissingen te maken. Heb ik al de nodige ervaring mee gehad in het verleden.....
Daarom ook dat ik hier om extra rationeel advies vraag.

De roest zit inderdaad op de bekende plekken. En ik ben (helaas) zeer goed bekend met roest...
Maar het klinkt nu misschien erger dan het is.
Waren echt kleine beginnende plekjes.
En de zijde die al aangepakt was vertoonde geen nieuwe roest. Gaat dus echt om onbehandelde (nieuwe) plekken.
Ik weet dat roest altijd erger is als je het kaal begint te maken, maar dat is gewoon altijd een risico met zulke oude auto's.

De prijs is wel wat aan de hoge kant.
Dat is me ook na jullie reacties duidelijk.
Ik ga er nog eens rustig over piekeren....
Misschien als ik de prijs wat naar beneden kan krijgen (wat mn bedoeling sowieso al was... ) dat ik toch de gouden regel ga negeren....

Ik zou nog wat andere bussen kunnen bekijken. Dat is nooit verkeerd.
Maar uiteindelijk is het een auto net als alle andere. Iets groter en wat complexer misschien, maar nog steeds een gemotoriseerd oud stuk rijdend ijzer...
Groet, Krijn
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Even nog een andere vraag...
Kunnen jullie op de foto's in de advertentie zien of de kilometerteller origineel t3 is of dat die is vervangen voor een andere teller?

Krijn
Groet, Krijn
Gebruikersavatar
JPH
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 aug 2015 21:34
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door JPH »

Glurie schreef: 21 jun 2017 13:35 Even nog een andere vraag...
Kunnen jullie op de foto's in de advertentie zien of de kilometerteller origineel t3 is of dat die is vervangen voor een andere teller?
Het is de originele teller van een T3, of het deze T3 is is natuurlijk lastig te zien ;)
Groeten
Jelte
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je de staat van de carrosserie en het zelfbouw interieur beschouwt, is hij veel te duur. Zelfs als je de (dure) opties hoog waardeert, is hij te duur. Ik zou er niet meer dan 7000 euro voor betalen... maar wie ben ik?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Hm...oké...
Ik dacht dat het een andere teller was omdat hij tot 180km/u gaat.
Het is namelijk slecht te bepalen hoeveel km het huidige blok heeft gelopen. De huidige eigenaar zegt/dacht dat de teller gelijktijdig met het blok is vervangen en dat dit dus ook de km-stand is van het blok.
Maar aangezien dat door een andere eigenaar is gedaan is dat ook voor hun slechts een aanname...
Misschien nog maar even goed door de mappen met papieren en dergelijken snuffelen of ik iets kan vinden....
Groet, Krijn
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

Michel, ik weet niet wie je bent, maar toch waardeer ik je mening. :wink:
Denk alleen niet dat ik ze zo ver krijg dat ze de prijs halveren....
Maar dat er over de prijs gesproken moet worden is mij duidelijk.
Groet, Krijn
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Ewout »

Inderdaad mooie bus, maar te duur. Prijs halveren is wel heel optimistisch, maar een samengestelde bus in goede conditie wordt op dit moment voor rond de € 11.000,- max verkocht. Ikzelf zou sowieso voor origineel gaan (met eventueel een motorwissel als je dat heel belangrijk vindt). Een originele 1.9 waterboxer rijdt overigens ook prima met het verkeer mee. Oude motor natuurlijk wel bewaren zodat de puriteinen onder ons het tzt weer terug kunnen bouwen. Veel plezier met je zoektocht, maar deze niet kopen voor teveel geld.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Er is niets origineel aan de bus (het is een samengesteld bouwpakket), dus waarom zou de Km stand dan juist zijn ? Ik denk dat de mensen die hem nu verkopen erg veel problemen met de bus hebben gehad gezien de investeringen . Ze zijn het zat en nu willen ze er vanaf . Wacht even tot de zomer voorbij is vanaf oktober zal de keuze zeker groter zijn voor dit soort bedragen kan je ook over de grens kijken. Als je hem echt mooi vind kan je hem natuurlijk kopen maar dan voor max € 10.000,- , gewoon bieden misschien zeggen ze ja .
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Glurie
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2017 21:58

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door Glurie »

En nogmaals dank voor de reacties!
Ik ga binnenkort weer even langs om te kijken hoever ze bereid zijn te onderhandelen over de prijs.
Hou jullie adviezen in ieder geval in mijn achterhoofd.
Vind het wel echt een mooie bus. Dus daar betaal ik dan ook met alle plezier iets meer voor, al snap ik heel goed dat hij het voor de puristen onder ons niet waard zal zijn.

Hebben jullie naast marktplaats/autoscout en mobile.de nog andere websites die t3's aanbieden?
Groet, Krijn
Gebruikersavatar
impala
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 mei 2011 14:31
Locatie: Lonneker/Enschede

Re: Jullie mening over mogelijke eerste T3 aankoop

Ongelezen bericht door impala »

Groeten,
Gertjan.

T3 Syncro 1986, 1.9 TDI AHU + AHF bak, 16" Mefro velgen
Volvo 245 1984
Volvo 145 1974
Citroen Mehari 1976
Plaats reactie