TIP
- joostolsthoorn
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
- Contacteer:
TIP
Een vriendin van ons en ouwe camper rot in het vak gaf me laatst een goeie tip. Als je motor in de bergen wat warm wordt, dan kan je die koelen door de verwarming hoog te zetten, dan kan ie zijn warmte kwijt. Niet zo prettig, zo warm, maar koelt vaak sneller dan stilzetten en wachten.
Geen reden om he olie niet bij te houden natuurlijk:) Maar het werkt wel.
Geen reden om he olie niet bij te houden natuurlijk:) Maar het werkt wel.
Joost Olsthoorn
"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."
'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."
'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: TIP
Volgens mij zelfs beter dan stoppen... en echt wel het eerste waar ik aan denk. Maar voor wie het nog niet wist, een goeie tip
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: TIP
Ik zet dan handmatig de koelvin aan, kachel kan altijd nog.
Maar werkt dit ook bij een lucht koeler?
Theo
Maar werkt dit ook bij een lucht koeler?
Theo
Re: TIP
Theo Postma schreef: ↑28 jul 2017 08:08 Ik zet dan handmatig de koelvin aan, kachel kan altijd nog.
Maar werkt dit ook bij een lucht koeler?
Theo
Mee eens, dit werkt heel goed!
------------
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Gr. Jurgen
------------
VW T3 Multivan LLE '92, 1.9 TD AAZ, 3H
"Wenn ich Mercedes Fahren will, ruff ich ein taxi"
Re: TIP
Bij een luchtkoeler gaat de warme lucht weg via de kortste weg en gelukkig niet de cabine in...is zoveeel beter dan vloeistofkoelers via de verwarmingsklep ofwel de cabine in ofwel naar buiten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: TIP
Maar de vraag Tjeerd is, heeft dit hetzelfde effect als bij een water gekoelde dat er extra koelvermogen toegevoegd wordt aan het systeem?
Welk systeem het beste is, tja wat is de definitie van de beste?
Theo
Welk systeem het beste is, tja wat is de definitie van de beste?
Theo
Re: TIP
Als het werkt gewoon doen maar het is natuurlijk geen oplossing voor een minder goed werkend koelsysteem en de luchtkoelers hebben al geen temperatuurmeter dus de term te heet of te warm is niet te bepalen in tegenstelling tot de temperatuurmeter die een aardige indicatie geeft van hoe warm het is op de plaats van de temperatuurzender. Het koel oppervlak van een kachelradiateur is ook niet zo heel groot natuurlijk.
Het koelvermogen van de luchtboxer hangt af van het motor toerental want de vin zit op de krukas en die van de verwarming zit op de dynamo en die lucht gaat alleen langs/door de kachelpotten weer naar buiten altijd tenzij je de kachelklep bedient.
Het koelvermogen van de luchtboxer hangt af van het motor toerental want de vin zit op de krukas en die van de verwarming zit op de dynamo en die lucht gaat alleen langs/door de kachelpotten weer naar buiten altijd tenzij je de kachelklep bedient.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc
nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: TIP
Dus deze tip (kachel open draaien) is niet van toepassing voor een luchtkoeler, die moeten de toeren hoog houden.
Theo
Theo
- joostolsthoorn
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
- Contacteer:
Re: TIP
Ha! Ik leer weer een boel!
Joost Olsthoorn
"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."
'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."
'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Re: TIP
Op toeren houden is bij een waterkoeler ook de beste remedie om oververhitting te voorkomen. En een verse radiateur met capaciteit natuurlijk.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen