Invoeren op camperkenteken

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
jjpiet
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2017 19:02

Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door jjpiet »

Hallo allemaal,
Over een aantal weken heb ik met mijn vader een t3 bluestar vanuit zwitserland,nu willen wij deze invoeren als camper en moet er dus stahoogte worden gecreeerd...
Is het voldoende voor de keuring om een webasto dak(schuifdak zoals in een renault twingo) te monteren?
Dit scheelt namelijk het aanschaffen van een westfalia dak en dit vind ik ook niet passen op een bluestar...
Ik hoop dat jullie tips en tricks hebben voor de camperkeuring en wij horen het graag!
links is los, een kwart slag voor breken vast.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door krisg »

Even een vraagje: als je een camper wil, waarom koop je dan een Bluestar en geen camper ?
Er zijn meer campers dan Bluestars (te koop).
Ik zou het zonde vinden om een Bluestar op te offeren om er een camper van te maken.
Dat moest er even uit, succes met de ombouw.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door Ewout »

er zijn RDW eisen en Belastingdienst eisen. De laatste zijn uitgebreider. Om in aanmerking te komen voor een lager belastingtarief schrijft de Belastingdienst op haar site:

Afwijkende hoogte

Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen. Het dak moet dan zijn voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit mag alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.

Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt zowel voor het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.

Volkswagen type Transporter

Hebt u een Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst? En ligt de 'datum eerste toelating' vóór 1 januari 1994? Dan gelden de voorwaarden aan de binnenruimte alsof de motor niet achterin is geplaatst.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Volgens mij is de bluestar een model is van na 1986 (vanaf modeljaar 1988?) en daarmee moet je stahoogte hebben. Het schuifdak van een T3 zou een voldoende grote uitsparing hebben dat je daarboven een poptop kan plaatsen. (een poptop is redelijk vlak in vergelijk met een hefdak) Het gat alleen is niet voldoende, je moet er een van binnenuit eenvoudig op te zetten dakconstructie op hebben. Keukentje en kastruimte is ook verplicht. (bv onder je slaapbank, in je keukenkastje)

Wat is het bouwjaar en wat staat op je zwitserse papieren als voertuigmodel ingeschreven?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door Ewout »

Een webasto schuifdak is dus niet voldoende. Het moet een "gesloten dakconstructie" zijn met een doorgang van minimaal 90 x 100 cm. En daarnaast natuurlijk alle overige eisen niet vergeten.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
jjpiet
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2017 19:02

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door jjpiet »

krisg schreef: 15 okt 2017 08:22 Even een vraagje: als je een camper wil, waarom koop je dan een Bluestar en geen camper ?
Er zijn meer campers dan Bluestars (te koop).
Ik zou het zonde vinden om een Bluestar op te offeren om er een camper van te maken.
Dat moest er even uit, succes met de ombouw.
Dat komt omdat de bluestar toevallig op ons pad is gekomen voor serieus weinig geld
links is los, een kwart slag voor breken vast.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je hem terug origineel (nette inrichting kost ook al gauw minimaal 1500€ of meer tegenwoordig) maakt zal dat op termijn meer waarde geven dan het vercamperen. Bus komt zeker ook niet in aanmerking voor de oldtimerregeling?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
jjpiet
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2017 19:02

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door jjpiet »

RoonT3 schreef: 15 okt 2017 12:35 Als je hem terug origineel (nette inrichting kost ook al gauw minimaal 1500€ of meer tegenwoordig) maakt zal dat op termijn meer waarde geven dan het vercamperen. Bus komt zeker ook niet in aanmerking voor de oldtimerregeling?
Het interieur heb ik op gekocht bij boelm op de vloerbekleding na, helaas geen oldtimerregeling ivm de leeftijd.....
links is los, een kwart slag voor breken vast.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Je hebt i.p. 2 soorten daken voor de T3. Een kleinere poptop waarmee je aan de kampeerwageneisen kan voldoen en een groter hefdak waar dan ook in kan slapen. Nadeel van dat hefdak is dat het de aerodynamica van de bus ernstig verstoord. Maar dat geldt dan vooral weer voor snelheden vanaf 100 kmh.
Een nieuwe poptop voor op een T3 kost in Duitsland een ruime 1000,-. Tweedehands heb ik die maar zelden te koop zien staan.
Een hefdak (Ausstelldach) van Westfalia is volgens mij nieuw niet te krijgen dus die moet je dan ergens tweedehands zien te scoren.

Een leuke Bluestar is best wel wat waard en als je perse een kampeerwagen wilt kun je overwegen deze Bluestar weer te verkopen en met de opbrengst meteen een kant en klare kamper te kopen. Of misschien een advertentie zetten waarin je deze Bluestar wilt ruilen voor een mooie T3 kamper. California Joker of Atlantic Coach ofzo.
Beste is als die kamper ook uit Zwitserland of Oostenrijk of Zuid Duitsland komt, want daar roesten ze veel minder!
Zou ook nog wel eens kunnen zijn dat jou zwitserse Bluestar nauwelijks roest vertoond. En indien zo, dan issie ook meteen echt flink wat waard!
Gave roestvrije T3 busjes zijn zeldzaamheid aan het worden en dus zeer geliefd bij de Collectors.
De prijzen van kampers en T3 in het bijzonder zitten na de crisisjaren, momenteel flink in de lift. Ook in Duitsland want daar zijn bij de slooppremie die Duitsers enkele jaren geleden hadden, zeer veel T3 busjes "verschrottet".
Heb net ff gekeken op mobile.de en daar staan Bluestars te koop vanaf 10.000,- tot 30.000,-
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Je hoeft volgens mij je Busje ook niet meteen aan te melden in Nederland, mits je hem op prive terrein hebt staan.
En kun je de tijd nemen om alles te bedenken en eventueel hem aan te passen als Kampeerwagen en pas dan officieel gaan invoeren in NL.

Maar wil jij een kampeeruitrusting om er ook echt mee te gaan kamperen of wil je kampeerwagen kenteken er op m.b.t. de Wegenbelasting, maar verder zo origineel mogelijk houden? Je zou bv het keukenblok rechtsachterin boven de motor kunnen plaatsen en dan kan je het interieur verder grotendeels zo houden als het origineel is. Met Poptop erbij voldoet ie dan wel aan de eisen.
Poptop is ook niet zo opvallend, maar is het duidelijk geen originele Bluestar meer....

Je mag je Bluestar ook wel met mij ruilen voor een VW T3 Westfalia Joker Camping 1.6D 4bak uit 1984, die ik jaren geleden ook eens gunstig heb gekocht. [[thumbup]]
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

vwt3fan schreef: 19 okt 2017 20:26 Je hoeft volgens mij je Busje ook niet meteen aan te melden in Nederland, mits je hem op prive terrein hebt staan.
Je hoort de wagen in te voeren via RDW, belasting te betalen (BPM indien van toepassing) en vervolgens te schorsen voor je houderschapbelasting. Maar wie doet dat op die manier?

Wettekst;

Artikel 6

De belasting wordt geheven van degene die bij de aanvang van een tijdvak het motorrijtuig houdt.
Artikel 7

1 Een motorrijtuig wordt gehouden door degene:

a. op wiens naam het motorrijtuig is gesteld in het kentekenregister;

b. die het motorrijtuig waarvoor geen kenteken is opgegeven, feitelijk ter beschikking heeft;

c. die een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig in Nederland feitelijk ter beschikking heeft.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Wat ook belangrijk is; Staat er origineel op het kenteken al dat het een kampeerinrichting heeft? Met een Blue star waarschijnlijk niet, maar je kan geluk hebben. Zo zijn er een aantal T3 busjes die zonder klap-dak en dus sta hoogte toch een camper-kenteken hebben. Dit komt omdat ze van fabriek al kampeer-kenteken hebben, daar maakt de regering tot een bepaald bouwjaar uitzondering voor.

En verder heb ik er ooit een blog-postje over geschreven;
http://beakerbus.nl/2016/t3-camper-rege ... ingdienst/
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Voertuigen af fabriek als kampeerwagen 15 jaar of ouder per 2002 (dus van voor 1987) hoeven niet aan alle (huidige) eisen te voldoen. Zo ook voor voertuigen welke voor 2002 al een beschikking van de belastingdienst hadden voor kwarttarief hoeven niet perse stahoogte.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Aangezien ik met mijn toekomstige bus wellicht ook een hefdak benodig, heb ik de site op de link van Steven bezocht.
Nou, wel hele leuke daken! Stuk beter dan het standaard Westfalia hefdak en de nogal bonkige pop-tops die ik er op heb gezien.
Zag geen T3 bij de plaatjes en heb ze gemailt. Ook voor de T3 is er een super plat hefdak en ze hebben fotootje meegezonden.
Helaas alleen 1 met open dak, terwijl ik juist vooral ben geinteresseerd in het dak dicht.
En hoe dat er dan uitziet. Want de T3 heeft ribbels op het dak en ik zou de aansluiting van het dak op die ribbels willen zien of dat er beetje fraai uitziet of gekunsteld.

Tevens een vraag m.b.t. T3, grijs kenteken en toch ramen in de laadruimte.
In 1 van mijn eerste postings op dit forum had ik het er al over, maar weet het antwoord nog niet.
Indien er een "fiscaal blok" van 2.00m lang, 1,30m hoog en 20cm breed in de bus past mag hij ruiten in de laadruimte hebben.
Dat lukt bij de VW T3 niet vanwege de motor achterin, terwijl de T3 bij invoering van deze grijs kenteken bepaling, en nog zeer veel voorkomend busje was. Bij de Kamperregeling is nadien een uitzondering voor de T3 gemaakt en mocht je met maten meten net doen alsof er geen motor achterin zou zijn.
Weet iemand of het inmiddels ook mogelijk is om de T3 op grijs kenteken te krijgen met behoudt van de ramen in de laadruimte?
Zo ja, ga ik me inschrijven als ZZP-er, aan het werk en mijn geplande toekomstige bus grijs en origineel berijden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik vraag me af hoeveel de belastingdienst nog pikt van de camperombouw praktijken 😊
Net als de mecedesjes met invoering van de nieuwe oldtimer wet , kan dit ook gebeuren met campers .
Ik hoop het niet, maar hou er in je achterhoofd rekening mee 😉
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Invoeren op camperkenteken

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ja, heel donkere wolken zijn zich aan het samenpakken voor ouwe busjes, vooral diesels. De lobbies van Bovag en Dealers bepalen de wetgeving. Voor busklussers die steeds zelf oud oplapt en niets nieuws koopt is daar weinig verweer tegen.
Gelukkig heeft een bus plenty ruimte voor veeel accu's! Ben benieuwd wie op het Forum met de eerste E-Bus komt.
Met die Mercedessen liep het natuurlijk ook helemaal uit de hand, of dat ook zo erg wordt met nep-kampers...?

Jammer dat grijs kenteken en ramen achterin de T3 bus nog steeds niet kan.
Heeel lang geleden, in de begindagen van het internet, heb ik eens contact opgenomen met het Ministerie van Financien.
Dat het wel raar is dat de VW T3, destijds nog normale echte bus, niet kon voldoen aan de grijs kenteken bus-eisen.
En of ik daar bezwaar tegen kon aantekenen.
Het antwoord was dat zij alleen ingingen op een bestaande casus, niet op hypothetisch geklets.
Zo gezegd, zo gedaan, ik met mijn Ex-Taxi VW T3 JX Vanagon naar de RDW.
Zo beetje op het eind van de grijs kenteken keuring zeg ik tegen die Keurmeester dat hij hem wellicht af zal moeten keuren vanwege de ramen achterin. En dat ik dan daar bezwaar kan indienen bij het Ministerie van Financien tegen de afkeuring op grijs kenteken vanwege die ramen achterin.
De man kijkt me aan, denkt ff na, kijkt me nog eens aan en zegt: "Nee, ik keur hem goed voor geel kenteken!"
Ik zeggen dat ik geen geel kenteken moet, maar hij houdt voet bij stuk.
Ik spring in mijn JX en rijdt hem de werkplaats uit, de parkeerplaats op, doe hem op slot en geef de sleutel niet meer uit handen.

Maar de keuring kon niet zomaar afgezegd worden want alles was al aangemeld, ingemeld en afgemeld en hij moest sowieso een keuringspredikaat krijgen. Die keuring begon om 09.30. Iets na half tweeen 's middags kwam een ambtenaar vanuit Zwolle aan en die zou het oplossen.
14.30 krijg ik te horen dat mijn Bus was afgekeurd om totaal iets anders, weet niet meer precies wat, een of andere futiliteit.
Daarna maar eieren voor mijn geld gekozen, ramen eruit, ijzerplaten in de sponningen gelijmd en tussenschot geplaatst tussen bestuurderscabine en laadruimte. En zo, als zijnde een Combo, alsnog als grijs goed laten keuren.

Niet zo lang later is er die uitzonderingsregel gekomen voor VW T3 kampeerbusjes.

Hoopte dat inmiddels iemand wel succesvol bezwaar heeft kunnen aantekenen. En mijn plan is dan om mijn nieuwe bus te gebruiken voor mijn nog in te schrijven HondenUitlaatDienst. Want sommige honden raken erg gestresst, als ze tijdens vervoer niet beetje uit het raam kunnen kijken.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie