Hulp bij zoektocht camperbusje

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
floriann
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2018 01:19

Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door floriann »

Ik had per ongeluk een ander item over genomen. Bijdeze een eigen.


Hallo allemaal,
Ik zie dat jullie allemaal erg meelevend zijn. Heel leuk om te zien.
Onze zoektocht en graag jullie advies:
Met mijn vriendin zijn we nu zo’n jaar opzoek naar een leuk camperbusje. Ons eerste oog viel op de T3. De charme en het ontwerp spreekt ons heel erg aan. Na een eerste testrit met een T3 bleek vooral de bestuurders zit niet zo goed te zijn voor mij. Ik ben 1.90 en moest mijn been echt optillen om van gas naar rem te gaan. Hier kan je wel iets aan doen denk ik, mits de keuken niet achter de bestuurdersstoel zit?
Onze blik dwaalde wat af naar een T4 voor meer comfort. We hebben er 1 gehuurd. Prima weekend gehad. Maar we vinden de bus geen charme hebben. We zijn gewoon verliefd op de T3. Helaas zijn we voor motorisch onderhoud niet kundig. Voor ander werk deinzen we niet terug. Motorisch valt natuurlijk ook te leren. Er zijn zat video’s. Budget is niet heel groot. Zo’n 8-9k. Ik kijk dus liever naar een bus van 5-6k zodat ik nog wat onderhoudsgeld over heb.
Uiteraard kan het onderhoud door de jaren heen uitgevoerd worden. Het is een doorlopend project/hobby.

Het hoeft van ons geen originele Westfalia indeling te hebben. Deze indeling trekt ons erg aan:
https://www.youtube.com/watch?v=ZlZcHU79Rmw

Ik heb nu de volgende bus op het oog. Helaas geen fotos van de motor. De bus staat voor 6950,- (valt vast nog wel wat te onderhandelen)

t3 2.1 wbx injectie motor
203k km
rijdt op gas en benzine
5 versnellingen
Hefdak
apk tot 2020

Via het kenteken kan ik zien de de bus pas een jaar op naam staat.
Wat ik mij ook afvraag is waar die 2 rubber onderdelen aan de voorzijde op de motorkap voor zijn.

Ik snap dat de fotos te weinig zeggen. Maar ik hoor gaat jullie mening. Er zijn al wat reacties geplaatst op pagina 3 van:
viewtopic.php?f=23&t=29950&start=32

Alvast bedank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Florian
T3 1981 2.0 CU - Amescador
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Beter even wachten op een moderator die het andere bericht uit het topic haalt,en er een eigen topic van maakt.
Nu heb je het dubbel.

Theo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

Ik had al gereageerd op deze bus elders. Ik vind het niks. Op de foto zie je toch al te veel rommel.

Klaas bracht aan de orde dat mss wel een kale bus kopen en dan iets inbouwen een betere optie is. Overigens met de kanttekening dat inbouw ook arbeidsintens is en zeker ook niet goedkoop.

Ik denk eerlijk gezegd dat als je een campertje wilt, je het beste ook eentje koopt. Met je budget kan dat ook. Maar. Wees realistisch. Een t3 is nooit zorgeloos of goedkoop.

Zoek niet de mooiste, koddigste of eentje in zuurstok kleuren. En wordt niet verliefd!!!. Dat leidt allemaal af van waar je op moet letten. Er is veel handel in. Handelaren maken gebruik van het feit dat mensen snel verliefd raken. En liefde maakt blind. En er achter komen dat je een verbintenis bent aangegaan met een buitenkantje doet altijd pijn.

Ga veel kijken bij busjes, als ze in de buurt worden aangeboden, lees rond op forum en internet wat aandachtspunten zijn. Stel je vragen op het forum. En vraag eventueel of iemand mee wil gaan.

Als je er net wat weinig van weet, probeer een bus te kopen van een liefhebber. Eentje die gewoon eerlijk is wat er aan de hand is, waarom hij weg wordt gedaan.

Je kunt gerust stellen dat elk busje dat van eigenaar wisselt wat problemen heeft. Waarom doen mensen hem anders juist nu weg. Meestal een proces van afscheidnemen wat al een tijdje bezig is, ivm tijd geld of desinteresse. Zijn er onlangs nog goede investerinhen gedaan, dan blijven.mensn er zelf in rijden.

Hoe raar het ook klinkt. Al weet je niks van motoren, en denk je meer te kunnen met roest wegwerken. Als je de keuze hebt tussen ern slechte motor of v bak en een harde carosserie en een bus met apk die allerlei roest heeft. Kies de eerste. Een motor is in een weekend verwisseld. Met roest ben je keihard aan het opboxen om het moment van totale restauratie of het ding in onderdelen verkopen steeds weer een jaartje vooruit te schuiven. Het is totaal zwart wit wat ik zeg. Maar het is wel een gedachte die van pas kan komen.

Overigens roestvrij bestaat niet. En soms moet aan een prima bus ook gelast worden. Maar soms zijn de aandachtspunten zo talrijk dat het niet leuk meer is.

Succes. Rolf
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Als je nagaat dat egte toppers voor rond de 15000 euro gaan (en dan mag je nog kritisch zijn op roest en motor) dan valt er niet veel te zeggen over een bus van onder de 10. Daar zit gewoon werk aan en besef je hoeveel dat is.
Kwa bus kijk naar hoe compleet het is. Als je intrieur een koelkast, kachel en goed 12volt systeem hebt heb je het zomaar over 1500 euro als je dat er nog in moet gaan bouwen. Slaaphefdak idem 1500 euro. Dan heb je het nog niet over motor of roest gehad. de 2.1 wbx is de enige motor die ik in de bus zou laten zitten en een revisie waard vind maar dat is persoonlijk. En roest tja dat doen ze allemaal.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Rolf heeft een punt, ik wil ook zeker niet ontmoedigen om een campertje te kopen. Wat vooral belangrijk is om je ogen en keuzes open te houden. Uit eindelijk wil je zoveel mogelijk bus voor je geld. Je zal er waarschijnlijk even naar moeten zoeken en ook zeker niet bang zijn om hem te laten staan als het niet goed voelt.

Wat betreft problemen moge het duidelijk zijn dat een 2dehands auto nooit 100% garantie heeft om niet als nog wat te mankeren. Goed onderhoud is daarbij key, een liefhebber zal een hoop meer uitgeven aan preventief onderhoud dan iemand die hem zo af en toe eens gebruikt.

Roest wegwerken is inderdaad een vak apart, simpelweg schuren en opnieuw in de lak zetten zit er meestal niet in. Tenzij je zelf kunt lassen en plaatwerken moet je daar niet zomaar aan willen beginnen. Sleutelen aan je motor etc. klinkt vooral heel ingewikkeld maar met de kennis hier op het forum, youtube, facebook en bijv. een bentley manual. Kom je een heel eind, al doende leert men. Zoals al aangegeven door Rolf een bus is niet zwart wit maar door veel te kijken, vragen en luisteren kom je er van zelf achter waar je op moet letten.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Helemaal eens met Rolf. Met een slechte carrosserie blijf je bezig en wordt het toch nooit top. (Tenzij je plaatwerker bent). Een motorswap is vanaf een (turbo)diesel een makkie, vanaf een boxer wat meer werk, maar dan kun je daarna ook zorgeloos weg. Overigens denk ik dat je met wat geduld voor 8000 euro een heel mooie bus kunt kopen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
floriann
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2018 01:19

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door floriann »

Bedankt allemaal voor de tips. ik neem het mee, en zal de toekomstige potentiële bussen posten.
Groet, Florian
T3 1981 2.0 CU - Amescador
Gebruikersavatar
floriann
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2018 01:19

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door floriann »

Heeft iemand eigenlijk enig idee waar die extra rubbers op de neus voor dienen?
Groet, Florian
T3 1981 2.0 CU - Amescador
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5459
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Zou het niet gewoon iets te maken hebben met surfplanken o.i.d? (Bescherming i.v.m. spanband ofzo). Het is niet echt een typische roestplek.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2495
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door servicebus »

Deze bus ziet er zo in de eerste oogopslag niet heel verkeerd uit.
Feit is en blijft dat roest je blijft achtervolgen. (hoe mooi de bus er ook uit ziet)
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

Oef. Lastig om tegen Douwe the roestmaster in te gaan. Maar ik zal aangeven wat mij opviel.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

IMG_3508.jpeg
Gewoon. Er is iets lelijks mee gedaan. Met die kleuren en wieldoppen. Sommige mensen vinden die dikke bumpers mooi. Er achter kán roest zitten.

Gr. Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

20181118_133317.jpg
Ook met het dak. Er is gerommeld, wel schilderen, niet het rubber er af..zegt mss wat over dd liefde die er in zit, of dat het gedaan is voor dd verkoop.

Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

20181118_132839.jpg
Hier zie ik toch slecht gelakt, maar gewoon roest die er doorheen komt. Je gaat pas lakken als je roest echt weg hebt, anders ben je optisch bezig. Ook de kwaliteit van de laklaag lijkt mij niet goed. Zie ook andere fotos.

Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

20181118_132325.jpg
Zie vorig commentaar... oja. Eigenzar heeft nog n bus(te koop)
Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hulp bij zoektocht camperbusje

Ongelezen bericht door RVB »

IMG_3516.jpg
Antisteenslag voor het onderste deel. Altijd wantrouwen. Inzoomend is het erg onrustig. Ik denk dat roest die laag al aan het degenereren is. Zon deukje maakt mij overigens minder uit.

Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie