overlopen

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

overlopen

Ongelezen bericht door Wingryder »

Hoi Allemaal,

Heb hier op het forum gezocht maar kan het niet vinden.
Dus nu maar zo.
Als ik ga tanken doe ik dat heel rustig en stop direct als de pomp voor de eerste keer afslaat.
Knijp de nozzle dus niet nog een keer in.
En toch loopt de tank bijna elke keer over, het is niet veel maar toch, zonde van de benzine en het milieu en ook stinkt het als een malle.
Hoewel ik benzinegeur niet echt vervelend vind :D

Iemand enig idee hoe dat komt en hoe het te voorkomen?

Hoor het graag.

Groet,

Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: overlopen

Ongelezen bericht door Kire »

Vorig najaar heb ik ook de (8) rubber slangetjes vervangen die naar de 'overloop vaatjes' in de spatborden lopen. Dat is mij gelukt zonder de tank te laten zakken. Als ik tank dan gebeurt het soms dat ik brandstof mors, maar dan probeer ik de vulhals ook vol te krijgen (of een mooi 'rond' bedrag op het telwerk van de pomp).
Wel had ik dat de auto naar benzine stonk, na het tanken, ook al had ik een stuk gereden. Één van de slangetjes bleek te zijn doorgeschuurd langs een uitstekend carrosserie deel. (Het nieuwe slangetje iets verleggen heeft geholpen).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: overlopen

Ongelezen bericht door Ewout »

99% kans dat de overloopslangetjes poreus zijn geworden, worden vaak over het hoofd gezien omdat je de tank idd moet laten zakken. Check gelijk even je overige benzineslangen. Benzinelekkage heeft al meerdere bussen het leven gekost...
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Wingryder
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:40

Re: overlopen

Ongelezen bericht door Wingryder »

Hoi,

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe.
Hoewel ik heel veel zelf doe en ook wel aandurf (M'n kinderen zeiden vroeger altijd "pappa kan alles") :buiken: :buiken:
Vind ik dit nogal een dingetje vooral omdat ik geen binnenruimte heb waar ik lekker kan klooien, laat staan een brug, terwijl dat naar mijn idee in dit geval toch wel essentieel is.

Zal een kijken of ik wat kan regelen.

Bedankt.

Jan
Een VW T3 uit 1983
Een Skoda fabia uit 2017
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: overlopen

Ongelezen bericht door Kire »

Steven V schreef: 06 sep 2019 12:55Wellicht kun je er wel bij als de vulhals gedemonteerd is. Ik heb helemaal niets gedemonteert en die vulhals zat erg in de weg om de noodzakelijke draai te kunnen maken.
Ik heb (ook) niks gedemonteerd, alleen de slangetjes overal af getrokken en vervangen voor nieuw. Het was wel een gepruts, maar ik heb dit gewoon op een vlakke vloer gedaan en de bus, met een garagekrik opgekrikt, om ruimte te krijgen in de wielkast(en).
Als ik op de tekening kijk zitten er ook nog klemmetjes om de (6 mm) rubber leidinkjes, die zaten er bij mij niet!!
De nieuwe slangetjes heb ik er dan ook 'gewoon' weer opgeschoven, zonder klemmetjes.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: overlopen

Ongelezen bericht door Kire »

Klopt, de binnendiameter van slangen wordt doorgaans in inches aangegeven en 1/4 inch komt overeen met 5,5 mm en dit wordt dan verkocht als 6 mm slang. vandaar dat ik 6 mm had aangegeven.
Ik heb dus ook andere slangen vervangen (8 mm), eigenlijk 5/16 inch binnendiameter en dat is feitelijk 7,5 mm.

Groet,

Erik
Plaats reactie