WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
- kroonhome
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
- Locatie: Midden Delfland
WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Beste allemaal,
Ik zag vandaag een artikeltje van Auto Week op internet over het ombouwen van een Tesla model 3 naar een Hyper Hibrid:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... stofmotor/
Het bedrijf Obrist uit Oostenrijk bouwt de Tesla om van EV naar Hybride auto, de motivatie is wanneer de (dure) accu het begeeft het voordeliger is om deze om te bouwen naar Hybride i.p.v. een nieuwe accu met als voordeel een actie radius van 1000 km en gewoon weer snel tanken.
Nadeel is dat deze wel weer CO2 e.d. uistoot, zij het zeer beperkt en kosten voor benzine gemaakt moet worden dat grotendeels weg valt tegen het niet meer hoeven laden aan de stroompaal. Waarschijnlijk ga je ook weer MRB betalen in NL.
Maar waar ik persoonlijk aan zit te denken is om onze oude T3 WBX op deze wijze om te bouwen naar een Hybride camper bus.
Wat houdt het m.i. in:
- WBX motor eruit -> kan bewaard worden in een krat om in de toekomst weer helemaal naar origineel terug te bouwen.
- Op die plek elektromotor en aggregaat onderbrengen, elektromotor (120 pk?),tweecilinder benzine motor (68 pk?)
- Accu pakket in de bank en onder de vloer, bij elkaar ca. 25 kWh?
- Bestaande koeling en kachel gebruiken met aggregaat
- Bestaande brandstoftank (60 liter) voor aggregaat
- Standkachel kan blijvend gebruikt worden
- 12 volt start en HH accu kan blijven
Wat zouden de voordelen kunnen zijn:
- Alleen elektrisch onder de 50 km/uur en over een range van 50 km voor in stedelijk of landelijk gebied
- Grotere actie radius
- Veel zuiniger en efficiëntere verbrandingsmotor/aggregaat (minder CO2, fijnstof en stikstof)
- Alle auto functies blijven in tact
- Alle camper voorzieningen kunnen blijvend gebruikt worden.
- Op de camping het accupakket (druppel) laden aan 230 volt stroompaal
- De bus kan in oude staat hersteld worden indien gewenst
En wat zijn eventueel de nadelen:
- Een forse investering, ik schat ca. € 10.000,- - € 12.000,-
- Gewichtstoename ca.100 - 150 kg, daardoor lager laadvermogen 450 i.p.v. 600 kg
- Ruimte onder de bank wordt opgeofferd aan het accupakket
- Lpg tank of standkachel moet waarschijnlijk opgeofferd worden om plaatst te maken voor het accupakket onder de vloer
- Lukt waarschijnlijk niet om voor euro 6 in aanmerking te komen
- De wegenbelasting zal in NL niet veranderen indien nog van toepassing, na 40 jaar altijd belasting vrij
- Pas in 2023 is dit dan te realiseren
Graag zou ik reacties willen ontvangen van wat jullie (forum bezoekers) ervan vinden?
En misschien ook een oplossing voor nieuwere (diesel) camper busjes?
Ik zag vandaag een artikeltje van Auto Week op internet over het ombouwen van een Tesla model 3 naar een Hyper Hibrid:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... stofmotor/
Het bedrijf Obrist uit Oostenrijk bouwt de Tesla om van EV naar Hybride auto, de motivatie is wanneer de (dure) accu het begeeft het voordeliger is om deze om te bouwen naar Hybride i.p.v. een nieuwe accu met als voordeel een actie radius van 1000 km en gewoon weer snel tanken.
Nadeel is dat deze wel weer CO2 e.d. uistoot, zij het zeer beperkt en kosten voor benzine gemaakt moet worden dat grotendeels weg valt tegen het niet meer hoeven laden aan de stroompaal. Waarschijnlijk ga je ook weer MRB betalen in NL.
Maar waar ik persoonlijk aan zit te denken is om onze oude T3 WBX op deze wijze om te bouwen naar een Hybride camper bus.
Wat houdt het m.i. in:
- WBX motor eruit -> kan bewaard worden in een krat om in de toekomst weer helemaal naar origineel terug te bouwen.
- Op die plek elektromotor en aggregaat onderbrengen, elektromotor (120 pk?),tweecilinder benzine motor (68 pk?)
- Accu pakket in de bank en onder de vloer, bij elkaar ca. 25 kWh?
- Bestaande koeling en kachel gebruiken met aggregaat
- Bestaande brandstoftank (60 liter) voor aggregaat
- Standkachel kan blijvend gebruikt worden
- 12 volt start en HH accu kan blijven
Wat zouden de voordelen kunnen zijn:
- Alleen elektrisch onder de 50 km/uur en over een range van 50 km voor in stedelijk of landelijk gebied
- Grotere actie radius
- Veel zuiniger en efficiëntere verbrandingsmotor/aggregaat (minder CO2, fijnstof en stikstof)
- Alle auto functies blijven in tact
- Alle camper voorzieningen kunnen blijvend gebruikt worden.
- Op de camping het accupakket (druppel) laden aan 230 volt stroompaal
- De bus kan in oude staat hersteld worden indien gewenst
En wat zijn eventueel de nadelen:
- Een forse investering, ik schat ca. € 10.000,- - € 12.000,-
- Gewichtstoename ca.100 - 150 kg, daardoor lager laadvermogen 450 i.p.v. 600 kg
- Ruimte onder de bank wordt opgeofferd aan het accupakket
- Lpg tank of standkachel moet waarschijnlijk opgeofferd worden om plaatst te maken voor het accupakket onder de vloer
- Lukt waarschijnlijk niet om voor euro 6 in aanmerking te komen
- De wegenbelasting zal in NL niet veranderen indien nog van toepassing, na 40 jaar altijd belasting vrij
- Pas in 2023 is dit dan te realiseren
Graag zou ik reacties willen ontvangen van wat jullie (forum bezoekers) ervan vinden?
En misschien ook een oplossing voor nieuwere (diesel) camper busjes?
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Ik rijd een Prius Hybride 2019. Daar zit toch heel wat meer in. Met name de regelelektronica, de energieterugwinning, de carrosserievorm en het type motor maken dat deze auto een laag verbruik en lage uitstoot heeft. Ik rijd gemiddeld 1op 24.
Ik kan mij voorstellen dat ombouwen van een 'vierkante doos' misschien, als je het goed uitrekent en de juiste afwegingen maakt, niet zinvol is.
Het anticiperen op de toekomst op een nu bestaande belastingsmaatregel lijkt mij niet verstandig.
Ik verwacht dat auto's waar regelmatig mee wordt gereden geen vrijstelling meer hebben in de toekomst ook al zijn ze 40 jaar oud.
Wat ook redelijk is gezien het principe van 'de vervuiler betaalt'.
Ik neem aan dat zo'n ombouw naar hybride een typegoedkeuring vereist.
Ik kan mij voorstellen dat ombouwen van een 'vierkante doos' misschien, als je het goed uitrekent en de juiste afwegingen maakt, niet zinvol is.
Het anticiperen op de toekomst op een nu bestaande belastingsmaatregel lijkt mij niet verstandig.
Ik verwacht dat auto's waar regelmatig mee wordt gereden geen vrijstelling meer hebben in de toekomst ook al zijn ze 40 jaar oud.
Wat ook redelijk is gezien het principe van 'de vervuiler betaalt'.
Ik neem aan dat zo'n ombouw naar hybride een typegoedkeuring vereist.
Laatst gewijzigd door rick op 10 jan 2020 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- kroonhome
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
- Locatie: Midden Delfland
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
rick schreef: ↑09 jan 2020 13:39 Het anticiperen op de toekomst op een nu bestaande belastingsmaatregel lijkt mij niet verstandig.
Ik verwacht dat auto's waar regelmatig mee wordt gereden geen vrijstelling meer hebben in de toekomst ook al zijn ze 40 jaar oud.
Wat ook redelijk is gezien het principe van 'de vervuiler betaald'.
Ik neem aan dat zo'n ombouw naar hybride een typegoedkeuring vereist.
Het zou wel een heel erg onbetrouwbare overheid zijn wanneer ze oldtimers van 40 jaar en ouder weer gaan belasten, zeker wanneer er moeite gedaan wordt om deze van nieuwe en schonere techniek te voorzien. Hoe groot is dit wagenpark ten opzichte van de rest wat er rond rijd? En hoeveel kilometers wordt er nog mee gereden? Het aandeel van oldtimers op het belasten van milieu is praktisch nihil in verhouding tot de rest.
In Duitsland mag je met je bus van 30 jaar en ouder de milieuzone om die reden gewoon in.
Voor ombouw moet je inderdaad naar de RDW zoals bij elke ingrijpende motorombouw om weer de weg op te kunnen.
Mij zou het gaan om een lager gebruik, minder uitstoot, grotere actie radius en misschien als bonus de Nederlandse binnensteden (waar ik nu nog gewoon in mag) op een verantwoorde manier weer binnen te mogen in de toekomst.
Ook om te ervaren wat er mogelijk is met nieuwe technieken, en ja dat is toekomst muziek maar ook onderdeel van de hobby, rijk wordt je er niet van...
En over die Prius gesproken, blijkbaar kan Obrist het een stuk beter met de omgebouwde Tesla met 1:50 al zal dit in de praktijk nooit gehaald worden. Ik zou al tevreden zijn met 1:15 maar wel met een actieradius van 900 km.
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Prius hybride is geen stekkerauto en kun je wat betreft benzineverbruik niet vergelijken met de door jou aangehaalde Tesla.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Het zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt, ik geef er geen cent voor het vertrouwen van de overheid.
En zo als de regelgeving nu is, de eerste type goedkeuring geld van het voertuig, wat je later er ook aan doet.
Je gaat nooit onder een ander belasting regiem vallen.
Theo
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Ik verwacht eerlijk gezegd dat er in de toekomst meer en betaalbaardere oplossingen gaan komen voor deze bussen en andere oldtimers. De markt gaat groeien als steeds meer mensen de noodzaak gaan voelen om dit te doen. De ontwikkeling van bv accu's is nog lang niet ten einde (zoals is IBM onlangs berichtte).
De op dit moment verkrijgbare oplossingen (dan bedoel ik volledig electrisch) zijn behoorlijk duur als je een beetje actieradius wilt.
Op hele korte termijn een bus ombouwen is een mooie uitdaging maar wel een die waarschijnlijk relatief veel geld kost en technisch relatief snel achterhaald.
De op dit moment verkrijgbare oplossingen (dan bedoel ik volledig electrisch) zijn behoorlijk duur als je een beetje actieradius wilt.
Op hele korte termijn een bus ombouwen is een mooie uitdaging maar wel een die waarschijnlijk relatief veel geld kost en technisch relatief snel achterhaald.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
- kroonhome
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
- Locatie: Midden Delfland
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hybrid?
Via onderstaande link kan je lezen dat de ombouw naar hybride voor de Tesla op ca.3200 euro zal liggen:
https://topgear.nl/autonieuws/tesla-mod ... t-1-op-50/
Vandaar mijn inschatting op ca. € 11.000,- voor de bus in 2023.
Overigens gebruik ik mijn bus/camper niet in de winter, deze staat dan in de stalling.
Wanneer het vermogen van de elektromotor niet meer is dan 120 pk is om die reden koeling van het relatief kleine accupakket ook niet nodig.
Ombouwen naar volledig elektrisch is m.i. niet haalbaar, de bus wordt te zwaar met een te kleine actieradius en de mogelijkheden van het camper gedeelte worden veel beperkter. Ook op plaatsen kamperen waar geen laadpalen zijn is dan geen optie meer...
Maar vooral onbetaalbaar door het grote dure accupakket
Het is heel prettig dat je niet afhankelijk bent van een laadpaal, ik zie er van komen dat het elektra netwerk in NL in de toekomst overbelast gaat worden in België is dat nu al aan de orde....
Over gebrek aan grondstoffen voor accu's en het recyclen ervan hebben we het maar niet....
https://topgear.nl/autonieuws/tesla-mod ... t-1-op-50/
Vandaar mijn inschatting op ca. € 11.000,- voor de bus in 2023.
Laden aan de laadpaal is in principe niet nodig, het laden wordt verzorgd door het aggregaat. Het zou al mooi zijn wanneer (druppel) laden aan 230 volt tot de mogelijkheden behoort, is de accu in ieder geval vol bij vertrek. Ook het voor verwarmen van het accupakket bij vertrek op 230 volt is dan een mogelijkheid, tijdens het rijden kunnen deze ook nog verwarmd worden door het koelsysteem van het aggregaat.
Overigens gebruik ik mijn bus/camper niet in de winter, deze staat dan in de stalling.
Wanneer het vermogen van de elektromotor niet meer is dan 120 pk is om die reden koeling van het relatief kleine accupakket ook niet nodig.
De Tesla Hybrid is ook geen stekker auto...…dus wel vergelijkbaar.
Helaas moet ik Theo gelijk geven en heb ik niet de illusie dat ik in de toekomst belasting vrij rond mag rijden. Ook de elektrische auto's zullen in de toekomst weer belast gaan worden, de overheid moet ergens het geld vandaan halen. Het slijten van banden en remmen maar ook van het asfalt zal ook het nodige fijnstof opleveren, dus emissie vrij zijn deze zware EV's ook niet...Theo Postma schreef: ↑09 jan 2020 17:04
Het zal niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt, ik geef er geen cent voor het vertrouwen van de overheid.
En zo als de regelgeving nu is, de eerste type goedkeuring geld van het voertuig, wat je later er ook aan doet.
Je gaat nooit onder een ander belasting regiem vallen.
Theo
Ombouwen naar volledig elektrisch is m.i. niet haalbaar, de bus wordt te zwaar met een te kleine actieradius en de mogelijkheden van het camper gedeelte worden veel beperkter. Ook op plaatsen kamperen waar geen laadpalen zijn is dan geen optie meer...
Maar vooral onbetaalbaar door het grote dure accupakket
Het is heel prettig dat je niet afhankelijk bent van een laadpaal, ik zie er van komen dat het elektra netwerk in NL in de toekomst overbelast gaat worden in België is dat nu al aan de orde....
Over gebrek aan grondstoffen voor accu's en het recyclen ervan hebben we het maar niet....
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.
Groetjes,
Arjan
- Tjisse
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 16 jul 2012 17:59
- Locatie: Zwolle
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
ik was wat aan het rondsnuffelen en kwam onderstaande mensen tegen die een t3 synchro electrisch hadden gemaakt, met een actiradius van 150 km wat later nog 300 km gaat worden.
naar mijn idee echt geniaal.
https://www.youtube.com/channel/UCHOCdc ... fR1qoW4Atg
naar mijn idee echt geniaal.
https://www.youtube.com/channel/UCHOCdc ... fR1qoW4Atg
mvg Tjisse
LBX 2.0CU op LPG '81
LBX 2.0CU op LPG '81
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Die volg ik al een tijdje, ze hebben ook hun 'problemen' gekend.
Dus bus is omgebouwd en werd gehomologeerd in Hongarije omdat het in Frankrijk niet kan. Ze staat volgens mij ook op Hongaarse platen en verzekering om eea te omzeilen.
Dus bus is omgebouwd en werd gehomologeerd in Hongarije omdat het in Frankrijk niet kan. Ze staat volgens mij ook op Hongaarse platen en verzekering om eea te omzeilen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Ik denk dat het je als 'prive' persoon hier in NL ook niet zo makkelijk zal lukken als met een benzine/diesel motorombouw. In de EU regels en toelatingen staat volgens mij dat bij (wijzigen en ombouw) E-voertuigen individueel en op actuele normen en eisen moet worden gekeurd. Dus niet de eisen ten tijde van ingebruikname van het voertuig.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
https://www.pzc.nl/auto/maak-je-auto-ze ... ~afc52f05/
doe er maar 2 voor in de syncro.
mja, en dan het keuren volgens de normen...
https://www.autoblog.nl/archive/2010/11 ... nutselaars
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... quirements
doe er maar 2 voor in de syncro.
mja, en dan het keuren volgens de normen...
https://www.autoblog.nl/archive/2010/11 ... nutselaars
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... quirements
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Hoop mensen met een mening..
Enige wat ik wil zeggen. Ik heb ook een Prius Hybride (oude versie, beperkte EV radius en een werkelijk gemiddeld verbruik van 1 op 21 over 65.000km) en denk dat, kijkende naar de hybride manier van rijden, en naar gebruik van een T3 (camper) in mijn geval er relatief weinig EV kilometers zullen zijn omdat je met camperen eerder gemiddeld 60 tot 80 zal rijden dan 50. (Los ervan of je lang 50 EV kan rijden met een zware blokkendoos bus)
De ontwikkelingen zijn goed en mooi, maar ik wacht zeker af tot de ontwikkelingen zo ver zijn dat het er realistische waarden worden behaald passend bij mijn gebruik
Enige wat ik wil zeggen. Ik heb ook een Prius Hybride (oude versie, beperkte EV radius en een werkelijk gemiddeld verbruik van 1 op 21 over 65.000km) en denk dat, kijkende naar de hybride manier van rijden, en naar gebruik van een T3 (camper) in mijn geval er relatief weinig EV kilometers zullen zijn omdat je met camperen eerder gemiddeld 60 tot 80 zal rijden dan 50. (Los ervan of je lang 50 EV kan rijden met een zware blokkendoos bus)
De ontwikkelingen zijn goed en mooi, maar ik wacht zeker af tot de ontwikkelingen zo ver zijn dat het er realistische waarden worden behaald passend bij mijn gebruik
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Lang leve de voorkamerdiesel...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
EV rijden is een redelijk algemeen gebruikte term voor elektrisch rijden. Als je in mijn prius op de EV knop drukt onderdruk je benzine motor om te ondersteunen. (In mijn auto kan dat tot max 70km/u onder extreem ideële omstandigheden)
CW van ongeveer 0,30 van een bus is zeker niet slecht maar het blijft een zware blokkendoos
CW van ongeveer 0,30 van een bus is zeker niet slecht maar het blijft een zware blokkendoos
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Dat is dan een gemiddelde, mijn Caravelle met banken: ledig voertuig 1504 kg en massa rijklaar 1604 kg.hylkeanne schreef: ↑29 mei 2020 16:47https://www.teedrie.nl/t3-afmetingen/combi-banken/
Hier lees ik dat een T3 met banken 1548 kilogram weegt. Een moderne Transporter met banken weegt bijna 1800 kilogram.
Groet,
Erik.
Re: WBX camper bus ombouwen naar Hyper Hibrid?
Precies daarom verbruikt een 1.6 diesel in een T3 net zoveel als in een Golfje... of toch niet?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen