Isolatie (tja...)

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Armando113 schreef: 23 mar 2020 20:04 Advies van de reeds niet meer bestaande sound deadening shop


2 – Absorb Sound
Once you have killed the vibrations you need to deal with the airborne noise that is still coming through the doors and floor etc. It is only practical in a vehicle to absorb the higher frequencies therefore a range of foam products are available to apply on top of your damping mats and to fill hollow voids etc. (These foams are also excellent at isolating trim panels that may rattle or squeak)


1 x Silent Coat Bulk 40 Sheet Pack
1 x Silent Coat Absorber 15 Bulk Pack dat is dus dat schuim op bovenstaande foto,
3 x Dodo Mat Pro Barrier

Closed cell foam based products are the ideal choice for insulating a campervan. They are waterproof and are applied directly to the metal panels. This direct application means they act as moisture barrier, insulation and soundproofing in one clean low profile layer.


Er zijn gewoon teveel meningen. ... .. . ARRRRGHHH
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je ziet door de bomen het bos niet meer.

1) deurrubbers/windruispakket
2) plaatwerk ontdreunen met alubutyl of sandwich met coating en ingeplakt metaalplaat (bv staalbouw, schepen en bussen)
3) holle ruimten vullen met absorbtie (schapenwol lijkt mij wel geschikt maar niet te strak proppen want dat verslechterd het ademen)
4) interieur stofferen en/of meubileren
5) technische staat optimaal (trillingvrij, motorkappen, betere uitlaat, juiste banden, afwerking wielbakken)

en tussen door eens meten met decibelmeter wat dat tussen je oren doet. Dan weten wij ook wat je bereikt.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 23 mar 2020 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

Het meest irritante vind ik dat ik alle informatie die ik vind door een sponsorzeef moet halen en dan blijft er weinig objectieve informatie over. Het is allemaal online marketing.
Hoe weet ik nou dat zo'n sound absorber plaat echt nut of die vraag stelde ik al eerder je echt zoveel ontdreuning moet gebruiken als sommige doen (de hele bus beplakken) of is zo'n coating zoals hylkeanne zegt echt net zo goed of beter. of levert schapenwol, Mikel Moen zweert erbij anderen vervloeken het, met wat ontdreuning het zelfde resultaat.
En dit gaat alleen over de vloer en de wanden. bandenherrie en wind komt later aan bod. Laten we eerst maar eens de basis tackelen.
Laatst gewijzigd door Voormalig Lid 15 op 23 mar 2020 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je wilt objectiviteit over iets dat je subjectief benaderd? Het zit tussen je oren weet je wel?

Natuurlijk kan je verbetering bereiken maar soms is dat relatief want bij een stillere bus ga je wellicht ook wat harder rijden. 90 of 100+ is een veel groter verschil dan de bus vol beddengoed en weekendtassen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door luizenbos »

De vraag had ook al ergens anders gesteld daar is een heel verhaal voor je ingetikt :wink:
het zelfde hier .

Dus je begint met reckhorn ABX voor de antie dreun dan arma flex en ook in de wanden schapen wol dat ga ik doen . zie ook mijn topic
daarna kun je steeds iets meer aan pakken naar beoordeling van je eigen gehoor .

Je zal toch ergens moeten beginnen :mrgreen: wie niet is om een fout te maken is tot niet in staat ---- en een aanpassing van wensen kan altijd
later .

Roon was me voor [[thumbup]]
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door insomnia »

Armando113 schreef: 23 mar 2020 17:30 Wat zou jij aanraden dan?
Ik ben van team schapenwol 8) :buiken: en rubbermat en de matrassen, en het interieur en niet te vergeten heel veel Mike Sanders vet.

Ja ik heb enkele bitumen anti dreun matjes op grote plaatwerkdelen gedaan. En als ik iets zou moeten laten vervallen is dat het..
viewtopic.php?f=24&t=10301&start=176#p299050
In mijn topic, vanaf bovenstaande pagina zie je als het goed is de schapenwol, anti dreun platen en rubber ondervloer mat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Theo Postma »

maak een lijstje met verbeter punten en accepteer dat je af en toe een miskoop maakt.
Vink dan stuk voor stuk af, met vermelding welke winst je geboekt hebt, wel met een dB meter gemeten natuurlijk.
Aan het eind van je lijst kun je dan zien welke aanpassing de meeste (gemeten) winst heeft gebracht.
suc6 [[thumbup]]

Theo
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

oke Jullie hebben een punt. Eerst maar eens laten lassen maar dat zal dankzij het virus wel even duren en dan gewoon beginnen.
Ik zal het gedetailleerd bijhouden en hier achterlaten in een nieuw topic maar zoals ik al zei na het coronavirus
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

luizenbos schreef: 23 mar 2020 20:31 De vraag had ook al ergens anders gesteld daar is een heel verhaal voor je ingetikt :wink:
het zelfde hier .

Dus je begint met reckhorn ABX voor de antie dreun dan arma flex en ook in de wanden schapen wol dat ga ik doen . zie ook mijn topic
daarna kun je steeds iets meer aan pakken naar beoordeling van je eigen gehoor .

Je zal toch ergens moeten beginnen :mrgreen: wie niet is om een fout te maken is tot niet in staat ---- en een aanpassing van wensen kan altijd
later .

Roon was me voor [[thumbup]]
Twee keer ben ik daar dankbaar voor [[toast]] Maarrrrr....
Oorspronkelijk vroeg ik niet om hulp of tips daarin heb ik mee mee laten slepen door alle enthousiaste ideeën. dit waren mijn oorspronkelijke vragen of althans degene die nog niet beantwoord zijn

Zijn er verschillen tussen de volgende merken? (behalve de prijs enzo)

-silent coat €32,50 m2 2mm / €53,75 m2 4mm

-reckhorn ABX €18,25 m2 2mm

-noico 2mm €16,50 m2

Is 4mm beter dan 2mm of wat is het verschil?

Is 40% oppervlakte afdekken genoeg?
Of kun je ook hetzelfde resultaat krijgen met minder?

Waarom dekken sommigen het helemaal af?


___________________________________


Geluidsisolatie platen.
______________________

Zijn er verschillen tussen de volgende merken?

-Armaflex 19mm €15 m2

-Silent coat noise buffler 20mm €35 m2 (aluminium laag voor temperatuur isolerende eigenschappen)

-Noico red 8mm €20 m2 (aluminium laag voor temperatuur isolerende eigenschappen)

Hebben deze temperatuur regelende eigenschappen zin en/of doen ze afbreuk aan de akoestische eigenschappen?

Alleen van de rode zou ik het antwoord wel willen weten :oops:
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ik sluit me aan bij het bovenstaande van Ronald en Frits je moet ergens beginnen inderdaad. Even naar de prijs kijken kan soms ook al helpen om wat weg te strepen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je kan er een hele origami van maken maar 40% is wel nodig ja. (als je er al bij kan om te plakken) Helemaal afdekken is denk ik subjectief iets tussen de oren. Aan de andere kant, is meer massa en massa dempt. Op de vloer zou dat kunnen maar dan leg ik liever een dikke losse stalmat met eventueel tapijt erop.

temperatuur regelende eigenschappen? Dat gaat wel ver. aluminium laag isoleert niet, reflecteert. 1 product met meerdere eigenschappen als ontdreunen, isoleren en damplaag is het dan ook 3 keer net niet. Beter 1 laag ontdreunen, 1 laag absorptie, 1 damp remmende laag.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Voormalig Lid 15

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 15 »

[[thumbup]] Bedankt Roont3
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door insomnia »

hylkeanne schreef: 22 mar 2020 22:21 Mijn ervaring is dat het windgeruis op nummer 1 staat bij bussen die slechts het standaard (versleten) deurrubber hebben, en niet de 2 extra optionele rubbers. Het vernieuwen van de rubbers en het plaatsen van de optionele als je ze nog niet hebt is een wereld van verschil. Daarna komt het geluid van de banden en pas daarna het geluid van de (diesel)motor.
[[uuhhmm]] hmzzz die originele set moet ik ook nog ergens hebben slingeren.. ooit op de kop getikt, nooit gemonteerd [[uuhhmm]]

Toch maar es graven
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Mijn bouwkundeleraar op de zaterdag HTI in Amsterdam zei altijd: "Ventilatie, ventilatie, ventilatie !", ter voorkoming van rot.
En hij was een fanatiek baasje, hij gaf les op de zaterdag zodat ie niet thuis hoefde te zitten. En hij had ook allemaal potjes gevuld met water en daarin verschillende isolatiematerialen. Piep, glaswol, steenwol etc. Die potjes waren destijds al 12 jaren daarvoor gevuld en kon je zien wat er na meer dan 10 jaren van overbleef. En naarmate het jaar vorderde werd hij steeds fanatieker. En ook beetje raarder. En op een zaterdag hoorden we van de rector dat hij geen les meer mocht geven en maar overspannen thuis moest blijven.

Ralph, ik vind die op plaatjes en uitleg op T3 info maar moeilijk te zien hoe je zelf dat soort profielen kunt maken. Kan jij jou profielen niet eens duidelijk fotograferen en posten?
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door insomnia »

Ja hoor

Maar:
insomnia schreef: 24 mar 2020 19:14 Toch maar es graven
:roll:
:buiken:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
vwt3fan
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 jun 2009 22:22
Locatie: Hoogezand

Re: Isolatie (tja...)

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Ha tof, en wie weet kom je bij het graven nog wel meer leuks en vergetens tegen...? :D Ik ben gister en vandaag voornamelijk bezig geweest met opruimen en ruimte maken voor uitgebouwde motoren en kwam veel dinge tegen die ik zocht of zelfs vergeten was !
Bij mijn hooogdak bus en hiero in het Hooge Noorden, waar het altijd waait, giert het mega bij mijn deuren en ben ik ook al wel eens ermee bezig geweest maar kwam er niet goed uit. Opmerkelijk van dat gegier is dat naarmate ik zuidelijker kom, het minder wordt. Ik vermoed dat de luchtvochtigheid ook een rol speelt.

Armando, ik zou sowieso de buitenpanelen ontdreunen en als je 40% niet vertrouwd doe je gewoon 60% of helemaal! En ter conservatie Mike Sanders in het carrosserie binnenwerk. Ik heb het helemaal volgebrand met een rol dakleer die ik voor €40,- had gekocht via marktplaats en dat bevalt prima.
Daarnaast zou ik snuffelen of je niet ergens een flink stuk duur dik schapenwollen tapijt op de kop kunt tikken. En leg je die (evt. met geribbeld rubber ondervloer) ongelijmd over alle vloeren (ook in de bestuurderscabine op de vloer, onder en achter de stoelen, boven de wielbakken) en plak je dat tapijt op de achterkant van de binnenpanelen, zodat er geen contact is met het ijzer van de buitenpanelen. En je kan ook nog je hele dak aan de binnenkant met dat tapijt beplakken. En zo heb je flinke geluidsreductie van buiten en tegelijkertijd binnen absorbatie van geluid.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Plaats reactie