Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Beste allen!

Ik / wij moeten ons nog even officiëel voorstellen, dat komt spoedig uitgebreider, maar nu even kort:

Mijn vriendin en ik hebben een kleine maand geleden Barry gekocht: een prachtige kanariegele T3 Camper uit 1981, voorzien van de (tot nu toe heerlijke) 2.0 CU LBX luchtgekoelde benzinemotor (70 PK).

Barry is zowel uiterlijk (geheel roestvrij en hard) als motorisch (volledige motorrevisie twv 4500 euro bij 190.000 km, huidige km-stand 200.00)
zeer goed in orde, en klinkt ook erg gezond en levenslustig. We gaan het interieur op een paar punten wat opfrissen / verbeteren, maar verder lijkt Barry een zeer fijne aankoop geweest te zijn, en een ideale basis voor vele jaren plezier!

Nu mijn vraag.

We gaan er aanstaande vrijdag mee naar Zwitserland (Alpen), en vanuit daar naar Italië (Dolomieten). Ten minste, dat is het plan.
Aan jullie de vragen: Kan dat zomaar? Is Barry hier wel geschikt voor? is 70pk in het huidige verkeer voldoende om Barry zijn 1700+ kilo omhoog te sleuren? Wat nou als hij te warm wordt? Hoe merken we dat? Lampjes? Rook? Brand? :)

We willen Barry absoluut niet te veel pijn doen, en al helemaal geen domme dingen uithalen. Dus alle tips / waarschuwingen / bemoedigende woorden / wijsheid is/zijn welkom!

Met hartelijke groet, Anja en Vincent

PS. Foto's komen ook spoedig! :D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4996
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In de bergen rijden: toeren maken. In dezelfde versnelling naar beneden als omhoog. Kan er weinig mis gaan. Qua motor dan.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1371
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Ewout »

Dat gaat Barry prima lukken hoor. En zoals Michel zegt: de motor goed op toeren houden. Dus ruim op tijd terugschakelen en hoog in zijn toeren houden. Mocht je vrezen dat je motor te warm wordt, dan gewoon even stoppen.
Ander tip is bij mogelijke oververhitting: je kachel op de warmste stand. Dan geeft je motor maximaal hitte af. Nadeel is dat het in je bus ook stervensheet wordt....
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Steven V »

Ook in 1981 reden auto's al over bergen heen. Waarschijnlijk nog meer dan tegenwoordig, want toen waren er minder tunnels. OK, ook minder auto's. M
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 971
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Kachel in warmste stand gaat weinig opleveren bij een Luchtboxer.
Eerste proeve van bekwaamheid is de helling in de E411 bij Namen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zorg in ieder geval voor goede remmen. En een stopblok om voor de wielen te plaatsen bij de hand (kan ook je leveler zijn).

Trek je niks aan van snellere chauffeurs. Rij je eigen tempo (tempo van je bus dan) en als je het 'te druk' vind achter je zoek dan even ruimte om te laten passeren. (het helpt als je bij voldoende overzicht op weg/tegenliggers de ruimte schept door uiterst rechts te rijden en je richtingaanwijzer te gebruiken, dan weten snelle jelle's dat er ruimte is om in te halen)

Wat temperatuur betreft, olietemperatuurmeter kan dan uitkomst bieden.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Wow, wat een toffe en snelle reacties al, dank jullie allen!

Als ik het tot nu samenvat:

1. Ja, dat kan zeker (want dat kon in 1981 ook al - dit was ook één van mijn eigen argumenten)
2. Rij je eigen tempo en laat je niet opjagen (gaat zeker niet gebeuren, zo 'rollen' wij niet)

Maar:

3. Wat gebeurt er als de motor wél oververhit? Er is geen lampje op het dashboard dat je hiervan op de hoogte stelt? :)

Groeten! Vincent
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4996
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als je zorgt dat je olie op peil is en je houdt hem op toeren gebeurt dat niet. Zorg dat je iets 'gas' over hebt
Liever met minder gas, meer toeren in lage versnelling langzaam omhoog dan doorschakelen en plankgas omhoog. Wel zou ik de motor niet gelijk uitzetten als je op de top van het uitzicht wilt genieten. Even 4-5 minuten stationair laten draaien. Zit je tijd goed. Geniet ervan. Mooiste wat er is man, met de bus over een bergpas.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Dankjewel Michel! Ben heel benieuwd!

Ik zal je advies (en dat van anderen) ter harte nemen, gaat vast goedkomen!

Over olie gesproken, welk merk/type/viscositeit vinden jullie het meest geschikt voor dit type motor?

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Steven V »

engine diagram DJ.jpg
Dit is ook handig om te hebben van jouw blok. Hier kun je goed zien dat je toeren moet maken zodat je motor ook echt power levert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Hoi Steven,

Helaas (?) hebben wij niet de 112 pk sterke 2.1, maar een luchtgekoelde CU 2.0 met 70 pk :). Een soortgelijk diagram voor onze motor zou ik overigens wel mooi vinden om te hebben!

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Steven V »

Dat is precies wat ik bedoelde:
Steven V schreef: 16 sep 2020 18:29 Dit is ook handig om te hebben van jouw blok.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

BarryHetBusje schreef: 16 sep 2020 11:35Wat nou als hij te warm wordt? Hoe merken we dat? Lampjes? Rook? Brand?
Tja, bij luchtgekoelde tractoren o.a. Deutz (Güldner, etc.) zit een (puur) mechanische temperatuurmeter in een cilinderkop geschroefd die daar de temperatuur meet. Zoiets, maar voor de bus ongeschikt omdat de leiding veel te kort is en er zit vermoedelijk geen schroefdraad in de cilinderkop, waar je de voeler in kunt draaien.

Nu kwam ik wel dit bericht tegen: https://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?t=8962. Dus ook bij een luchtgekoelde VW boxer zou er een cilinderkop temp. meter geplaatst moeten kunnen worden.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 971
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Kijk ook eens hier voor nut en nadeel van een meter T2
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Helder, Steven! En dank, Coen en Erik. Een beetje nuancering kan geen kwaad. Vertrouwen op de degelijkheid van de techniek van 'toen', en zelf geen domme dingen doen, en de halve berg is al beklommen :).

Kunnen jullie (of anderen) me nog vertellen welke motorolie goed (het best?) is voor dit motorblok?

Vincent
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Even gekeken op de site van Kroonoil en daar wordt een 15W40, ACEA A3/B4 minerale motorolie geadviseerd voor de 2 liter CU motor (51 kW). Die olie voldoet ook aan de VW specificatie 501.01.
Minerale 15W40 motorolie kan (volgens VW) gebruikt worden bij buitentemperaturen vanaf -15°C en iedere 7500 km verversen.
Een semi-synthetische olie 15W50, ACEA A3/B4 zou ook kunnen.

In mijn bus, met 2,1 l WBX injectie, gooi ik een vol synthetische motorolie 5W40, ACEA A3/B4. Dit wordt op de site van Kroonoil ook aangegeven. Deze olie mag volgens VW gebruikt worden in het buitentemperatuurtraject van -30°C tot +35°C.

Groet,

Erik
Plaats reactie