Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

10W60 is bestand tegen hogere temperaturen en daarmee zeer geschikt voor een luchtkoeler waarbij de olie erg warm kan worden. Verder zou 15W50 ook nog kunnen.

Hylke
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 16 sep 2020 23:4510W60 is bestand tegen hogere temperaturen
Is dat zo?
Castrol EDGE 10W60 heeft een vlampunt van 203°C. De Castrol GTX 15W40 heeft een vlampunt van 208°C.
Een W60 olie is wel dikker dan een W40 olie bij dezelfde (hoge) olietemperatuur.
In een gereviseerd blok waar alles weer netjes aan de fabrieksspecificaties voldoet is een 'dikke' olie niet nodig en kan zelfs nadelig werken.
Een dikke olie wordt moeilijker rondgepompt (minder liters per minuut door het blok), waardoor de koelende functie van de olie afneemt.
Shell adviseert Shell Helix HX7 10W40 (in de 2,0 CU, vlampunt 246°C) en Mobil adviseert Mobil 1 15W50 (juist omdat de olie in een luchtgekoelde motor doorgaans heter wordt, vlampunt 232°C)

Tegenwoordig wordt in moderne motoren dunne olie gebruikt 0W30 of 0W20 vanwege betere inwendige koeling (en uiteraard brandstofbesparing).

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Wederom dank, mannen!

Samengevat: 10W40, 15W40, en 15W50, volledig mineraal olie is het beste geschikt, van een premium fabrikant à la Shell, Mobil, of Castrol.

Ik ga vanavond controleren wat er nu inzit (het is de olie die er na volledige revisie in is gekomen), en weet nu dus ook wat er bij in moet.

In jullie ervaring: is dit een blok wat olie verbruikt en dus regelmatige controle behoeft? Of zal dat na revisie niet/nauwelijks aan de orde zijn?

Ik zal het in alle gevallen zelf met regelmaat controleren, maar ik vind het leuk om op deze manier kennis op te doen :).

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Steven V »

Ik zou het in het begin gewoon even bijhouden. Als het blok goed is gereviseerd zou deze geen olie mogen gebruiken.

Bij mijn bus controleer ik het af en toe, maar er hoeft nooit wat bij. Ik heb dus ook geen olie bij me onderweg. Dat is in de 18 jaar 1 keer misgegaan, toen er een lek in het rubber van de oliekoeler zat. Maar goed, olie kon ik onderweg goed bemachtigen.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door casss »

Goedemorgen;

Ik gebruik zelf castrol 20w50 classic oil in mijn CU.
Als ik jou was zou ik checken:
Zijn de banden niet te oud
Zien je brandstofleidingen er fris uit
Zit het doorvoerrubbertje van de brandstofleiding er nog in tussen motorruimte en onderkant auto
Leg een reserve v-snaar achterin
Zorg dat je olie bij je hebt om bij te vullen. Ik zou na de eerste 1000km even checken of hij verbruikt.
Zijn de accupolen onder de stoelen afgeschermd, zodat er geen kortsluiting kan ontstaan tegen de afdekklep of het stoelframe.
Is je reservewiel opgepompt.
Heb je een krik en een wielsleutel die zowel voor als achter past aan boord?
gr, Cas
sjoerd_b
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Het is te doen, maar vraagt wel om een aangepaste rijstijl ten opzichte van modern verkeer.
Ik zou minimaal een olie temperatuur meter plaatsen, en nog liever een temperatuur sensor op de cilinderkop plaatsen (met een ring onder bougie 3).

Zelf heb ik heel wat bergen beklommen met de 2 liter, en alles gehaald. Maar soms wel flink terug schakelen.
Mvg, Sjoerd
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2049
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Als je betere interne koeling wil moet je in ieder geval niet kiezen voor minerale olie. Synthetische olie is beter in staat warmte af te voeren. Die dunne 'moderne' W20 olie is bij 100+ graden net water. Hierdoor is het tegenwoordig weer normaal geworden dat motoren olie verbruiken.

https://products.liqui-moly.com/molygen-15w-50-3.html
Ik ben vorig jaar van Castrol overgestapt naar Liqui Moly, ontwikkeld en geproduceerd in Duitsland. Ook zij adviseren 15W50 voor een CU motor. Een W60 olie zou ik alleen doen als je in de winter niet rijdt.

Overigens gebruikt BMW al jaar en dag 10W60 voor hun modellen die zwaarder belast worden. Tegenwoordig hebben ze een speciale 10W60 versie voor hun turbomotoren. Ik durf wel te stellen dat een 2.0 CU in de bergen net zo zwaar al dan niet zwaarder belast wordt als een sportieve BMW.
https://bmwshop.ekris.nl/nl/accessoires ... e-10w-60-m

Hylke
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

BarryHetBusje schreef: 17 sep 2020 09:19Samengevat: 10W40, 15W40, en 15W50, volledig mineraal olie is het beste geschikt, van een premium fabrikant à la Shell, Mobil, of Castrol.
Vroeger was er alleen minerale olie en dat werd toen voorgeschreven en gebruikt, maar tegenwoordig zijn er ook (duurdere) volledig synthetische oliën en in sommige gevallen zijn die net zo goed of beter dan minerale oliën. Een minerale olie verouderd wel sneller (vandaar een verversingstermijn van 7500 km).
De Shell Helix HX7 10W40 is een semi-synthetische motorolie (een mengsel van mineraal en synthetisch) en een heleboel multigrade oliën zijn semi-synthetisch.

Ik kijk meestal ook even naar de oliespecificaties (o.a. de viscositeit van de olie bij 100°C en bij 40°C).

Overigens is er na revisie, als het goed is, een ongedoopte inloopolie gebruikt die na zo'n 500 - 1000 km vervangen dient te worden door een 'normale' motorolie (met dopes). Tegenwoordig is een ongedoopte olie amper nog te koop.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4996
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ieder zijn eigen oliereligie, maar ik zou inderdaad na revisie voor de eerste keer na ca 500 - 1500 km de olie verversen voor een moderne(re) variant met een passende specificatie. Blijf weg van xW30, maar xW40, xW50 allemaal prima. De 10W60 van Hylke lijkt mij persoonlijk wat overdreven. Vergeet niet dat je oude blokje met een kwalitatief veel slechtere olie ook al 200.000 km kon halen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

In chronologische volgorde:

- Dank, Steven! We zullen het oliepeil af en toe controleren
- Dank, Cas! Ik neem alles ter harte. Enige wat ik niet ken: het doorvoerrubbertje? Hoe controleer ik dat (waar zit het :))?
- Dank, Sjoerd! We hebben vertrouwen. Olietemperatuur/temperatuursensor is mogelijk een goed idee, voor later!
- Dank, Hylke! Goede info all around. Ik neig nu naar 15W50, halfsynthetisch, A-merk. Volgens mij kan het dan niet (hier op) fout gaan.
- Dank, Erik en Michel! Ik denk dat de eerste oliewissel na revisie reeds heeft plaatsgevonden (ik vertrouw de vorige eigenaar op zijn passie voor de bus, en zijn punctualiteit en goede zorgen), maar ga dit vanavond nog even bij hem navragen! Dubbel genaaid houdt beter ;)

Ik ben nu al fan van dit forum.

Als jullie (of anderen) nog meer tips and trics hebben, graag! Ik ben zelf ook motorrijder, en bemerk op dit forum eenzelfde enthousiasme (en persoonlijke voorkeur / religie) als op www.motor-forum.nl, leuk :)

Groeten, Vincent
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3714
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hier zijn vele motorrijder actief dus zou zeggen show je motor maar :D
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1230
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik ben ooit in de bergen geweest met mijn 1.6 diesel (49 pk) en dat ging maar niet snel. Nu ga ik met een 1.8 16v benzine met 130+ pk de bergen in, dat kan snel. Maar in beide gevallen ben ik blij dat ik goede remmen heb met op tijd ververste remolie en vrij lopende remmen. Die worden nl warmer met naar beneden rijden dan mijn blok omhoog.

Veel plezier en die CU trekt dat makkelijk hoor. Ik verwacht dat je remmen in dezelfde staat zijn als de rest van je bus maar ik dacht ik noem het even.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?

Ongelezen bericht door casss »

@vincent; dat doorvoerrubbertje zit in de metalen beplating rondom de motor.

Het beschermt de brandstofslang tegen doorslijten op dat punt.

De locatie is te beschrijven als;

Als je naar het luchtfilterhuis kijkt, heeft deze 2 aanzuigroutes. Een is uit de motorruimte en 1 is voorverwarmde lucht die langs de cilinders is gekomen.
Het doorvoorrubbertje zit precies links achter de aansluiting voor de voorverwarmde lucht. Als je de brandstofslang vanaf het t-stukje volgt, moet je hem vanzelf tegenkomen. Hij zit dus echter niet direct in het zicht.
gr, Cas
Plaats reactie