Het is te doen, maar vraagt wel om een aangepaste rijstijl ten opzichte van modern verkeer.
Ik zou minimaal een olie temperatuur meter plaatsen, en nog liever een temperatuur sensor op de cilinderkop plaatsen (met een ring onder bougie 3).
Zelf heb ik heel wat bergen beklommen met de 2 liter, en alles gehaald. Maar soms wel flink terug schakelen.
Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
Vroeger was er alleen minerale olie en dat werd toen voorgeschreven en gebruikt, maar tegenwoordig zijn er ook (duurdere) volledig synthetische oliën en in sommige gevallen zijn die net zo goed of beter dan minerale oliën. Een minerale olie verouderd wel sneller (vandaar een verversingstermijn van 7500 km).BarryHetBusje schreef: ↑17 sep 2020 09:19Samengevat: 10W40, 15W40, en 15W50, volledig mineraal olie is het beste geschikt, van een premium fabrikant à la Shell, Mobil, of Castrol.
De Shell Helix HX7 10W40 is een semi-synthetische motorolie (een mengsel van mineraal en synthetisch) en een heleboel multigrade oliën zijn semi-synthetisch.
Ik kijk meestal ook even naar de oliespecificaties (o.a. de viscositeit van de olie bij 100°C en bij 40°C).
Overigens is er na revisie, als het goed is, een ongedoopte inloopolie gebruikt die na zo'n 500 - 1000 km vervangen dient te worden door een 'normale' motorolie (met dopes). Tegenwoordig is een ongedoopte olie amper nog te koop.
Groet,
Erik.
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
Ieder zijn eigen oliereligie, maar ik zou inderdaad na revisie voor de eerste keer na ca 500 - 1500 km de olie verversen voor een moderne(re) variant met een passende specificatie. Blijf weg van xW30, maar xW40, xW50 allemaal prima. De 10W60 van Hylke lijkt mij persoonlijk wat overdreven. Vergeet niet dat je oude blokje met een kwalitatief veel slechtere olie ook al 200.000 km kon halen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- BarryHetBusje
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
In chronologische volgorde:
- Dank, Steven! We zullen het oliepeil af en toe controleren
- Dank, Cas! Ik neem alles ter harte. Enige wat ik niet ken: het doorvoerrubbertje? Hoe controleer ik dat (waar zit het )?
- Dank, Sjoerd! We hebben vertrouwen. Olietemperatuur/temperatuursensor is mogelijk een goed idee, voor later!
- Dank, Hylke! Goede info all around. Ik neig nu naar 15W50, halfsynthetisch, A-merk. Volgens mij kan het dan niet (hier op) fout gaan.
- Dank, Erik en Michel! Ik denk dat de eerste oliewissel na revisie reeds heeft plaatsgevonden (ik vertrouw de vorige eigenaar op zijn passie voor de bus, en zijn punctualiteit en goede zorgen), maar ga dit vanavond nog even bij hem navragen! Dubbel genaaid houdt beter
Ik ben nu al fan van dit forum.
Als jullie (of anderen) nog meer tips and trics hebben, graag! Ik ben zelf ook motorrijder, en bemerk op dit forum eenzelfde enthousiasme (en persoonlijke voorkeur / religie) als op www.motor-forum.nl, leuk
Groeten, Vincent
- Dank, Steven! We zullen het oliepeil af en toe controleren
- Dank, Cas! Ik neem alles ter harte. Enige wat ik niet ken: het doorvoerrubbertje? Hoe controleer ik dat (waar zit het )?
- Dank, Sjoerd! We hebben vertrouwen. Olietemperatuur/temperatuursensor is mogelijk een goed idee, voor later!
- Dank, Hylke! Goede info all around. Ik neig nu naar 15W50, halfsynthetisch, A-merk. Volgens mij kan het dan niet (hier op) fout gaan.
- Dank, Erik en Michel! Ik denk dat de eerste oliewissel na revisie reeds heeft plaatsgevonden (ik vertrouw de vorige eigenaar op zijn passie voor de bus, en zijn punctualiteit en goede zorgen), maar ga dit vanavond nog even bij hem navragen! Dubbel genaaid houdt beter
Ik ben nu al fan van dit forum.
Als jullie (of anderen) nog meer tips and trics hebben, graag! Ik ben zelf ook motorrijder, en bemerk op dit forum eenzelfde enthousiasme (en persoonlijke voorkeur / religie) als op www.motor-forum.nl, leuk
Groeten, Vincent
- luizenbos
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3739
- Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
- Locatie: noordholland
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
Hier zijn vele motorrijder actief dus zou zeggen show je motor maar
groetjes Frits
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000
viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
Ik ben ooit in de bergen geweest met mijn 1.6 diesel (49 pk) en dat ging maar niet snel. Nu ga ik met een 1.8 16v benzine met 130+ pk de bergen in, dat kan snel. Maar in beide gevallen ben ik blij dat ik goede remmen heb met op tijd ververste remolie en vrij lopende remmen. Die worden nl warmer met naar beneden rijden dan mijn blok omhoog.
Veel plezier en die CU trekt dat makkelijk hoor. Ik verwacht dat je remmen in dezelfde staat zijn als de rest van je bus maar ik dacht ik noem het even.
Groeten Michiel
Veel plezier en die CU trekt dat makkelijk hoor. Ik verwacht dat je remmen in dezelfde staat zijn als de rest van je bus maar ik dacht ik noem het even.
Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Re: Met een T3 Westfalia 2.0 CU door de bergen? Kan dat?
@vincent; dat doorvoerrubbertje zit in de metalen beplating rondom de motor.
Het beschermt de brandstofslang tegen doorslijten op dat punt.
De locatie is te beschrijven als;
Als je naar het luchtfilterhuis kijkt, heeft deze 2 aanzuigroutes. Een is uit de motorruimte en 1 is voorverwarmde lucht die langs de cilinders is gekomen.
Het doorvoorrubbertje zit precies links achter de aansluiting voor de voorverwarmde lucht. Als je de brandstofslang vanaf het t-stukje volgt, moet je hem vanzelf tegenkomen. Hij zit dus echter niet direct in het zicht.
Het beschermt de brandstofslang tegen doorslijten op dat punt.
De locatie is te beschrijven als;
Als je naar het luchtfilterhuis kijkt, heeft deze 2 aanzuigroutes. Een is uit de motorruimte en 1 is voorverwarmde lucht die langs de cilinders is gekomen.
Het doorvoorrubbertje zit precies links achter de aansluiting voor de voorverwarmde lucht. Als je de brandstofslang vanaf het t-stukje volgt, moet je hem vanzelf tegenkomen. Hij zit dus echter niet direct in het zicht.
gr, Cas