Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Dag allen,

Zoals hier: viewtopic.php?f=23&t=30694 te lezen vroeg ik me een paar weken geleden af of je 'zomaar' met een T3 2.0 CU uit 1981 de bergen in kon, of dat je toch echt rekening met bepaalde zaken moest houden. Inmiddels zijn mijn vriendin en ik ruim een week terug van onze eerste 'verre' trip met Barry, onze gele T3. Hieronder wat bevindingen, opmerkingen en vragen!

Ten eerste: we waren van plan om via Duitsland naar Zwitserland te rijden, daar de Alpen te doorkruisen en vervolgens koers te zetten naar de Dolomieten (Italië dus), om via Frankrijk en België terug te rijden. Niet alleen voortschrijdende corona gooide roet in het eten, ook de weersvoorspelling zorgde voor gewijzigde plannen. En: ook Barry deed dat!

NB: Barry rijdt zowel op benzine (luchtgekoelde 2.0) als op gas.

Bij onze tweede tankbeurt op dag 1, ergens halverwege Duitsland, startte Barry opeens niet meer. Als in, bij het omdraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets. Geen geluid van de startmotor die het moeilijk had, geen klik van een relais... echt helemaal niets. Stroom hadden we wel, getuige werkende verlichting, radio, etc. Na 20 pogingen hadden we net besloten om dan maar te gaan duwen, toen Barry opeens, alsof er niets aan de hand was, zijn startmotor liet klinken en de motor na wat moeite ook weer startte. Wij blij, wij verder rijden. Volgende tankstop geen enkel probleem.

Aangekomen bij de eerste camping (Terrassencamping Schlierbach, fijne plek 30 km onder Frankfurt), eerst aangemeld, alles klar, terug naar Barry die al klaarstond voor de slagboom... en niet meer aan wilde. Helemaal niet. Wederom: geen enkel geluid bij het omdraaien van de sleutel.

Campingeigenaar, zeer vriendelijk en behulpzaam, schoot te hulp en belde aan bij de buurman, toevallig Volkswagen-monteur :). Buurman stond onder de douche, dus even wachten... nog geen minuut later begint de eigenaar te lachen en roepen naar een andere man, 100 meter verderop. Deze komt naar ons toe en blijkt óók Volkswagen-monteur. Denk je pech te krijgen in Duitsland, ga dan kamperen in Schlierbach!

Ook monteur 1 meldde zich. Beide mannen aan het werk. Diagnose 1, na wat kijken, overleggen, en twee keer een stukje rijden (na aanduwen): dit is ofwel de bekabeling naar de startmotor, of de startmotor zelf. Volgende ochtend ADAC bellen voor definitieve diagnose.

Zo gezegd, zo gedaan, ADAC was pünktlich om 08:00 bij ons, tezamen met wederom (hoe aardig) één van genoemde monteurs. Nog wat overleg, doormeten en met een stok op de startmotor tikken - waarna Barry, die eerst niets deed, direct startte - en wederom dezelfde conclusie (2): startmotor kaduuk. Wat wil het toeval (al kan je in Schlierbach blijkbaar niet van toeval spreken): nog geen 8 kilometer verderop bevond (bevindt, eigenlijk) zich een man... die zich specialiseert in het reviseren van startmotoren, vooral die van Volkswagens. What are the odds?

Een lang verhaal vanaf nu iets korter: omdat deze diagnose op zaterdag werd gesteld en we het weekend moesten overbruggen, moest dat op deze camping. En bleek maar weer eens: als je 'gedwongen' wordt tot rusten, rust je het meest. Heerlijk!

Maandagochtend, na een tik met de tak op de startmotor, reed Barry met ons naar de startmotor-man. Die heeft, onder het genot van rond de 15 sigaretten (in een uur), nog meer gevoeld, getikt, 100 keer gestart, enkele kabels op weg naar de startmotor vervangen... ons Barry even goed warm laten rijden... hierna nog 100 keer gestart. En ja hoor... allemaal probleemloos. Geen enkele keer geen geluid. Conclusie 3: het is niet de startmotor. Waarschijnlijk waren het geoxideerde kabels. Jullie kunnen verder, succes!

Gedurende de rest van de trip heeft Barry ongeveer net zo vaak wél gestart, als totaal niet gestart. Overigens: met een helemaal koude motor, dus in de ochtend, elke keer probleemloos en binnen een paar slingers aan de krukas. Wanneer hij het niet op eigen kracht deed, hielp de trouwe tak direct. Conclusie 4: het is toch echt de startmotor. Toch?

Onze vragen aan jullie, niet alleen hierover maar ook over verdere ontdekkingen tijdens de trip:

1) Wat denken jullie?
2) Wij wonen in Groningen. Wat is in onze buurt / windrichting 'the place to be' om Barry langs te brengen voor verdere diagnose en reparatie?
3) Als de startmotor het wél doet, start Barry. Alleen: bij koude motor start hij makkelijker (vaak binnen 3 'zwengels') dan wanneer hij warm is (soms duurt het wel een seconde of 5, 6 goed hard 'zwengelen'). Is dit normaal? Volgens de startmotor-man niet. Hij zei dat Barry eigenlijk altijd direct of vrijwel direct zou moeten starten (bij een werkende startmotor). Waar kan dit aan liggen? Dit lijkt me te zitten in het brandstofsysteem, of is dit een te snelle conclusie?
4) Voor diagnose van deze situatie, kunnen we dan ook terecht op de door jullie bij 2) aangegeven plek?
5) Boven de 70, en bij wind van voren, begint het witte deel van de Westfalia-opbouw (boven de cockpit) te klapperen tegen de bus zelf. Barry zijn voorhoofd, zeg maar. Dit maakt heel veel lawaai (als in, oorverdovend) en hoewel het opgelost kan worden door een paar sokken tussen de overgang van opbouw naar voorhoofd te drukken, is dit natuurlijk niet de eindoplossing. Hebben jullie hier ervaring mee, en tips / advies?
6) Is het normaal dat Barry bij steile hellingen een stúk meer vermogen had wanneer we op benzine reden, dan op gas? Dit verschil was behoorlijk!
7) Gelet op punt 6: bij volgas op gas (haha) maakt Barry geluid. Het is het best te omschrijven als een laag, klaaglijk gehuil. Alsof er door te hoge druk iets ontsnapt. Gas wat terugnemen, geluid weg. Meer gas, geluid terug. Is dit bekend? Schadelijk? Herleidbaar? Moet dit opgelost worden? Hoe? :)

Een hele lap proza, hopelijk licht verteerbaar, maar her en der toch gevuld met serieuze informatie c.q. vragen. Wij zijn heel benieuwd naar jullie meningen en kennis. Vraag vooral verder als je dat wilt!

Als laatste nog een foto van Barry op reis als bijlage!

Groet, Vincent (en Anja) (en Barry zelf)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BarryHetBusje op 06 okt 2020 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
multirood
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 okt 2012 22:37
Locatie: Antwerpen Belgie

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door multirood »

Als het starten lukt op benzine en gas is het niet het brandstofgedeelte , alhoewel de afstelling op gas niet in orde lijkt.
Laat het ontstekingsgedeelte eens nakijken .
Groeten Steven
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door Steven V »

Hoi Barry,

mbt vraag 2: Ik woon in Zuidhorn, maar begon met T3's toen we nog 'in stad' woonden. Ik ging jaren naar garage het Noorden, vlakbij de Hornbach. Die hebben meer T3's en andere oudere VW's in onderhoud. Tegenwoordig ga ik naar Wagenfolks in Drachten. Die zijn gek van oude luchtgekoelde VW's.
mbt vraag 5: trek het rubber dat onder aan de bagagebak zit (net boven je voorruit) een stukje naar beneden. De bak sluit dan strakker aan op het dak. Ik heb hetzelfde een keer gehad na het opknappen van de bak.
mbt vraag 6: jazeker. Gas neemt aardig wat vermogen weg tov benzine.
mbt vraag 7: klinkt als 'stromingsgeluid'. Wij hebben dat ook in de CV bij een bepaalde radiatorkraan en bij mijn bus heb ik het ook. Maar meestal hoor ik het daar niet vanwege matras en bepakking achterin.

Je bus ziet er op de foto erg mooi uit trouwens. Lijkt strak in de verf te zitten. Het doek van het hefdak is dan een beetje jammer naar mijn mening. Deze is in het verleden niet goed naar binnen getrokken bij het sluiten van het dak, lijkt het.

vr gr andere Steven
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
Gebruikersavatar
motnamol
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Barry.
Startmotor probleem kunnen 2 dingen zijn. 1 - startrelais kan blijven plakken. van startmotor afhalen en dan inwendig schoonmaken,2- koolborstels kunnen versleten zijn.
Door tikken op startmotor maken ze weer even contact en dan start hij weer.

MVg Tom
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2980
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door insomnia »

Ik vul mbt 5 even aan.

Haal de bak er even af, controleer of alle beugels goed vast zitten. Want als ze los gelopen zijn van het dak blijf je geslapen houden.

Btw. Mooi avontuur met oplosbare problemen die je leuk hebt beschreven :D
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door Steven V »

Kan ook nog het (witte blokje van) contactslot zijn? Bij mij was revisie van de startmotor de oplossing trouwens. Volgens mij ben ik een keer voor een dynamo bij dit bedrijf in Assen geweest:
https://www.google.com/maps/@53.0056192 ... 312!8i6656
Ik ben daar toen erg goed geholpen!
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2776
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door krisg »

Kijk ook eens of er geen startonderbreking inzit die moeilijk doet, dat was bij onze Atlantic het geval.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 253
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door casss »

Ik had ook eerst last van problemen met starten. Bij mij was het de aansluiting tussen de draad vanaf de minpool en de carroserie waar geen goed contact werd gemaakt..
gr, Cas
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4955
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Ten eerste: dank allen, voor de reacties! Dit is precies waar ik op hoopte, ervaringsdeskundigheid die gedeeld wordt. :)

Als ik het goed begrijp kunnen, met betrekking tot punt 1, de volgende dingen aan de hand zijn:

- Ontsteking
- Startrelais (kan blijven plakken)
- Versleten koolborstels van startmotor
- Startonderbreking
- Contactslot
- Aarding / massa

Wat raden jullie ons aan, éérst de startmotor laten vervangen / reviseren (dank voor het adresje, Steven V), of eerst de andere opties uitsluiten?
Voor verder technisch onderhoud lijkt Wagenfolks in Drachten me een goeie, wederom dank Steven V!

Met betrekking tot Barry zijn klapperende voorhoofd (punt 5), ik ga eerst kijken of ik de bak / het rubber van de bak strakker / vaster kan krijgen. Zo niet, trek ik weer aan de bel :)

Blijft over punt 3: heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Gerelateerd aan het start(motor)probleem, of iets anders, brandstoftoevoer oid?
En punt 7, het 'stromingsgeluid' van de gasinstallatie. Is dit erg, kan dit kwaad, moet dit aangepakt worden?

Hartelijke groet! Vincent

PS. Steven V: Barry is blij met je complimenten! En: het hefdakdoek is oud en versleten, wij laten dit op korte termijn (volgende week) vervangen door gloednieuw doek met 3 vensters, bij Reprowesty.
Laatst gewijzigd door BarryHetBusje op 11 okt 2020 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12234
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door Steven V »

Ontsteking heeft niets met het wel/niet doen van je startmotor te maken.
Je schrijft dat punt 2 overblijft, maar bedoel je niet punt 3, dat het aanslaan langer duurt bij warme motor? Ik meen dat je de luchthappers warm moet starten met het gaspedaal vol ingetrapt. Doe je dat ook?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
hylkeanne
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Er zijn meerdere startmotoren voor de CU en de minst krachtige heeft slechts 0.7kw vermogen. Dat is zeer weinig. Voor een 2 liter 4 cilinder wordt tegenwoordig 2kw gebruikt. Je kan rechtstreeks stroom op het startrelais zetten en kijken wat er gebeurt. Als hij dan ook niet start weet je genoeg.

Soms is het hele startrelais verroest, inclusief het draadeind waar de kabel op zit. Dan heeft schoonmaken of een nieuwe kabel plaatsen geen zin. Revisiebedrijven vervangen soms alleen het relais en dat is in verhouding vrij duur. Voor 100 euro koop je dan een made in Germany gereviseerde startmotor. Doe jezelf dan een plezier en kies de meest krachtige (1.4kw) of de 1.2kw motor indien beschikbaar.

Heb je de startmotor al eens gedemonteerd?

Hylke
Gebruikersavatar
Snowsurfer686
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 mar 2020 12:52

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door Snowsurfer686 »

Twee jaar gelden ook onze startmotor laten vervangen. Herkenbare situaties meegemaakt. Had van Volksrepairs begrepen dat de warmte invloed heeft op het niet goed werken van een versleten startmotor. Was de meest voorkomende reparatie na de warme zomer.
Na revisie was het direct starten en lopen. Nooit meer problemen mee gehad.
Joost alias Snowsurfer
t2a '69 1.6 dubbele Webers verlaagd csp python uitlaat
t3 '85 Club Joker hoogdak alles origineel
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Steven V schreef: 10 okt 2020 17:19 Ontsteking heeft niets met het wel/niet doen van je startmotor te maken.
Je schrijft dat punt 2 overblijft, maar bedoel je niet punt 3, dat het aanslaan langer duurt bij warme motor? Ik meen dat je de luchthappers warm moet starten met het gaspedaal vol ingetrapt. Doe je dat ook?
Ik bedoelde inderdaad punt 3, even aangepast in m'n post!

De volgende zin begrijp ik niet: 'Ik meen dat je de luchthappers warm moet starten met het gaspedaal vol ingetrapt. Doe je dat ook?'
Wat zijn de luchthappers? En wat moet ik vervolgens doen? Ik doe het dus niet, denk ik!

Groet, Vincent
Laatst gewijzigd door BarryHetBusje op 12 okt 2020 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

hylkeanne schreef: 10 okt 2020 17:26 Er zijn meerdere startmotoren voor de CU en de minst krachtige heeft slechts 0.7kw vermogen. Dat is zeer weinig. Voor een 2 liter 4 cilinder wordt tegenwoordig 2kw gebruikt. Je kan rechtstreeks stroom op het startrelais zetten en kijken wat er gebeurt. Als hij dan ook niet start weet je genoeg.

Soms is het hele startrelais verroest, inclusief het draadeind waar de kabel op zit. Dan heeft schoonmaken of een nieuwe kabel plaatsen geen zin. Revisiebedrijven vervangen soms alleen het relais en dat is in verhouding vrij duur. Voor 100 euro koop je dan een made in Germany gereviseerde startmotor. Doe jezelf dan een plezier en kies de meest krachtige (1.4kw) of de 1.2kw motor indien beschikbaar.

Heb je de startmotor al eens gedemonteerd?

Hylke
Dank, Hylke! Klinkt als goed advies. Ik denk dat het geen kwaad kan om de startmotor te vervangen door een exemplaar zoals jij voorstelt, ik heb zo'n vermoeden dat het euvel dan is opgelost.

Groet, Vincent
Gebruikersavatar
BarryHetBusje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2020 11:21

Re: Inmiddels terug van onze Maiden Voyage (met Barry)... de bevindingen (met vragen)!

Ongelezen bericht door BarryHetBusje »

Snowsurfer686 schreef: 12 okt 2020 19:45 Twee jaar gelden ook onze startmotor laten vervangen. Herkenbare situaties meegemaakt. Had van Volksrepairs begrepen dat de warmte invloed heeft op het niet goed werken van een versleten startmotor. Was de meest voorkomende reparatie na de warme zomer.
Na revisie was het direct starten en lopen. Nooit meer problemen mee gehad.
Juist! Mooi, dankjewel! Groet, Vincent
Plaats reactie