VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
VW-T3
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2021 13:36

VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Ongelezen bericht door VW-T3 »

Dag allen,

Mijn Volkswagen T3 campertje uit 1983 met het watergekoelde 1.9 blok (57 kw) staat momenteel stil in mijn achtertuin omdat de waterpomp het heeft begeven en omdat de startmotor niet meer werkt.
De startmotor haperde al regelmatig, maar ik kreeg 'm vaak weer aan de praat met de hamer. Nu lijkt het echt einde verhaal...
Waterpomp heeft het op de terugweg van Italie begeven, poulie staat daardoor scheef en de V-snaar doet z'n werk daardoor natuurlijk niet. (zo kwam ik erachter)

De camper is niet mooi meer (erg veel roest) en ik zoek eigenlijk een manier om deze toch nog goedkoop aan de praat te krijgen zodat ik deze in Juni volgend jaar in elk geval nog 1 keer kan gebruiken.

Is er toevallig een hobbyist aanwezig op dit forum die dit voor een vriendelijke prijs kan repareren?
Ik kan zelf wel de (tweedehands) onderdelen regelen.
Ik ben woonachtig in omgeving Hoogeveen, maar buiten Drenthe is ook geen probleem. Tot op zeker hoogte.. :wink:

Aanbiedingen en/of tips zijn zeer welkom. Ik hoor het graag!

Thom
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Ongelezen bericht door rooibus »

Het vervangen van de startmotor is goed zelf te doen, de waterpomp is iets lastiger maar 't is geen rakettechnologie. Ik zou geen tweedehands onderdelen gebruiken: een waterpomp kost een paar tientjes (ik heb overigens nog een nieuwe ter overname liggen) en de startmotor kun je laten reviseren.
Laatst gewijzigd door rooibus op 27 sep 2021 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
VW-T3
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2021 13:36

Re: VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Ongelezen bericht door VW-T3 »

Bedankt voor de reactie!
Ik heb er wel aan gedacht, maar door het gebrek aan goed gereedschap en een brug (en stiekem ook een gebrek aan kunde) denk ik dat het enorm veel tijd in beslag zal nemen als ik zelf een poging waag.
Daarom laat ik het liever door iemand doen die er wel handigheid in heeft, mits de prijs redelijk is natuurlijk. Op die manier kan ik mijn tijd weer ergens anders aan besteden.

Maar ik houd het even in mijn achterhoofd.

Thom
VW-T3
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2021 13:36

Re: VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Ongelezen bericht door VW-T3 »

Ik dacht dat het nodig was voor de startmotor, maar dan zal ik mij er toch even wat verder in verdiepen. :wink:

Thom
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 543
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: VW T3 - hobbyist voor T3 reparatie?

Ongelezen bericht door Kire »

hylkeanne schreef: 27 sep 2021 19:30Waterpomp en startmotor vervangen heb je geen brug voor nodig
De startmotor van mijn WBX heb ik er onlangs (2x) bij huis onderuit gehaald. De bovenste bout (en moer) van boven af los gedraaid en de rest (stekkertje, accukabel en onderste moer) van onderaf, liggend op mijn rug onder de auto. Om iets meer ruimte te hebben heb ik de bus van achter uit de veren gekrikt. De T3 is niet zo hoog van de grond als mijn Land Rover Defender.

Groet,

Erik.
Plaats reactie