snelkoppeling Westfalia gastank

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
vgeldern

snelkoppeling Westfalia gastank

Ongelezen bericht door vgeldern »

Hallo allemaal,
ik wil een gasbarbecue aansluiten op de gastank onder mijn Westfalia Atlantic, maar weet niet wat voor koppeling ik nodig heb. In het duits heet dat een Gassteckdose, een soort snelkoppeling. De campeerman in de buurt kan mij niet verder helpen. Weten jullie wat voor aansluiting ik nodig heb?
Het gaat om de aansluiting achter het rode dopje. Alvast mijn dank
Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: snelkoppeling Westfalia gastank

Ongelezen bericht door René »

vgeldern schreef:Hallo allemaal,
ik wil een gasbarbecue aansluiten op de gastank onder mijn Westfalia Atlantic, maar weet niet wat voor koppeling ik nodig heb. In het duits heet dat een Gassteckdose, een soort snelkoppeling. De campeerman in de buurt kan mij niet verder helpen. Weten jullie wat voor aansluiting ik nodig heb?
Het gaat om de aansluiting achter het rode dopje. Alvast mijn dank
Frank
Ha Frank,

Dat is inderdaad een bajonetkoppeling waar je zo een gasslang op kun aansluiten mits deze voorzien is van de juiste nippel.
De betere campingzaken als Obelink en De Wit zullen deze zeker op voorraad hebben en er zijn er natuurlijk meer waar je dat kunt proberen.
Als het helemaal niet lukt is http://www.wynen-gas.de nog een optie, die hebben het zeker maar zitten weer in Duitsland met dus wat hogere verzendkosten. Wynen is wel een prettig familiebedrijf.

Om te barbeqeuen zit deze aansluiting net aan de verkeerde kant, onder mijn jokertje hebben ze een 8mm koperleiding naar de schuifdeurkant gebracht waar het iets praktischer is.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Ongelezen bericht door BusBart »

@ Rene,

ik zou je graag even willen verbeteren, een bajonetkoppeling is er een die je een kwartslag moet draaien, daarom heet de getoonde koppeling gewoon snelkoppeling. :oops: [[thumbup]]

succes, Bart
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Ongelezen bericht door René »

BusBart schreef:@ Rene,

ik zou je graag even willen verbeteren, een bajonetkoppeling is er een die je een kwartslag moet draaien, daarom heet de getoonde koppeling gewoon snelkoppeling. :oops: [[thumbup]]

succes, Bart
Ha Bart,

Dat doe jij maar jongen :) zolang je gelijk hebt mag dat :mrgreen:
Je drukt deze koppeling er inderdaad zo in zonder te draaien net zoals bij de compressor-aansluiting zeg maar.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
vgeldern

Ongelezen bericht door vgeldern »

Bedankt voor jullie reakties.
Een vriend kwam gisteren met het juiste onderdeel. Het ding heet een "slangpilaar 6/8 mm snelkoppeling" en past perfect. Merk: Gimeg International. Zo kan ik mijn Cadac scottelbraai op de Westfalia gastank aansluiten zonder een extra fles mee te hoeven nemen. Je staat inderdaad aan de verkeerde kant te braaien [links van de bus dus] maar ik vind het toch handig.
hartelijke groet,
Frank
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Ongelezen bericht door insomnia »

Hey Frank,

is een extra lange slang geen oplossing?

Groet,


Ralph
Gebruikersavatar
koffiebus
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 924
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:31
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: snelkoppeling Westfalia gastank

Ongelezen bericht door koffiebus »

René schreef: Om te barbeqeuen zit deze aansluiting net aan de verkeerde kant, onder mijn jokertje hebben ze een 8mm koperleiding naar de schuifdeurkant gebracht waar het iets praktischer is.
Hoi René,
Wil hier toch even op reageren. Als de aansluiting naar de schuifdeur wordt gebracht kan dat wel een gevaar opleveren voor die campeerders die een bustent aankoppelen.
Bij een eventueel lek komt het gas dan gemakkelijk in de bustent terecht en blijft daar met een beetje pech hangen.

Beter is dan om de koppeling buiten te laten uitkomen, onder het rechterspatbord bij het wiel, of zelfs onder de voorspoiler. Wel zorgen dat je een kraantje monteert aan de afgaande kant bij de gastank zodat in geval van een auto-ongeluk een onverhoopt losgetrokken leiding niet meteen gaat spuiten...

Het is ook altijd wat... [[head]]

Groetjes,
Dick
Als de basis maar goed is, dan komt de rest vanzelf!
(Westfalia 1.6 CamperD uit '82)
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5247
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: snelkoppeling Westfalia gastank

Ongelezen bericht door René »

koffiebus schreef:Hoi René,
Wil hier toch even op reageren. Als de aansluiting naar de schuifdeur wordt gebracht kan dat wel een gevaar opleveren voor die campeerders die een bustent aankoppelen.
Bij een eventueel lek komt het gas dan gemakkelijk in de bustent terecht en blijft daar met een beetje pech hangen.

Beter is dan om de koppeling buiten te laten uitkomen, onder het rechterspatbord bij het wiel, of zelfs onder de voorspoiler. Wel zorgen dat je een kraantje monteert aan de afgaande kant bij de gastank zodat in geval van een auto-ongeluk een onverhoopt losgetrokken leiding niet meteen gaat spuiten...

Het is ook altijd wat... [[head]]

Groetjes,
Dick
Ha Dick,

Dit ben ik dan weer niet met jou eens :oops:

Deze koppeling zit vlak bij het krikpunt bij het achterwiel en de leiding is normaal altijd dicht totdat je hem daadwerkelijk wilt gebruiken voor wat dan ook. Daar is helemaal niets onveiligs aan als je het mij vraagt.
De bustent is op die plaats bijna altijd dicht dus ook al zou er wat lekken dan blijft dat buiten de tent.

Naar mijn idee is het alleen maar handig, je kunt er op scottelbraaien, gasbarbeqeuen en een kacheltje op stoken wel of niet in de voortent.

Als er iets onveilig gebeurd dan komt dat door jezelf maar dat geld ook voor je gasfornuis want als je die open zet zonder vuur dan.....
gebeurd er helemaal niets omdat het thermokoppel de zaak dicht zet :)

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Plaats reactie